Börja med Jerkfiske - Tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med Jerkfiske - Tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja med Jerkfiske - Tips!

Jag är inbiten metare, men eftersom jag inte har så stor möjlighet att meta i år så tänkte jag testa lite jerkfiske. Behöver lite tips om tekniker och utrustning.

Behöver såklart rulle och spö, samt lina. Vilka märken på rulle och spö? Länka gärna. Vad för typ av lina? Antar att en stum lina är ett måste, och därför bör fireline lr liknande fungera bra? Villen tjocklek? Vilka drag? Pris är ingen issue. Kvalitet är ett måste på grejerna.

Behöver såklart tips på teknik. Har inte ens varit med när någon jerkfiskat. Länka gärna till guider/filmer.

/edit

Kikade just på lite rullar.. är alla jerkrullar jättedyra? jag sa att pris inte va nån issue, men när rullarna kostar 2,5k och uppåt så börjar de tära på ekonomin.. Hade tänkt mig runt 1,2k
    Senast ändrad av Numse; 2009-06-29, 12:37.
    Bloggen | Portfolio

Bra och prisvärt: Amba 5601jb och Bft stiff 6fot -150g med 0,36 flätlina (powerpro, strike wire är mina favoriter) Går nog hitta för ca. 1800-2000kr om du letar lite.

Kanonbra och grymt: Daiwa Luna 300L + Fig Rig muskie inc 6,10 -6oz + 0,36-0,41 strike wire. Min absoluta favorit jerkutrustning!
    Andra spön som är riktigt trevliga är st.croix, lamiglas och daimondback.
    Rullen går hitta för 2500-4000kr. Begagnad ca: 1800-2000kr. Spöt går på ca: 2000kr.

Ett tipps är att leta begagnat. Finns säkert flera som vill sälja av lite saker nu i dessa tider. Annars finns det att få tag på billigare på andra sidan atlanten.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Görbra, tack. Kan du rekommendera några återförsäljare? Gärna med schysta webbutiker. Jag har hållt mig till engelska återförsäljare för mete de närmaste åren så jag har noll koll på trolling, spinfiske och jerk.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Visa "Ecommerce software by PrestaShop™" i sidfoten

Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.

Bara ett kast till...

Kommentera

strikewire o powerpro tycker jag suger,, köp stren superbraid eller spiderwire istället.
          [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Intressant. Fler med tips på utrustning? Ge gärna tips på Baits också, det finns ju 100 märken..

Några märken man skall passa sig för vad gäller linor, tafsar och spön?

/edit

Hur är sufix m,atrix flätlinor? Vi använder deras nylonlinor för metet, grymma.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Vad gäller tafsar tycker jag du ska knyta egna. Inföskaffa titanium toothproof wire.

Bra beten att börja med är busterjerk, big bandit, slider, hellhound.
              Sedan finns det massa andra bra: cobb's, Kjelle, Smuttly, Pig, Phantom, manta, m.m.

Spön du ska akta dig för, tycker jag, är 2-delade spön! De kan vrida sig i kasten och i värsta fall spricka i delningen. Det är en svag punkt!

Linotr är en smaksak! Jag har aldrig haft problem med powerpro och strike wire så de har därför blivit mina favoriter. Fire Line tjockare än 0,17 har jag alltid haft problem med. Men andra personer tycker om andra linor. Det är väldigt olika.

Bara ett kast till...

Kommentera

Yes, jag har haft samma problem med fireline.

Se upp för tvådelade spön alltså. Jag blev lite orolig innan jag kom på att vi inte snackar om 14 fots karpspön här
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                  strikewire o powerpro tycker jag suger,, köp stren superbraid eller spiderwire istället.

Ifall du tycker så är du den enda som gör det!!
                  Abborre: 1700gr

Kommentera

Hur är strikepro spöna? Känns som att de är i lagom prisklass för lite jerkfiske test. Vilken längd är lagom? Va ju rätt stor längdskillnad på dem. (kiollade på attitudebaits)
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 865 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta