Börja med Jerkfiske - Tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med Jerkfiske - Tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kolla Gäddfeber. Där går man igenom grunderna i jerkfiske på ett helt ok sätt. Efter det så är det bara att testa dig fram.

Jag är själv relativt ny inom jerkfiske men tycker att jag kommit igång bra genom att öva mig fram. Ju mer fisk du får desto bättre lär du dig tekniken.

Och du kommer bli road av filmen, det kan jag lova.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
      Ifall du tycker så är du den enda som gör det!!
      ääh va e det för snack, har du testat strens linor? underbara följsamma o dunderstarka. kan färga av sig lite men det försvinner. jag har bara dåliga erfarenheter av powerpro och strikewire. gått av i kasten huxflux utan overrun osv, tvinnar upp sig o blir allmänt fluffiga.. aldrig mer säger jag bara. du kanske dundrar iväg ett drag för en 300 spänn till sjön..

vad har du för argument?
      Senast ändrad av _MVF_; 2009-06-29, 16:02.
      [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
        Vad gäller tafsar tycker jag du ska knyta egna. Inföskaffa titanium toothproof wire.

Bra beten att börja med är busterjerk, big bandit, slider, hellhound.
        Sedan finns det massa andra bra: cobb's, Kjelle, Smuttly, Pig, Phantom, manta, m.m.

Spön du ska akta dig för, tycker jag, är 2-delade spön! De kan vrida sig i kasten och i värsta fall spricka i delningen. Det är en svag punkt!

Linotr är en smaksak! Jag har aldrig haft problem med powerpro och strike wire så de har därför blivit mina favoriter. Fire Line tjockare än 0,17 har jag alltid haft problem med. Men andra personer tycker om andra linor. Det är väldigt olika.

jag har strikepro pikerange connector 6´ (2 delat) och jag har aldrig haft något problem med det, visst efter ett längre pass kan det ha vridit sig en aning men det är väl bara o vrida tillbax. infästningen är konad så det går ju o gno på det hårdare om man vill.. är sjukt smidigt o ta med sig iaf.. kan ta det i ryggsäcken med rulle o allt o dra iväg med crossen till något avlägset ställe.
        [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Strike Pro spöna tycker jag är kanonsköna. Nu har jag visserligen inte testat något exklusivare spö.
          Som nybörjare körde jag med Conductor 6´ - 150gram. Det var jag nöjd med men det gick tyvärr sönder i en bilpackningsolycka.
          Köpte efter det ett Contest 6,6´ - 150gram, det är jag ännu mer nöjd med. Den lila skillnaden i längden gör ganska stor skillnad i kasten, det är skönare helt enkelt. Speciellt när betena börjar väga upp mot 170 gram. Nackdelen är att det blir jobbigare att transportera.
          När mitt första spö gick sönder fick jag 700kr tillgodo av cwc trots att det inte var fabrikationsfel på spöt.
          Så mina erfarenheter av spöna och företaget är positiva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Hur är strikepro spöna? Känns som att de är i lagom prisklass för lite jerkfiske test. Vilken längd är lagom? Va ju rätt stor längdskillnad på dem. (kiollade på attitudebaits)
            Jag har en ABU5601JB + BFT spö samt en uppsjö jerkbaits (Salmo, ett par buster) att sälja

Jag bor i Borås, PM vid intresse.

Kommentera

@_MVF_
              Kan heller inte tänka mig att det är problem med tvådelade spön, men jag har ju inte testat jerk än iof.

@ElJohan
              Härligt, tack för infon. Men, hur ser en bilpackningsolycka ut?

@shank
              Inte intresserad av begagnade prylar, men tack ändå

/edit

Har någon av er någon erfarenhet av Shimanos Citica 201D?

Jag har sedan några år tillbaka bara använt shimanos haspelrullar och är supernöjd med dem, så det kom naturligt att se över deras jerkrullar först.
              Senast ändrad av Numse; 2009-06-29, 16:15.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

En klassisk bilpackningsolycka är i mina ögon sett när man stänger en bildörr/baklucka med ett spö i kläm.

I mitt fall var mitt spö och 2 andra till redan packade när vi skulle packa in maten som handlades på vägen till långhelgen i skärgården. För att få plats med käket blev jag tvungen att packa om bilen.
                Jag skulle bara flytta en stor väska som stod i baksätet för att skapa utrymme, men vad jag inte visste var att han (läs pappa) som packat bilen tyckte det var en lysande ide att linda in väskans bärrem runt spöna så att dessa inte skulle gå sönder.
                I och med att väskan är så pass stor var jag hundra mot att den hakade fast i insjunkningen i ryggstödet eller i sitsen när det tog emot när den skulle flyttas.
                I detta läge tycktes våld vara den perfekta lösningen.

Som tur var så var det bara mitt spö som gick sönder.

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                    ääh va e det för snack, har du testat strens linor? underbara följsamma o dunderstarka. kan färga av sig lite men det försvinner. jag har bara dåliga erfarenheter av powerpro och strikewire. gått av i kasten huxflux utan overrun osv, tvinnar upp sig o blir allmänt fluffiga.. aldrig mer säger jag bara. du kanske dundrar iväg ett drag för en 300 spänn till sjön..

vad har du för argument?

jag har inte provat dem, me jag säger det att du är den enda som sagt att dom två linerna är sämst, jag har kollat kolosalt mycket på lintrådar och kollat vad alla har rekomenderat och jag kan säga att strike wire och pp är mest skattad. har själv pp och tycker den funkar skitbra
                    Abborre: 1700gr

Kommentera

@Eljohan
                      Fy fan va trist

@
                      Nej tack.

Ingen som testat någon shimanorulle? T.ex. CASTAIC eller CITICA E?
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta