Vart är storgäddorna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart är storgäddorna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart är storgäddorna?

Tjenare!!!
    Jag bor i gävle och brukar fiska i gävlebuketen/sikvik!!
    Där jag fiskar är det mellan1-2,5m djupt. Mest fiskar jag i vikar och mot vass!!
    Jag och mina kompisar tog 300 gäddor iår varav största på 6kg!
    När man läser på många inlägg så står det idag stog gäddorna mella 9-12 meter.Skulle alldrig kunna tänka mig att åka ut på 12 meters djup och stå och kasta och kunna få gädda. Det är många som säger att gäddorna lurar i vassen men är det verkligen dom stor som är där?? Tror ni att jag och mina kompisar skulle kunna få en 10 kilos gädda där vi fiskar runt 1-2,5 meter djup i vass vikarna????
    Det ända stället det är upp mot 10 meter där jag fiskar är utanför Korsnäs om ni vet vad det är för fabrik. Ska man ställa sig där och kasta eller vaad?? vill gjärna ha hjälp med svar där hur jag och mina kompisar sak bära oss åt för jag nå många och stora gäddor
    ÄR TACKSAM FÖR SVAR//MATTE

Stora gäddor går både djupt och grunt, som grundast går dom när det är is, då har dom inget att vara rädda för från ovan. Gäddorna kan också gå in på så grunt vatten under sommaren t.ex. då dom jagar, men i regel är det större chans att du träffar på en stor gädda på ett större djup.

Om du ska fiska sådär grunt, åk då ut och fiska när det blåser som värst i september/oktober och på våren innan och efter lek. Då kan dom stora ofta gå riktigt nära vassarna.

Kommentera

Vi hade grymmmt bra fiske grunt nu i november..
      Dom större gäddorna stod som på rad på dödvegation på 1-2 meters djup...
      Men nästa år kan det va en ny kod att knäcka..
      Skit fiske på dig och ge inte upp, en vacker dag kliver den stora på ...
      Kråkan

Kommentera

Mindre gäddor står ofta nära betesfisken sommartid. Det bukar vara i gläntor i vassen eller bland näckrosor och liknande vegetation. I Gävlebukten innebär väl det bland tång och annat grönt.
        De större drar sig om natten in på grundare vatten men när solen går upp söker de sig ut på djupare vatten helt enkelt därför att temperaturen är behagligare för dem vid språngskiktsnivån. Det kostar energi att låta sig värmas upp och stora gäddor sparar sin energi för att använda den till att smyga sig på stora byten. De skulle tvingas käka mer om de höll sig badvarma.
        Var hittar du då dessa bestar. Pröva vid undervattens grynnor med nära till stora djup. Studera djupkurvorna noga på sjökortet och se var djupen och topparna ligger nära varandra. Där kan du hitta storgäddan en sommarnatt.
        Sent på hösten är det svalt i hela viken och då är det inte temperaturen som styr på samma sätt. Där näckrosorna blommade under sommaren finns nu bara rötterna kvar. De ger utmärkta skydd och gäddorna ställer sig så att solen belyser bytesfisken och väntar. Precis som du vill inte gäddan ha solen i ögonen. Molniga dagar är den mera rörlig i sitt födosök eftersom skuggorna efter den och bytesfisken saknas. Käket blir svårare att upptäcka och gäddan måste söka lite mera.
        Mina lättaste gäddfisken har jag haft när näckrosorna varit långt förruttnade samt tidigt på våren innan de hunnit upp igen. Sen blir de svårare att komma åt.
        Det är inte fel att söka gäddorna vid vassar och liknande. Ibland står de vid vassrötterna och oftast i skuggan med utblick över vattnet framför och ovanför. Singla i ett drag i skuggan bakom en vassudde och var beredd. Det kan upplevas som en mindre jordvävning när storgäddan vräker sig över ett drag som sakta fladdrar när det sjunker mot bottnen.
        Glöm inte att ha bottenkontakt då och då om du fiskar med drag. Har du flytwobbler så låt den plötsligt stanna och stiga. Det är mycket effektivt att göra så där det står spejande gäddor.
        Senast ändrad av BeBest; 2003-12-24, 09:32.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

JAG TACKAR FÖR SVAREN OCH VILL GJÄRNA ATT DET ÄR FLER SOM KOMMER MED TIPS!!!
          MVH///MATTE

Kommentera

Originally posted by MastaPike
            Stora gäddor går både djupt och grunt, som grundast går dom när det är is, då har dom inget att vara rädda för från ovan.
            De STORA Gäddorna har väl inget att frukta från ovan även vid öppet vatten?? Inget, och då menar jag inget äter STORA Gäddor.
            Så det finns väl andra anledningar till att de går grunt på vintern tex. syrehalten som är högre osv.
            Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

i vattnet...
              Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Mastapike, måste gå i mot dig lite. Har oftast bra fiske när de gäller lite större fisk lite djupare om man tar en helt vanlig vinterdag. Då de jagande går kring de större betesfiskstimmen. Som grundast går de kring leken enligt mig.

Meskmatte, måste du spinnfiska??? Om det är en bukt du fiskar i, testa då att t ex att trolla av de djupare områden med wobblers över alla dess djup. Har du ekolod så lär du dig hur de ser ut + ser ofta var små och stor fisk går. Själv så tycker jag mete med större mört eller småbraxen är det bästa på grövre gädda + att jag tycker det är intressantast och mest omväxlande. På en heldag så hinner du fiska av mkt om du fiskar effektivast.

Kommentera

du kan vella följa me mig i sommar och trolla utanför O
                  Lite i inre fjärden oxå!rarna!
                  Leta Inte Efter Fisken,Låt Fisken Leta Efter Dig!!!(Use Super Shad Rap)!!!=)

Kommentera

Du matte jag täänkte på exakt samma saak =) ../Mojafa
                    jojo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 250 visningar