Undrar vad man ska köpa för lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undrar vad man ska köpa för lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TJo
    Jag brukar använda 0.25mm abulon, den har funkat bra för mig, inget trassel, mjuk och skön, rekommenderar den starkt
    Jerkfiske var det frågan om

Kommentera

Håller med Grävlingen. Power Pro, Strike Wire Extreme eller Fireline Tracer braid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
        För att redskapshandlarn inte ska tjäna för mycket deg!!..

Nää då, det blir grym belastning på linan vid kast med dom tunga beten man oftast använder. Även med 0.36 händer det att linan går av ibland och alltid med favoriten på tafsen!! Iofs händer det bara när man får ett riktigt PO (skatbo) men det får alla... Eller?

Skitfiske/Robban.
        Tjockt är inte alltid bra varför får man skatbo jo man fiskar med för tjock lina .
        Ja har 3 kompisar som alla köpt likadant jerksett på en fiskeaffär i sthlm . På sin 5601 förgångaren till TGC kom inte i håg beteckningen, fick dom
        en lina som hette sufix matrix Pro måste vart minst 0,38 . Va ju inte så roligt å lära dom kasta med ambassduer skatbo hela tiden , visst linan gick inte av .
        Ena polarn bytte linan direkt Till power pro 0,32 å sluta trassla direkt .
        Dom andra bytte efter hand för dom tröttna på att få fiskedan förstörd hela tiden.
        Min första kontakt med Tuf Line var när min kompis Rikard köpte 0,41 å la på sin jb rulle .Va ju kanske inte helt tvärtsopp vart 3 kast men nära nog . Den tjocka linan skär ned i underliggande lager å bromsar däremed kastet .
        Jag har själv 0,41 på min 6600 CL rocket går hur bra som helst för den spolen är bredare .På den kastar ja beten över 100 gram.
        Frågan är inte om försäjarna ex CWC inte tjänar mer på att folk köper 0,36 eftersom det är på 135 m spolar(jättebra iof )än på bortkastde Bj.
        Men det går ju bara på ca 90 meter på en normal 5000 rulle å då har du 40 meter kvar å vad ska du med de till , meterspriset blir ju så mycket högre .Alt att man kör halva spolen å ett trassel senare så har du bara 40 meter kvar .
        Inte undra på att CWC har råd å åka till Söröya med Guide.
        Ja kör 0,32 på mina 5000 rullar 0,28 funkar också ,då får man mest valuta för pengarna man får på hela 135 meters spolen sen efter 2 säsonger så vänder man på linan å lägger den på reservrullen .
        Då kanske man själv har råd att åka till söröya .

/Fredrik

Kommentera

Varför skulle man köpa en lina som kostar 300 spänn?, dom jag köper kostar 40-50 kr, kvaliten kan det ju inte vara såå stor skillnad på?
          Jodå, det kan det visst vara

Men billigt måste inte vara dåligt och dyrt måste inte vara bra. Men det tar ett tag att skaffa sig en uppfattning om linor och då kan det bli dyrt iaf (om man inte läser denna tråd då förstårs )

Bräääjd verkar iofs ha jämnare kvalitet än nylon överlag.

Dessutom måste man ju inte ha speciellt mycket lina för jerkfiske. Fyll med nylon under och avsluta med 100m brääääääjd.

Jag är nöjd med Power Pro och Sufix Matrix Pro 0.36. Så jag fortsätter med dem.
          Senast ändrad av grindpalm; 2009-08-14, 08:42.
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Varför skulle man köpa en lina som kostar 300 spänn?, dom jag köper kostar 40-50 kr, kvaliten kan det ju inte vara såå stor skillnad på?
            Fiskar du med 0,30 nylon i dag så kan du gå ned till 0,19 i flätlina . Du kastar bättre tappar mindre fisk å får loss bottennappen lättare .
            Nylon är fortfarnde bra när man trollar med många spön å fiskar i forsar där flätlina tom är förbjudet å använda pga av att den inte tål nötning.

Kommentera

E du go elle? köp du din 300 kroners lina, spelar linan nån om man tappar fisk, de e väl fiskaren de beror på och krokningen?? "Nylon är fortfarnde bra när man trollar med många spön å fiskar i forsar där flätlina tom är förbjudet å använda pga av att den inte tål nötning" Tål inte nötning?????
              Gör du ett 40 meterrs kast i fors med flätlina så kan linan gå av i mitten när du vevar in betet för den går mot en sten.
              I älvkarleby får man inte använda flätad lina pga av de.
              Största skillnaden mellan flät å nylon märker man i Norge fiskar du på 60 meter å en 200 grams sej hugger så märker du nog inte på nylon pga av töjningen.
              En nylon lina är som en gummisnodd å det är mycket läattre å kroka fisk på stum lina . När man trollar har ju båten fart å då krokas ju fisken själv .

Kommentera

nu äre ju inte så ofta som man fiskar på 60 meter, och inte i norge, och nog tror jag att man kan känna fisken ändå, material lirare säger jag.
                Sett på en jerk bait och testa kasta till en första början sen att få en gång som ser ut som något är omöjligt med nylon sen snackar du om saker du intevet ett skit om

Kommentera

nu har jag fått bättre koll på lindimensioner på flätlina iaf, men känns som att typ 0.30 borde räcka ändå? det är ju sällan man har grövre vid havsfiske å där går det ju tungt ibland

(Synd att Grävlingen blev bannad, han va ju ganska trevlig )

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
                    nu har jag fått bättre koll på lindimensioner på flätlina iaf, men känns som att typ 0.30 borde räcka ändå? det är ju sällan man har grövre vid havsfiske å där går det ju tungt ibland

(Synd att Grävlingen blev bannad, han va ju ganska trevlig )
                    Så bra!

Grävlingen är inte bannad. Han raderade själv sina inlägg
                    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Okej, bra gjort Men det är inte jag som är trådskaparen :S Jag kom bara lite fräck in i tråden å la mig i

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 179 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B