Hjälp... Jag har ett jerkbaitset... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp... Jag har ett jerkbaitset...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp... Jag har ett jerkbaitset...

Hej!

Inspirerad av diverse fiskefilmer och ett antal trådar här spontanköpte jag ett egenkomponerat jerkbaitset...

Rullen blev en Amb 5601 Raw . Tycker de är ett bra initativ att skänka pengar till fiskevård.

Spöt blev ett Abu limited edition 6'3" upp till 100g.

Lina är någon grön flätad lina 0.32mm.

3 st Buster jerk, varav en är redan favorit, Leksands IF jerk lackad i blå och vit med Leksands emblem
    En som han sa i affären, skitmört och en gäddinspirerad.

och 3 tafsar som mer likna ngt man knåpat ihop på slöjden av grov ståltråd...

Nu är de väl bara ut å prova

Finns de något tips/förslag är de gärna välkommet.

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av Patrik_J; 2009-08-25, 17:22. Anledning: Lina glömdes och tips mottages.

Leksands bustern är underbar =) Ut å ha skoj bara.. För det kommer du att få. Jag lovar..Överdrivet långa vevstopp ska det vara....

Kommentera

Jag kommer gärna med ett råd.

Läs så mycket du orkar här på forumet om jerkfiske... jag tycker själv det är skitkul att ta del av allas åsikter och funderingar...och man får mycket nya idéer och uppslag även om man trodde att man kunde tillräckligt. =)

Kommentera

tja.

Kan säga att med samma anledning som du blev jag själv sugen på att testa detta jerkbait fiske o köppte mina saker för ca 2 veckor sen. Har varit ute ungefär 2-4 timmar varje kväll sen jag fick sakerna och tyckte i början bara att det var tråkigt eftersom inget nappade. Men nu dem senaste dagarna har jag börjat att iallfall dra upp små gäddor så nu börjar det bli riktigt kul att fiska faktiskt. Tror nått du måste göra att att öva öva öva och åter öva. Nu känns det som om jag börjar få till en bra gång på betet och därav en bra teknik med.. O se, nu har fiskarna börjat trilla in med. Välkommen

Kommentera

Fiska in dig på ca 3 -4 olika beten tills du har lärt dig hur du ska jerka dom..... När du har lärt dig dom börja prova andra.. Buster Jerk har 2 färger som jag inte åker utan C133 och Sivercrom..O Den röda- svarta. ( Mälaren )
          Börja fiska dom biligare beterna dom melan 115-175 o när du tycker att du fått kläm på dom gå upp i prisklassen.

Man brukar se några flyga iväg utan lina.....

Sharkbite

Kommentera

Första jörk passet avklarat, ont i handleden, ingen fisk och en bortkastad skitmört på 3:e kastet vart resultatet
            Men ett napp , vart dock så pass förvånad att jag glömde att göra mothugg och sluta veva vilket resultera i att den missades...
            Dock så var de roligt och de krävdes en hel del koncentration för att få jerken att gå rätt, skitmörten som försvann togs de lärdom om också, kasta aldrig med lösvarv på rullen...
            Kasten satt ganska bra efter ett 10-15 kast, då jag aldrig kastat med multirulle förr och centrifugalbromsen kunde ganska snabbt ställas ner ganska löst när man kom på tekniken med att bromsa rullen med tummen.

Detta set jag köpt kommer att användas rätt flitigt under hösten nu är jag rädd för

Kommentera

Jag fick hem mitt Jerkbaitset idag, ett Buster Jerk Stiff 6' och en Ambassadeur 6501 C3. Jävligt sköna prylar och inte särskilt svårt att jerka, men glömde dock vid första kastet att "bromsa" linan vid nedslaget så ja fick ett rejält skatbo, men jag löste snabbt upp det och började köra igen. Fick ingen gädda idag dock, men ack så roligt fiske. Jerkbaitfiske asså, mm riktigt roligt. Kolla mitt album för bilder på utrustningen, fina grejer Skitfiske!

Kommentera

Fan, jag vill oxå ha ett jerkbait-set nu..... : ) När kommer studiebidraget?.................
                .
                Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Pass 2

Jörkbet pass 2 avklarat, blev dock ett mkt kort pass då jag fick rejält med lösvarv/skatbo på rullen efter ca 20 kast, insåg direkt vad som skulle hända om jag fortsatte kasta så jag åkte hem och lindade/trasslade upp lös/korsvarven på en 1.5L läskflaska, och lindade på allt igen.

Jag hoppas inte linan blivit skadad, satt med en tunn arbetshandske och kände efter "knutar" då jag "veva på" linan igen.

Har även inhandlat lite fler jörkar,bl.a. en BJ2 och en shallowrunner, hann dock prova båda, men vågor gjorde så jag kunde inte se gången på dem

Men jag jörkade dem ungefär som jag gjort med vanliga BJ. rätt/fel ?

Har även inhandlat en Bomber HerkyJerky och en SavageGear Deviator, men inte hunnit prova dem.

Stället jag stod å prova på idag var nog inte riktigt optimalt, var lite för grunt och hade inga stövlar med mig, så själva fisket kändes rätt oseriöst.

Ska försöka leta på mig en brygga å ställa mig där nästa gång... Andra förslag på var man kan "träna" in tekniken?

MVH//
                  Patrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 868 visningar
                  0 gillar