Frågor från nybliven spinnfiskare.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor från nybliven spinnfiskare..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor från nybliven spinnfiskare..

Har hasplat mig genom livet i 34 år och tog nu tjuren vid hornen och köpte mitt första spinnspö, ambassadeur-rulle och lite annat..

Förvisso har jag brukat multirulle (7000, seascape osv) vid trollning men aldrig som kastrulle förutom 7000 med tunga sänken vid laxfiske i älv..

Nu tjöppte jag en Ambassadeur C4 6601 samt ett Berkley Lightning Rod IM6 10 fots spö med 15-55 grams kastvikt.. Främst tänkt för havsöringsfiske, och kanske lite kast efter gädda..

Nu till frågorna:

Vad skulle ni köra med för lina? Rullen är specad till 200meter 0.40, men jag tänker ju inte lägga på 0.40 flätlina då det lär förkorta kastlängderna något.. är jag fel ute om jag tänker mig nån rund fin lina runt 0.20-0.25? Köra nylon i botten isåfall, lär ju gå på otäcka mängder så tunn lina på spolen..

Hur mycket kan man "gå över" max rek kastvikt på spöt utan att det blir farligt? Tänkte mest dom gånger man kör sänke osv..

Köpte ingen lina alls med spöt pga jag var osäker hur jag skulle klara kasta lätta saker med multi i början, utan la bara på lite 0.30 nylon hemma och provfiskade lite ikväll och det va ju superskön kombi att kasta med.. tyckte jag kastade rätt långt med lite snabbjustering av bromsar osv med en 30 grams Vicke..

Tacksam för tips och råd..

Tja Bengan75..

Jodå du e helt rätt ute.. Jag kan rekomendera StrikeWire Extreme till rullen.
    Fyll upp med nylon i botten, det räcker gott med 1 spole flätlina (135m) till normalt
    fiske. När den börjar se sliten och trist ut vänder du bara på den!

Angående kastvikter e det olika från spö till spö..
    Men pröva dig fram vetja.. Så länge du kastar relativt försiktigt kan du öka vikten rätt mycket.

Lycka till med nya rullen, Mvh Robban.

Ps. Öva några gånger till med nylonlinan på rullen så slipper du "skära&svära" i den dyrare flätlinan!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
      Tja Bengan75..

Ps. Öva några gånger till med nylonlinan på rullen så slipper du "skära&svära" i den dyrare flätlinan!!
      Precis det jag tänkte, köpte t.om en storspole 0.40 men får den senare då den va restad Men det kändes riktigt bra kasta, men man får nog räkna med nåt skatbo då man blir överambitiös att ställa spolbromsen för löst :P

Kommentera

Jomenvisst.

Jag gjorde samma som du, tänkte efter 30 år med haspel att nu ska man väl lära sig att kasta med multi.

Jag köpte samma spö som du men med en Amba 5500 CS Pro Rocket.

Ställde mig på gräsmattan med x meter dyr flät, vred på bromsar och pillade ut och in på vikterna.

Drog iväg ett kast med ett 35 g Atom och jävlar vad den flög och jävlar vad spolen snurrade lååångt efter att draget landat.

Det slutade med sax och kraftig frisering.

Efter det spolade jag på nylon och tragglade, tyckte det gick bättre och drog på flät och började fiska, det slutade varje tur med att spinnspöt fick stå i hållaren och haspeln åkte fram.

Sedan beställde jag ett trimkit från UT och lärde mig hur inställningarna egentligen fungerar och simsalabim, jag kastar med spinn.

Fast bara till gäddfisket och haspeln används också fast inte lika frekvent.

Skål!!

//C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Nån som har koll var man hittar enkelvevar till bra priser? Utreel har ju men dom va rätt saftigt dyra tycker jag... Hatar dubbelveven

Kommentera

Jag har en amba 5501 pro rocket med 0,28mm spiderwire ultracast(med nylongrund) och ett 11fots spö, enligt mig en oslagbar kombo!

När det gäller spöt är det olika med alla spön, har själv ett abu garcia conolon classic 11fot kastvikt 30-80g och har dängt iväg sänken på 100-110g utan problem.

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 854 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta