Tappar plötsligt massa gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar plötsligt massa gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappar plötsligt massa gädda...

Hej.

Från att ha haft en statistik på typ att få upp 7 av 10 gäddor som hugger så har det i år blivit katastrofalt mycket sämre, känns som att jag tappar två av tre gäddor, många framme vid båtkanten. Har noterat att mina beten (i år) nästan alltid sitter i näbben, oftast på bakre kroken när jag fiskar med jerk. Hade dock samma usla facit i somras på jigg och spinnare.

Nån som kan ge mig tips, vad har jag börjat göra fel? Känns som att det börjat gå troll i detta och mitt självförtroende sjunker - vilket leder till ännu sämre resultat...

/Johan

Ursprungligen postat av Iprenmannen Visa inlägg
    Hej.

Från att ha haft en statistik på typ att få upp 7 av 10 gäddor som hugger så har det i år blivit katastrofalt mycket sämre, känns som att jag tappar två av tre gäddor, många framme vid båtkanten. Har noterat att mina beten (i år) nästan alltid sitter i näbben, oftast på bakre kroken när jag fiskar med jerk. Hade dock samma usla facit i somras på jigg och spinnare.

Nån som kan ge mig tips, vad har jag börjat göra fel? Känns som att det börjat gå troll i detta och mitt självförtroende sjunker - vilket leder till ännu sämre resultat...

/Johan
    Hej Johan Iprenmannen;

Om du går in på www.trumman.com och klickar på första sidans "Bildgalleriet och nya Gäddfisketips" har du ditt svar i mitt tips Nr 4 nedan.

"4. Koncentrera dig totalt på varje kast!
    Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig."

Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Du kanske har bytt lina, (från flätad till nylonlina). Eller så kanske du inte krämar på tillräckligt i mothugget.
      .
      Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Kollat krokarna? Kanske är dags att satsa på ett parti nya krokar och kroka på dina baits!

Kommentera

I somras hade jag en riktig svacka. Snittade mad att få upp var 5:e gädda. I stort sett alla gäddor jag fick upp satt krokarna på utsidan av gäddans käft, istället för i munnen. De gäddor jag fick upp var dom som högg försiktigt. De stenhårda huggen släppte i regel alltid.
          Nu har svackan gått över för denna gång om man ser till förra gäddturen, förhoppningsvis dröjer det länge till nästa...

Kommentera

Detta är säkert inte ditt problem om du fiskat mycket tidigare, men.....
            Det tål att poängtera att det står en massa "fiskare" som har för vana att peka på gäddan när de drillar den.
            Om dessa fiskare även precis bytt till flätlina så ger de väldigt bra möjligheter för gäddan att kliva av.
            Lägger man dessutom på att det är många som har gamla wobblers som de aldrig varken bytt eller slipat krokarna på så är det inte så konstigt att många gäddor tappas.

Hej, Tok-Torsten
            Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Alla mina större jag tappat har varit på vädligt styva jerkspön, men då ofta till bondtrolling . Alla mina 10+ är tagna på mjukare spön, det styvaste var ett Bft heavy, men det räknar jag ej som styvt
              Kan det va ett samband ?
              Senast ändrad av pasi75; 2009-09-02, 19:22.

Kommentera

Håller med Pasi, man tappar mer fisk på korta styva jerkspön, spec på lång lina!

Kommentera

Tack för era svar. Det är bra att kunna reflektera genom att läsa kommentarer från andra.

Tror Old Firehand är närmast på det, jag har i år fiskat mycket med min son (9år) och varit mer fokuserad på att han skulle lyckas än jag själv. Nu när "min" tid kommer med det roliga höstfisket så ska jag fokusera på mitt eget fiske igen.

Och ang kort styvt jerkspö - om man bara lyckas fästa 2/0-kroken bakom nåt hårt så sitter ju gäddan som berget men sitter den i mjukdelarna så slits de lätt sönder, speciellt om man vill göra en snabb landning och pressar hårt. Har faktiskt lessnat på mitt 6 fots spö och ska följa trenden och satsa på ett lite längre, typ 7,2 fot. Man får jobba mer med veven istället...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57