Färgval jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgval jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färgval jerk

tänkte bara höra vad ni har för favorit färg på era jerks när ni fiskar i klart vatten

Brunrött funkar bäst för mig i klara vatten.
    Big bandit "Tånglaken" sjunkande har funkat bra.

Kommentera

black pearch

Kommentera

Ursprungligen postat av TulleG Visa inlägg
        tänkte bara höra vad ni har för favorit färg på era jerks när ni fiskar i klart vatten
        Hej Tulle Gernant; Om jag bara fick välja en enda färg för alla vatten att jerkfiska efter Gädda, Stor Gädda med skulle jag tveklöst välja "Fegis-färgen" XSIO-UV, ett jerkbait med silverspegel inuti svart rygg, orange buk och rött öga med svart pupill. Välj sedan ut tio lika skickliga Gäddfiskare och bara en av dessa får fiska med exempelvis Bomber Jerk "Herky Jerky" i fegisfärgen XSIO-UV och jag är ganska säker på att han slår övriga nio konkurrerande Gäddfiskare under en veckas Gäddfiske...

Tidningen FISKE FÖR ALLA hade för ett tiotal år sedan en jämförande test med drag och wobbler i olika färger. Vinnarbetet blev en wobbler, en Bomber B16A-XSIO i Fegisfärgen. Tvåa kom ABU Atom i Silver...
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Naturliga färger i klart vatten. Bengt Öste skrev för cirkus trettio år sedan att han av en ålänning hört att det räckte med två färger. Den blå och den bruna. Kör lite enligt samma princip i klara skärgårdsvatten. Strömming eller tånglake. Lägg till en gulgrön till vårfisket så är man i princip hemma.
          Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Strömmingsliknande fungerar jämt! Alternativt papegoj som är helt oslagbart vissa dagar.

Kommentera

Dom här funkar för mig`·.¸¸.·´¯`·...><((((º>
              Bifogade filer
              www.gramslures.se

[url]http://gramslures.blogspot.se/

Kommentera

Blå vit
                abborfärgade...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
                  Naturliga färger i klart vatten. Bengt Öste skrev för cirkus trettio år sedan att han av en ålänning hört att det räckte med två färger. Den blå och den bruna. Kör lite enligt samma princip i klara skärgårdsvatten. Strömming eller tånglake. Lägg till en gulgrön till vårfisket så är man i princip hemma.
                  Hej Roger Thurgubbe; Närmare den teoretiska sanningen än så kan vi knappast komma. Bengt Öste (in memoriam) hörde till mina goda fiskevänner i dina nämnda 30 år plus kanske 15 år till av mina....

Gröna, och gulgröna förföriskt slingrande skeddrag och wobbler i Gäddans lekvikar är inte helt fel. Randiga och gulgröna wobbler med orange buk när Abborren stimmar och leker kan också fungera. Blå/silver och mossgröna/silver fungerar utmärkt för de korta, guldprickiga muskelpaketen när Strömmingen är inne för lek. Bruna/tånglakefärgade fungerar när det är badvarmt i vattnet och Gäddan smyger nere på 5-9 meters djup i branterna och runt de friliggande djupgrynnorna. Men Roger, kan du tala om för mig varför en Bomber B16A-XSIO en "Fegis" med silverspegel, svart rygg och orange buk nästan alltid slår alla andra wobbler både höst och vår vid fiske på grunt vatten såväl i Mälaren som i Östersjön? Visst är det märkligt! Fegisen är varken blå eller brun...men den gör ändå skäl för namnet "Fegisen"...
                  I´ll save the Big Ones for you!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Bruk farger som finnes på betesfisken i vattnet.....Det blir skjeldent fel.
                    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar