Gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man ska väll alltid prova det mesta när man e ute och fiskar, vad som funkar för dagen osv.. men det e ju fortfarande kallt i vattnet så gäddorna kan vara lite sega, satt prova veva hem dragen låååångsamt men korta vevstopp, eller veva in dom i "vanlig hastighet" med låånga vevstopp, prova lite olika sånna kombinationer***. prova också att fiska på olika djup, längs med grund och vasser där gjärna vinden ligger på att vattnet driver in. sånt som du kan tänka på,
    Prova dig fram =)

Kommentera

lite stavfel såg ja nu x) sry!

Kommentera

Tack så mycket. Testar draget högst upp samt köper några nya som liknar abborrar. Några andra former och färger förutom Zalt så brukar gå hem hos gäddor och abborrar?

Kommentera

Har fått gädda på den översta wobblern, det är Conrad wobblers även kallade "biltema wobblers" :P. Massor som säger att dom är skit osv osv men dom funkar bra tycker jag iaf, brukar använda dom hemma i ån så det inte svider om man sätter fast nån Däremot kanske det inte är så säkert om man är ute efter riktigt grov gädda men det vet jag inte och kommer nog ändå inte pröva båda är flytande och den där stora gula conraden har en riktigt fin gång och eftersom den är flytande så kan du fixa den lååångsamt så den går grunt det borde funka fint nu på våren med dom skrikiga färgerna också, och notera att jag inte har nån speciell koll på kvaliten på conrad wobblerna men dom fångar ju fisk iaf.

Kommentera

Du kan köra med baby buster eller buster jerk 2, två jerkbaits som även fungerar bra som ett spinnbete. Veva ganska sakta hem med spinnstopp, allt från 5 sekunder till 30 sekunder, prova dig fram. Gör lite ryck med spöet i sidled eller nedåt när linnan är spänd så går betet fint.
            Jag kan också rekommendera SavageGears 4-play swim & jerk som också går utmärkt av veva in som "vanligt". Finns i olika storlekar men hitta någon som passar dig.
            Färgerna är svårt att säga något om då det är ganska olika, för mig har lite mörkare och "neutrala" färger fungerat bra som t ex drag som liknar aborre, mört eller gädda. Men papegoj färgen ska också vara bra har jag hört.
            Men som sagt, prova dig fram!

Kommentera

conrad är inte så dålkigt märke. de kan hända att dom gjort en budget modell till jusst biltema. men jag har flera conradvoblers som jag haft i flera år som fungerar utmärkt. jag fick mitt pb på en utav dom och den fick bara lite bitmärken

Kommentera

Fladen Conrad säljs väl inte på Biltema? Biltema har ju sina egna wobblers. Däremot finns Fladen Conrad på ÖB och tidigare även på Coop Forum.
                http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Jag skulle kört med Hi-lon, bra färg också. Justerbar sked (djup) skadar ju inte heller. Hi-lo är ju en klassiker inom gäddfisket och funkar lika bra som vilken annan wobbler som helst under rätt förutsättningar...

Det är bättre att ha 3 wobblers med olika egenskaper som man känner utan och innan än att ha 30 olika wobblers som man inte vet ett skit om. Somliga verkar tro att den som har flest prylar när han dör vinner. Detta gäller inte inom gäddfisket som så många tycks tro.

Wobblers som levererar: Bomber, Nils Master, Zalt, Swim Whizz, Cisco Kid.

Kommentera

Ursprungligen postat av zoddic Visa inlägg
                    Jag skulle kört med Hi-lon, bra färg också. Justerbar sked (djup) skadar ju inte heller. Hi-lo är ju en klassiker inom gäddfisket och funkar lika bra som vilken annan wobbler som helst under rätt förutsättningar...

Det är bättre att ha 3 wobblers med olika egenskaper som man känner utan och innan än att ha 30 olika wobblers som man inte vet ett skit om. Somliga verkar tro att den som har flest prylar när han dör vinner. Detta gäller inte inom gäddfisket som så många tycks tro.

Wobblers som levererar: Bomber, Nils Master, Zalt, Swim Whizz, Cisco Kid.
                    Någon som vill förklara vad Hi-Lo betyder? Och vilken av mina wobblers är Hi-Lo?

Kommentera

Jag vet inte vad Hi-Lo betyder, men jag vet att den nedersta vobblern är en Hi-Lo. Abu drag tror jag.
                      Riktigt bra drag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 058 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo