EON vs PGS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EON vs PGS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Bergatrollet
    Saharan är mycket fin - funkar även med sand i kullagren.
    -snip- vinstaffär tycker jag då jag fick både IAR och två spolar med ABUn).
    -snip-
    Ha det!
    Precis, har en kast och en metlina till min lilla rulle. Egentigen skulle man hyra ett par multisar och testa dem litet. Nåja. Jag får fundera det är mycket pengar för mig så det skall bli rätt från början..

Jag misstänker EONen för att vara en gedignare konstruktion än PGSen men jag vet inte detta. I affärerna ser de så konstigt på en när man vill öppna och kika i rullarna.. Borde finnas sprängskisser någonstans på alla nya rullar..

Jodå här skall minsann has det!!
    Ditto, som jänkarna säger.

Kommentera

Mörrum är ju en stabil pryl som borde stå sig i de värsta bataljer. Den har samtidigt en perfekt utformad tumtangent. Kastegenskaperna är bra för de modeller man säljer i Sverige och rent grymma för några av varianterna som är avsedda för utlandsmarknaden.
      Priset är högt men ändå prisvärt och rullen är åtråvärd på marknaden för begagnat. Hittar du en beggad Mörrum 5600 i normalskick för 1500:- har du troligen fått en bättre rulle för pengarna än om du lagt dem på en ny modell för samma pris.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Duly noted BeBest, skall kolla litet på det med. Fast jag gillar att handa av folk jag ser och känner. Är litet osäker på tradera etc. fast vem vet..

Hur 'sliten' är en Mörrum 5600 som dyker upp? Nåja..

Kommentera

En Mörrum slits inte på samma sätt som andra rullar rent kosmetiskt. Har en 6600 som använts sedan 99 konstant. I vintras började den knorra lite men ett byte av huvuddrevet (för ett par hundralappar) gjorde att den är som ny. Chassit är ett mästerverk och min rulle har inte en repa trots flitigt användande. Här slår den en Calcutta med hästlängder..annars rätt likvärdiga rullar. Mörrum har tidigare haft strul med lager som rostat. Det har dock kommit en ny spole som ska sitta i alla nya ex och som man kan fixa från Svängsta eller FRB om man har ett ex med gammal spole. Har aldrig råkat ut för rost vare sig i ny eller gammal spole. Cico kan nog tillägga lite här...Exportmodellerna dvs SX, SX-Mag, IVCB osv är, precis som BeBest säger, rent överdjälvliga ur kastsynpunkt särskillt med lätta beten..finns dock bara i 1600 o 3600-storlek. På dessa modeller är spolen konstruerad på ett annorlunda sätt som medför att den snurrar extremt fint.

Kommentera

Håll ögonen öppna för jag vet att FRB ska sälja en mörrum snart.
            För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Vad är 3600 storleken ?

Hittade en sådan sx till riktigt bra pris tror jag. Skall se om jag kan köpa den.

Sedan vill jag ha ett spö tips.

Kommentera

Jag vill gärna ha tips om spö till en PGS 5601,och lämplig firelinelina till kast med vikt upp till 30 gram.(Kast med fluga plus pumla).
                Vill ha dom där riktigt långa kasten.

Kommentera

En 3600 Sx är en rulle att äga! Jag har den mindr modellen 1600SX och har ännu inte provkastat den eftersom jag saknar ett lämpligt spö. Dessutom sitter det en en onödigt grov nylonlina på den. Men nylon kommer jag att börja med tills jag lärt mig rullen sen går jag äver till flät.
                  Men kapaciteten hos 3600 räcker nog ör ordinärt spinnfiske med beten från något fåtal gram upp till ca 35. För en seriös satsning på grovgädda skulle jag nog gå upp minst ett steg troligen två i rullstorlek.

Men samtidigt vill jag påpeka att du sätter en FORMEL 1 rulle på ditt spö. Om du inte har motsvarande kapacitet själv, så rekommenderar jag starkt att du drar åt spolbromsen lite extra så det käns något lite trögare när du vevar in. Roterar spolen för lätt så ska du få se en rulle med värre rastalockar än Bob Marley! Under utbildningstiden på multi rekommenderar jag också att du har en smidig nylonlina! Det blir knepigt nog ändå i början med alla tillbud till backslag och afrofrillor.
                  Det är det bromsreglaget som sitter på själva gaveln. Med stjärnhjulet under veven ställer du in slirbromsen som bestämmer hur hårt du kan belasta linan och fisken.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Rasmus
                    Gavlarna är inte av metall men rullfoten (stativet?) av metall iaf på min eon som är utav den tidigaste modellen som köpptes någon månad efter lanseringen.
                    Har du testat att repa i plastöverdraget på gavlarna? Det var så jag upptäckte att det var metall.

---

Esobus skrev:
                    "Jag misstänker EONen för att vara en gedignare konstruktion än PGSen men jag vet inte detta. I affärerna ser de så konstigt på en när man vill öppna och kika i rullarna.. Borde finnas sprängskisser någonstans på alla nya rullar.."

Jag tyckte att den verkade ogedigen ända tills jag såg metallen under plastöverdraget. =) Vågar inte ge mig på en jämförelse med PGSen.

Sprängskisser finns! Fråga hos din återförsäljare. De har en rätt redig pärm full med sprängskisser. Brukar ha, kanske man ska säga...
                    ---

/Berga
                    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Jag har hittat denna URL:
                      Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

inte illa, men man ser inte om det är plast eller mässing.

Jag håller på att kolla in rullar, jag har ingen, och när jag får en skall jag ha den så orepad jag bara kan...

Just nu har jag sett en lätt beg mörrum sx 3600 vaka litet längre bort, återkommer om detta lite senare om det fungerar. Det vet jag kanske i morgon.

Storleken på 3600 låter precis som mitt favoritfiske. Mmm, det är vår!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57