ps. jag brukar sätta lite gaffatejp mellan spödelarna, så slipper jag fundera på om toppen ska åka iväg. har en kompis som inte höll koll på toppdelen på ett, av mig, utlånat spö. stark kille med noll kastteknik. spötoppen gled bit för bit uppåt och knäckte till slut holken, i ett styrkekast av rang.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken rulle ska man köpa?
Collapse
X
-
achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
-
CW
Håller med ALQ, visst är det bättre känsla i ett helt odelat spö. Vad som här avses med "action" vet i fanken men möjligen är det mjukare och djupare action som man uppnår med teleskop. Men för bästa känsla om vad som händer nere i vattnet med draget (betets rörelser och försiktiga napp osv) måste ju ett odelat spö vara bäst.
Kommentera
-
Kommentera
-
ALQ, kan säga så här:
Jag har god erfarenhet av teleskopspön aldrig haft nåt problem, har 2 st, men vill ha ett nytt teleskopspö som e lite starkare och längre. Hur långt ska spöet ungefär vara och vad ska man kolla efter när man köper ett spö? Är ny på det här forumet så kan inte alla olika fisketermer som man använder, så ni får lära upp mej :P.
Har själv funderat på en Shimano Super GT-RA som är ny för iår? Som kostar cirka 999kr, men jag undrar om den e prisvärt och om jag kan hitta den för billigare pris nånstans?
Vill höra lite mer argument om varför jag ska välja just den rullen och vad som är den stora skillnaden mot andra rullar.
Sen undrar jag vad det är för speciellt med multirulle (rocket!)?
Är det haspelrulle? För är ute efter haspelrulle och spö. Liksom behöver inte dyraste utrustningen, vill bara ut och fiska ibland och åka in till strömmen då och då och försöka få en lax.En simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år
.
Kommentera
-
Är det till haspelrulle du ska ha linan så ska du ha flätlina, d v s powerpro, fireline eller dynacable. Den är som sagt dyrare än nylon men vård pengarna. Däremot behöver du inte grövre än 0,15 som håller för 8-9 kilo. Det räcker för insjöfisket. Sen räcker det med 60-70 meter med flätlina, underst kan du lägga billigare nylonlina.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
M, vilka märken har du?
Var inne hos Lundgrens och dom hade ett fint och smalt teleskopspö, kommer inte håg priset fast billigt var det inte.
Tycker det blir jobbigt att ha ett 10 fots spöfodral så jag
gillar teleskopspön. Har haft mitt i bara ett år så jag vet inte
hur det blir med hållbarheten i längden, men sak är säker,
man skall vara försiktig när man fäller ut spöt och trycker ihop
det och helst förvara det i spötub (har G.Loomis 2-rör fodral för
flugspö, får plats med rulle, spö och håv i det!).
ALQ, sant att fler kullager inte betyder bättre rulle.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Vart kan man köpa dynacable Vet bara ett ställe på Internet som säljer det. Någon som vet några fler ställen i stockholmstrakten?
Sen udnrar jag vilken storlek på rullen jag ska välja? Vill att rullen helst ska klara 0.25 lina.
Alessandro, om dte är med mej du snackar med så har jag abu garcia teleskopspö, men har nog tänkt att byta ut den mot ett lite längre och starkare spö.
MVH muSashiEn simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år
.
Kommentera
-
Kan ställa lite mer frågor när jag ändå håller på.
Min gamla haspelrulle är en Cardinal black max. Jag undrar om den är nåt att ha? Om nån vet några specifikationer om den?
Bromsen på den rullen verkar ha slutat fungera så jag undrar om det finns något ställe i Stockholm som kan laga den eller så kanske det är att bara kasta rullen, vad vet jag...
Sen kan jag berätta lite om mitt teleskopspö som jag har nu, om jag behöver byta ut den eller inte. Läser vad det står på själva spöt. " 7' 214cm tip action up to 40g". Säkert bara ett skit spö, men måste ju fråga lite om vad man ska titta efter när man ska köpa ett nytt spö.
MVH muSashiEn simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år
.
Kommentera
-
Jag har goda erfarenheter från "lagning" av ABU´s rullar och det skulle jag rekommendera. MEN (en brasklapp) det var för fem år sedan, mycket kan ju ha hänt med servicen sedan dess men man kan ju hoppas att den är lika bra nu som då.
Jag lämnade in en trasig 602:a för lagning och fick en helt ny istället... gratis...
Lämnade den hos min fiskeaffär som skickade den till svängsta (antar jag)
Jag tycker inte att man ska lyssna så mycket på andra när det gäller spön. Har man en egen åsikt så räcker det. Gillar man det dessutom är det utmärkt.
Jag har fiskat ål med spön som andra dömt ut direkt av olika anledningar men det har funkat ändå. Eget omdöme är oftast en bra lösning...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar