Spontanshoppade mig en TGC5001C. Vad behöver jag mer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spontanshoppade mig en TGC5001C. Vad behöver jag mer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spontanshoppade mig en TGC5001C. Vad behöver jag mer?

För några minuter sedan spontanshoppade jag en Amba TGC5001C på Ebay för 92$ ink frakt (ca 610:-). Tanken är att framåt vår/sommar påbörja en karriär inom jerkandets kostsamma värld. För detta behöver jag givetvis även ett spö, och ber därför om tips på bra nybörjarspön för jerk som man kan få billigt (under 1000:-, helst så billigt som möjligt).

Lina blir troligtvis Tufline XP, efter snokande i massvis med trådar här på FS. Jag vet dessutom var jag kan få tag i den till ett rimligt pris.

Men spön var det. En av butikerna i stan (Malmö) har tre olika spön för 695:-. Dessa är Buster Stiff 6, Buster Piglet II Jerk 6'6" och Savagear Pro Jerkbait 6'6"http://fiskefiskar.se/offers/. Vilket av dessa rekommenderas? Är de nåt att ha överhuvudtaget? Förslag på andra spön i samma prisklass mottages även tacksamt.

Alla som har tänkt ge rådet "satsa på kvalitet, köp ett st croix för 4000:-", eller liknande, behöver inte känna sig tvingade att bidraga till tråden.

PS. Om någon annan är sugen på en billig TGC5001C hade säljaren två st till samma pris ("Buy-it-now", 92$ ink frakt). Den andra finns att köpa här: http://cgi.ebay.co.uk/ABU-GARCIA-TGC...ht_1282wt_1139

pro jerkbait 6.6 har jag.. men du ska ta de med 150 gram med en nypa salt... fiskar bra mellan 50-110 gram.. 150 är för mycke för spöet..
    piglett är mer till "lätt jerk"
    jag har inte fiskat med buster stiff.. men med tanke på vad man läst här hade jag köpt de..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      pro jerkbait 6.6 har jag.. men du ska ta de med 150 gram med en nypa salt... fiskar bra mellan 50-110 gram.. 150 är för mycke för spöet..
      piglett är mer till "lätt jerk"
      jag har inte fiskat med buster stiff.. men med tanke på vad man läst här hade jag köpt de..
      Får se om jag förstår dig rätt nu. Du har alltså Savagear-spöt, men du rekommenderar mig att köpa Buster stiff-spöt som du inte har provat själv? Betyder det att du anser Savagear-spöt vara kass, eller? Blev bara lite osäker på vad du menade...

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Får se om jag förstår dig rätt nu. Du har alltså Savagear-spöt, men du rekommenderar mig att köpa Buster stiff-spöt som du inte har provat själv? Betyder det att du anser Savagear-spöt vara kass, eller? Blev bara lite osäker på vad du menade...
        ja jag har savegear spöet..
        jag kommer aldrig mer köpa ett savegear spö..
        kastar jag ett 150 grams jerk med pro jerkbait spöet känns de som de ska smälla av i rullfästet..
        men det är många som har stiffen som instegs spö i jerkträsket. och det är inte många dåliga saker man läst om det..

Kommentera

Skaffade en TGC 5001 för att testa vänstervevat jerk och den rullen var den sämsta skräprulle jag haft, och 610 kr för den är rena rånet, Du kunde ha fått överta min inkl lina för portokostnaden!!

Spörekomendationer lämnar jag då jag inte kan någon av kandidaterna men gillar berkleys Serie One 6,6 -100gr och det tål mycket mera än så har jag testat.

Kommentera

Jag har inget av spöna du nämner men jag tyckte då att Buster Stiffen hade för kort bakhandtag så det gick bort direkt när jag köpte mitt första Jerkspö.. Vet inte hur SG spöt är utformat men längre bakhandtag har det då !

Ang kastvikten, även om de är klassade till 150gr så kan man ju ställa sig frågan hur ofta man kommer kasta så tungt?
            Är tex SG spöt överklassat (enligt inlägg i tråden) så kanske det inte spelar någon roll då du kanske aldrig kommer kasta drag över typ 100gr..

Lycka till !

Kommentera

Jag har haft flera olika Savage gear spö och varit nöjd med samtliga.
              Riktigt prisvärda med anser jag kör själv woody upp till 150 gram nu.
              Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Skaffade en TGC 5001 för att testa vänstervevat jerk och den rullen var den sämsta skräprulle jag haft, och 610 kr för den är rena rånet, Du kunde ha fått överta min inkl lina för portokostnaden!!
                Det var ju lite oroväckande att höra, verkar som om ganska många här på FS tycks gilla den enligt ett flertal trådar. Vad hade du för problem med den då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  Det var ju lite oroväckande att höra, verkar som om ganska många här på FS tycks gilla den enligt ett flertal trådar. Vad hade du för problem med den då?
                  Hela mekaniken kärvar, vevningen är kärv och ojämn, bromsen är ojämn och ryckig, spolen är trög vid kast så kastlängden blir extremt kort även med tunga beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Hela mekaniken kärvar, vevningen är kärv och ojämn, bromsen är ojämn och ryckig, spolen är trög vid kast så kastlängden blir extremt kort även med tunga beten.
                    Låter ju lite oroväckande som sagt... Men, men, får väl köra på den rullen att tag iaf och se hur det funkar.

För att återgå till ämnet för frågan: spön.

Upptäckte att en annan av de lokala butikerna också har en del spön i den intressanta prisklassen. Sportfiskegiganten har dessa:

Greys Prodigy Jerk 6'6" -125 gram (699:-)
                    Kinetic Waterspeed Jerkbait 6' 50-130 gram (699:-)
                    Cortland Endurance Musky All-Purpose 6'6" (999:-) (någon som vet betesvikt?)

Kommentarer kring dessa spön mottages tacksamt, gärna i jämförelse med de tre jag nämnde i första inlägget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57