Jiggfiske hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När jag har sett videos om jiggfiske så kör dem med metoden att låta jiggen sjunka sedan rycka och veva upp den igen sedan ner till botten igen o.s.v . Men hur gör man på platser där det är mycket nate och näckrosor? Och går det att fiska med denna metod på 3-5 m djup också ?

Kommentera

Ursprungligen postat av SalmoSlider26 Visa inlägg
      När jag har sett videos om jiggfiske så kör dem med metoden att låta jiggen sjunka sedan rycka och veva upp den igen sedan ner till botten igen o.s.v . Men hur gör man på platser där det är mycket nate och näckrosor? Och går det att fiska med denna metod på 3-5 m djup också ?
      Den metoden är allround för jiggfiske. Men du kan också köra en sk weedless rig, men den får du nog fråga någon annan om.

En annan teknik är att bara veva sakta som fan så den glider på botten och tar upp massa slamm. Och möjligen emellan åt rycka ett par, tre ggr.

Kommentera

prova soft 4play 9.5 cm för borre Fin-s-fish, eller shad tycker jag är bäst. jag kör max 10 cm till borre. jigghuven har jag Savage gears ball head 7.5gram till 12gram beror på djup osv storleken är då 3/0 - 4/0 mvh

Kommentera

Har tänkt köpa några jiggar som jag tänkte testa i sommar , men vet varken hur man fiskar med jiggar eller vilka jiggar som är bra . Ska fiska på 0.5 - 2 m djup . Har tänkt använda min vanliga haspelutrustning till detta . Någon som kan beskriva vad jiggfiske innebär ?Tacksam för svar!
          Hej Emil Carmegren;

De vanligaste arterna man jigfiskar efter är Abborre och Gös, men många jigfiskar även efter Gädda.

Köp några 7, 10 och 15 grams jighuvud. Köp också gula, vita, orange och gröna jiggar. Gula och vita dubbelstjärtar är vanligast vid fiske efter Abborre. Shadjiggar är också vanliga. Själv föredrar jag även 7 och 10 grams maraboujiggar (gula, vita och bruna) vid mitt eget jigfiske efter Abborre och shadjiggar i samma färger vid jigfiske efter Gös.

Så här kan det gå till vid jigfiske: Kasta iväg din jig med haspelspöt. Iaktta linan! Den är spänd hela tiden som jiggen sjunker mot botten. Det är bra att du räknar tyst och långsamt för dig själv 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 osv. Låt oss säga att du räknat till 14 när linan slackar och din jig nått botten. Kom ihåg detta! Sedan vevar du in slacklinan och gör ett kort uppåtryck med spötoppen, vevar in slacklinan, gör ett kort uppåtryck, vevar in slacklinan och forsätter så tills en Abborre hugger tag i din jig eller tills kastet är utfiskat.

Vid nästa kast kan du börja rycka vid exempelvis 13 i avsikt att fiska in din jig någon decimeter ovanför botten. Du kan även låta din jig studsa i botten då och då under hela inspinningen.

Det här var de första grunderna. Resten lär du dig via träning och att minnas när, hur och var du fångar fisk. Vid jigfiske lönar det sig ofta att experimentera. Övning ger färdighet!

Old Firehand

www-trumman.com - där dina pengar räcker till mycket!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-03-27, 16:33.

Kommentera

Tack för alla svaren !

Kommentera

Ursprungligen postat av EgonLJ Visa inlägg
              prova soft 4play 9.5 cm för borre Fin-s-fish, eller shad tycker jag är bäst. jag kör max 10 cm till borre. jigghuven har jag Savage gears ball head 7.5gram till 12gram beror på djup osv storleken är då 3/0 - 4/0 mvh
              Egon, svara på mitt PM till dig.

Kommentera

Vet ni någon hemsida där man kan köpa dubbelstjärtade jiggar och relax jiggar?

Kommentera

Åk till en fiskeaffär istället, annars Olssonsfiske

Såg nu att du bodde i Västerås. Willys sportfiske ligger där, precis nära en tågstation. Ser den alltid när jag åker förbi där.

Kommentera

Jo, Olssonsfiske har ju. Annars finns det en hel del på http://www.fishit.se

Kommentera

När jag har sett videos om jiggfiske så kör dem med metoden att låta jiggen sjunka sedan rycka och veva upp den igen sedan ner till botten igen o.s.v . Men hur gör man på platser där det är mycket nate och näckrosor?
                      Jiggen är ett allsidigt (och billigt) bete för gädda. Även om man inte slår i botten hela tiden härmar den en skadad fisk och retar fisken. I de ganska grunda vikar där jag fiskar är bottenstuds inget alternativ. Massor av gammal vegetation fastar redan efter ett par meter. Jag använder då jiggen som ett vanligt drag. Det är då bra om man har minimalt med vikt eller helt utan blyhuvud. Jiggens egen vikt räcker för att få långa kast.

Utan vikt kommer jiggen att tippa o fara runt som en skadad fisk. Dessutom kan du veva långsamt och göra korta stopp utan att den far ner i skräpet på botten.

På ett par jiggar har jag gått ett steg längre. En remsa flytmaterial fastklistrat på ryggen gör att den håller sig nära ytan. Perfekt när man kastar över uppväxande näckrosor och i vassvikar med mycket "stubb".

Stubb=korta vass-strån som brutits av under isen.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02