Fiske med Ryssjor i vikarna under gäddleken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med Ryssjor i vikarna under gäddleken

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske med Ryssjor i vikarna under gäddleken

Hej Fiskesnack.

Jag vet inte om min tråd platsar här eller någon annanstans, men jag lägger den här för att så många som möjligt skall läsa den.

Det gäller sorgligt nog fiske med ryssjor i små begränsade vikar under gäddleken.
    Jag fiskar frekvent efter gädda i bla. Bråviken, jag har några platser där som jag verkligen är rädd om.
    Därför vill jag inte säga för mycket här i tråden nu, men när jag var ute idag så låg det två ryssjor i en av de minsta och mest känsliga/påverkbara vikarna (vi pratar om en vik i storlek som en tennisplan där det formligen packas gädda till leken).

Givetvis är första ingivelsen att bara plocka bort skiten.
    Kruxet är att jag är tämligen säker på att gubbj*veln som placerat ut ryssjorna kan ha uppsikt över dom med kikare från sitt hus.

Finns det någonting som reglerar redskapsfisket på sådana här platser, även om det "bara" gäller gädda på en plats där det i ärlighetens namn finns gott om dom.
    Jag tycker att det känns för jä*ligt rent ut sagt, den här lilla viken tål absolut inte några ryssjor.
    Jag drar mig till och med från att jerka där vissa perioder, då gäddorna får vara ifred och ängna sig åt leken helt enkelt.

Ringa kustbevakning är inte att tänka på här, och snuten tror jag i ärlighetens namn skiter i det. Det kan ju till och med vara så att den som lagt i ryssjorna har rätt till det.

Mvh/Alexander
    Senast ändrad av Zuckuss; 2011-04-26, 19:30.
    Ursprungligen postat av boman1979
    zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
    :

Kolla om dom är märkta, är dom inte det så ring kustbevakningen/länsstyrelsen, har du någon aning vem som lagt ut dom? skulle ju kunna ta ett snacka med honom om det är så.

Kommentera

Är det markägare så har han rättigheter,bor han så nära så han kan se sina ryssjor, då äger han förmodligen marken och fisket strandnärma.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Om vi utgår ifrån att han äger rättigheterna till fisket, har han alltså rätt att bedriva sitt fiske hur han vill?
        Så länge han inte stänger av sund, märker ut sina redskap osv. osv...
        Jag menar, den som har jaktmark har ju trots det lagar och förordningar att hålla sig efter.

Vi spekulerar vidare lite..
        Om man skulle kunna bevisa att "gubben" tex. fångar ål i ryssjorna.
        Vad skulle en ev. påföljd kunna bli då?
        Den vägen kanske man skulle komma åt problemet bättre än att ringa länsstyrelsen ang. gäddor.
        :

Kommentera

Om ryssjorna inte är märkta med namn och telefon nummer så får du ta upp dom.

Kommentera

Sorgligt nog finns inget att göra åt problematiken annat än att hoppas på att nästa generation handlar annorlunda....man kan ju prata med personen och tala om hur man själv tänker och sedan hoppas att man påverkar till nästa gäddlek. Fiskar också i de inre delarna av Bråviken och har en ide om vilken plats det handlar om.
            Man kan undra vad de gör med alla lekgäddor som fastnar i ryssjorna???= ett sätt att argumentera m "gubben"......fråga sedan om han lyckats "förädla" fångsten och om det var mödan värt?!?
            Häpp!

Kommentera

Vi får se hur det hela fortskrider...
              Tack till er som svarat och gett er syn på saken.

Till någonting helt annat och kanske lättare.
              Varför är det en irriterande smajli i rubriken till denna tråden?
              Jag har definitivt inte (medvetet) valt den och hur får jag nu bort den.
              Känns som att den ger hela tråden en oseriös start...
              :

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 210 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B