Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
    Kör max mode, clearmode är det svårt att se jiggen på och filtrerar för mycket.. Ställ borta alla störningsfilter och jobba med känsligheten istället..
    Intressant. Själv har jag hittills bara kört med switchfire på clearmode då maxmode bara blir en enda gröt. Har dock inte provat att ändra inställningarna för känsligheten något vidare när switchfire har varit på maxmode. Känsligheten går från 0-20 vad jag minns med en fabriksinställning på 10. Då kör du väldigt lågt på känsligheten för att få en ren och fin bild? Typ ner mot 2-3 eller? Detta får jag experimentera med nästa gång.

    För mig har clearmode fungerat kanon. Jag ser jiggen klockrent och även fiskekon och betesstim. Vad missar man när man kör på clearmode? Vill ju inte missa viktig information

    Kommentera


    • Jag kör nu med maxmode och känsligheten på 8, får en del störningar med den känsligheten men jag vill kunna se s.k "skuggekon". Har provat både högre och lägre känslighet men tycker att 8 är lagom, sen kan det ju variera från sjö till sjö mm.

      Kommentera


      • Jag kör i regel 8-12 på känslighet för både 2D och SI. Ska jag vara ärlig har jag inte testat clearmode än men kanske blir nödvändigt i sommar med språngskikt och skit. Det man missar skulle jag tro är förvarningar och att stoleken på ekona för olika djup visas lika stora, alltså funktionen gör att en fisk i ytan och på botten ska visas lika stor. 2D kör man ju enbart för att se fisken och jiggen så clearmode räcker ju och resten ser man på SI..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

        Kommentera


        • Var ute i fredags och provade vertikalfiske för första gången och fick två gösar, har aldrig fått en gös tidigare, och en gädda. Ingen direkt stor fångst men då det var första gången jag har använt ett ekolod och körde med ett ismetespö med en ambassadeur 5501 c3 med 0.35 lina så var nog inte min utrustning optimal. Jag fick iaf blodad tand så nu blir det att köpa ett vertikalset, det blir troligen en Megaforce rulle då jag oftast är ute och fiskar själv. Men vilket spö det blir vet jag ej, något tips på prisvärda spön i den billigare klassen?

          Kommentera


          • Någon som har några goda råd!!!!
            Det är andra året jag pelagfiskar nu, och jag får ca 5-15 gösar varje gång men det är bara ett fel! jag får bara små, upp till 4kg.
            Känner fler som pelagfiskar i samma sjö och det är sällan dom är ute utan att få en på åtminstonne 5kg. det har tagits ganska många i vikterna 7-10,5kg i samma sjö som jag är i.
            Jag fiskar ju likadant, släpper på stora ekon men dom hugger ej. Enda gången det hugger är när jag släpper på mindre ekon.
            Är det bara ren oflyt eller har nån någon idé om vad jag kanske gör fel?
            Tack på förhand!!

            Kommentera


            • Jag hittar stora fiskar och mindre fiskar men av någon anledning vill de inte hugga alls. De tittar på jiggen och pyser, kan vara att jag fiskat fel tider och missat huggperioderna nu eller så är de inställda på lek, är ju lekmånad i mina trakter nu. Vill de inte så vill de väl inte, men kanske går det med lite specialknep som jag inte kommit på än..

              Bifogar lite ekobilder på vrånga gösar från dagens fisketur



              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

              Kommentera


              • Ja så betedde dom lite större sig som bäst i dag dom stiger ofta men vänder ner eller simmar ur "bild". Dom jag får kommer ofta som raketer och smäller på direkt, även dom större simmar upp snabbt. Jag hade väl inte funderat så mycket över detta för dom större brukar ju vara lite svåra om det inte hade varit för att jag vet att andra fiskare drar upp mycket stor gös, och dom får samma reaktioner från dom större som jag får av dom mindre gösarna, dom stiger och smäller på direkt!
                Det är väl bara att kämpa på antar jag, snart släpper det väl

                Ps. Här lekte dom för ca 1 månad sen.Ds
                Senast ändrad av Kr0nbl0m; 2013-06-12, 18:43.

                Kommentera


                • Fina prylar du har Mattias! Förklara gärna vad det är man ser i SI bilden för jag har lite svårt att hänga med på de bilderna.

                  Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                  Jag hittar stora fiskar och mindre fiskar men av någon anledning vill de inte hugga alls. De tittar på jiggen och pyser, kan vara att jag fiskat fel tider och missat huggperioderna nu eller så är de inställda på lek, är ju lekmånad i mina trakter nu. Vill de inte så vill de väl inte, men kanske går det med lite specialknep som jag inte kommit på än..

                  Bifogar lite ekobilder på vrånga gösar från dagens fisketur

                  [ATTACH=CONFIG]55460[/ATTACH]
                  [ATTACH=CONFIG]55461[/ATTACH]
                  [ATTACH=CONFIG]55462[/ATTACH]

                  Kommentera


                  • Har varit ute två ggr i veckan men det har gått riktigt dåligt. Släpper efter eko på eko och gösen stiger men bara sniffar lite eller nafsar i stjärten på jiggen, sen vänder de ner till botten igen. Testat massa färger och tekniker.. dock inte olika storlekar, det får bli nästan inköp.

                    Någon här som fiskar mycket efter gös i frivattnet? Var hittar ni dem? Känns som att 99% av alla ekon ligger på botten.
                    Bloggen | Portfolio

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
                      Var ute i fredags och provade vertikalfiske för första gången och fick två gösar, har aldrig fått en gös tidigare, och en gädda. Ingen direkt stor fångst men då det var första gången jag har använt ett ekolod och körde med ett ismetespö med en ambassadeur 5501 c3 med 0.35 lina så var nog inte min utrustning optimal. Jag fick iaf blodad tand så nu blir det att köpa ett vertikalset, det blir troligen en Megaforce rulle då jag oftast är ute och fiskar själv. Men vilket spö det blir vet jag ej, något tips på prisvärda spön i den billigare klassen?
                      Kan tipsa om att iaf INTE köpa megaforce set med både spö och rulle. Spöt är galet mjukt, funkar till mindre gös men svårt att driva in krokarna. Bft pelagic extreme ska tydligen vara bra.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 221 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 244 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 691 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      729 svar
                      61 568 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X