Jerk och ny medlem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk och ny medlem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk och ny medlem

Hej på er!

som ny på forumet så har jag på goda forumsmaneer läst igenom en stor del av inläggen.

Jerk har jag sett (på discovery) och nu börjar intresset vakna på allvar. Måste jag ha en multirulle för det? Jag kan nämligen inte kasta med en sådan (eftersom jag inte äger någon). Jag har två spön med tillhörande shimanohasplar som har tjänat bra om än med något krånglande linuplägg tillsammans med spunnen lina. Dessa har tjänat mig bra men saknar finesser som omedelbart backslag , irriterande vid bottenmete efter gös och liknande.

Så jag tänkte att jag skulle köpa mej något nytt, lite mindre eftersom majoriteten av de fiskar jag landar ligger runt kilot.

Men nu när jag läst igenom artiklarna för ytfiske så låter det fantastiskt skojigt. Så jag skulle vilja veta vilken utrustning man behöver för att drilla exempelvis Super Spook och liknande?`

fiskar du efter små fiskar och tänker köra ytbeten räcker haspel gott och väl.

fiskar du efter större gäddor alltså ett kg över osv och vill kasta de vanliga jerkbaitsen som manta, cobbs crazy shad, busterjerk, salmo slider, phantom, pig tycker jag att du ska skaffa dig ett riktigt set med multirulle och liten 6-7" jerkspö.

Lite pengar i plånboken passar ron thompson jerkbait setet bra ligger på 1000kr på
    http://www.regalmarin.se och http://www.willyssportfiske.com

sen finns det ett set som lundgren har för 1699kr tror jag riktigt bra grejjer + att du får med lina

annars kanske du vill köpa lösa delar rullen skulle jag köpt på den gröna loggan en Ambassadeur C3 5501 för 799 (ruskigt mycket rulle för pengar)

sen hitta en lösspö som kastar runt 40-130grams beten beroende på betesval
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Jag började med ett Dawia Procaster.
      Kort, 6 fot, jerkspö för haspel som kostar runt 500. Går att hitta på rea för 350. Klarar upp till 80 gr. Använder det fortfarande till ytbeten, poppers och större jiggar. Det tyckte jag var en bra start.

Numera har man blivit sjuk i hjärnan och har en calcutta 251, 1 lundgrens heavy och 1 light.

Kommentera

Okay snabba svar. Det uppskattas.

Följdfrågan blir då, är det svårt att kasta multirulle? Jag begriper ju att det kan vara lämpligt att öva på någon fotbollsplan innan.

Kommentera

Kör du med tunga drag är det inga problem. Jag hade aldrig kastat med multirulle innan, men det var inga problem att dänga iväg en pig eller slider. Samma när kompisar har fått testa, aldrig några trassel.

Kommentera

självklart kommer du åka på några skatbon i början men det ger sig rätt snabbt när du kommer in i det, stora skillnaden mot att dänga haspel är att om du är färsk så kan du inte snärta iväg kasten på samma sett som du är van vid, kör lugna svepande kast så ska du se att de går bra..
            Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

OK lite trassel kan jag leva med, jag får ta och köpa nylonlina på ÖB och öva med hehe.

Det där setet som rekommenderades har en Okuma rulle. Är den bra? Jag vill inte underblåsa någon märkesdiskussion men jag vill ha hyggliga grejer.

Kommentera

Originally posted by Blip
                OK lite trassel kan jag leva med, jag får ta och köpa nylonlina på ÖB och öva med hehe.

Det gjorde ikke jeg, spolte på Fireline, og etter 2 kast fikk jeg en backclash, som jeg brukte 3 timer med å kutta av rullen.
                Så det er et greit tips og øve seg med billig mono først.
                Og få spent opp stanga skikkelig før du kastar i veg.
                Ang. Okuma rullen, jeg vet ikke noe om dem, men hvorfor ikke går for Amb. med en gang

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

håller med "piko", skulle satsa på en ambis på en gång...och om du kör på flätlina vilket jag rekommenderar så gå inte under 0,28 för då finns det en överhängande risk att linan skär ner och "nyper" i de underliggande lagren lina vilket kan leda till skatbon out of this world...
                  Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

Tanken med Okuma rullen var att hålla nere kostnaden litegrann iochmed att den ingick i setet på websidan ovan för 999:-

Betänk att jag vill prova något nytt och man vet väl egentligen inte riktigt vad man gillar innan man provat det.

Är det någon som har provat Okuma rullen? Jag stod och tittade på en Okuma haspel häromdagen som verkade riktigt trevlig jämfört med mina traktor shimano rullar. Framförallt har de ett bra pris.

Mina Shimanorullar har varit riktigt bra men tiden har sprungit ifrån dem och de nya rullarna och framförallt spöna har blivit så fantastiskt mycket bättre utan att priset har ökat på dem speciellt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57