Manta.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Manta....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Manta....

Jag har länge funderat på att inhandla en manta, men man vill ju inte sänga iväg 300 krnor på något som man inte vet om det fungerar... så nu vll jag veta om den funkar för er, och vilken som är eran favvo färg, bilder uppskatas... jag har ett Monterra 180 jerk.. den kastar 2-4 oz.. är inte så hemma med det där med oz så undrar om ni vet om det går att kasta en manta med det spöet...

Tacksam för alla svar...
    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Hej! Ett ounce (oz) är 28 gram, alltså kastar du upp till 112 gram med ditt spö. har själv ett antal olika mantas, men jag får bäst på Orange tiger, seuol perch och sucker.. Skulle jag välja en så blir det nog orange tiger.
    Enda invändningen jag har mot mantan är att det i bland kan vara lite svårt att kroka fisken ordentligt, vilket jag tror har att göra med krokarnas grovlek och placering, men det kan även vara att jag har ett fjukt mothugg

Kommentera

Truttta, har du provat att byta till andra krokar? Har också problem med krokning på mantan men någon gav mig rådet att inte byta för att det skulle påverka balansen för mycket. Mantan skulle tydligen vara extra känslig för just sådan moddning. Så det har inte blivit nåt krokbyte. Nån annan som testat?

Kommentera

Jag har bytt krokar på Mantan, satte dit 2 st Eagle Claw 4/0. Fungerar hur bra som helst. Mantan levererar men jag tycker den är tråkig att fiska. Det är min enda invändning. Har en fiskepolare som håller den som den främsta jerken.

Kommentera

Manta!!!! Over priced, over rated, it casts like an old dog bone!! save your money!!!!

William....
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Som Dr Müller skriver, så är inga problem att byta krok på mantan. Att ändra från de tjocka 4x till 2 x påverkar inget alls.

mantan är ett svårfiskat bete. Den glider väldigt snyggt och på så sätt är den lätt at använda. men vill man ha fisk på den, så kräver det lite arbete.
            Den behöver jobbas så den jobbar oregelbundet och mer likt en fisk för att leverera ordentligt. Men när du väl lyckas med det, så..PANG.

PS. Kastvikter på spön enligt "amerikanska märkningen" betyder absolut ingenting. Bäst att ta reda på rätt kastvikt själv..

Kommentera

Ja men den enda oregelbundenhet man kan skapa med den är ju i stort sett att ändra fart på den, få den att skära lite mindre åt det ena eller andra hållet. Visserligen "hänger" den väldigt snyggt. Men nån liten volt går knappast inte att få till.

Kommentera

Originally posted by Dr Müller
                Ja men den enda oregelbundenhet man kan skapa med den är ju i stort sett att ändra fart på den, få den att skära lite mindre åt det ena eller andra hållet. Visserligen "hänger" den väldigt snyggt. Men nån liten volt går knappast inte att få till.
                Så ere..

Kommentera

Mantan är ju värd att fiska enbart för de brutala huggen man får =D De verkar alltid hugga klockrent mitt på, skitkul. Sen nästa ryck man gör så är det tvärstopp, och bara att nita fisken

Kommentera

Köp 85g. Dom färgerna som är hetast enligt mig är Orange Tiger och chat. tiger samt yellow bandit
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 250 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B