Vertikalfiske - Hur?.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske - Hur?..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske - Hur?..

Jag åkte upp till Örebro i fredags kväll för att dra ut med brorsan på hjälmaren för ett ordentligt försök till Gös. Hjälmaren är proppfull med gös, så vi tänkte att det inte skulle bli något problem. Brorsan har varit ute ett par ggr och testat lite vertikalfiske men utan resultat, och jag var helt ny, det enda jag kunde var det jag läst i tidningar och på nätet.

Under 6-7 timmars fiske fick vi en liten abborre... har aldrig varit med om ett så dåligt fiske. Vi trollade med diverse wobblers i drygt 2-2,5 timme och resten var vertikalfiske. Vi hade Ekolod till förfogande, men tyvärr blåste det ordentligt igår så det var omöjligt att ligga någorlunda still utan att ha draggen i. Vi letade upp grynnor runt Valen vilket vi fått tips om och det kryllade bokstavligen av fisk, men vi fick ynka tre hugg varav noll krokades. Dessutom tror jag att det var abborre som högg.

Hur gör man?.. måste båten ligga still? Ska man ha betet precis vid botten eller ovanför? Hur ska man pilka betet (viktigaste frågan)? När och var ska man fiska?

Sen en fråga angående ekolodet.. vi såg hur mkt fiske som helst, men det var inte ofta de stod vid bottnen. Är det bara att skita i vertikalfisket då eller hur funkar det? Letar ni tills ni hittar djupstående gös?
    Bloggen | Portfolio

Kan ingenting om varken Gös eller vertikalfiske men jag kan ändå kanske tipsa dig om en kortfilm med Jörgen Larsson som heter Pelagiskt vertikalfiske.Mycket lärorik.Där köra han typ prickskytte på Gösarna och ser både sitt bete och Gösen samtidigt på lodet.Typ Tv spelsfiske
    Kanske tom har den nånstans på min hårddisk.

Mvh Daniel
    When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Tjena!

Hjälmaren kan vara väldigt svårfiskad, var ute 2 heldagar förra sommaren och det resulterade i endast abborre, gubbarna som ligger ute med sina snipor kör med vertikalpilkar och verkar dra lite gös iaf. Finns mycket gös i sjön men gäller att hitta rätt färg på rätt ställe på rätt tid...

Även fast lodet inte visar nåt på botten så står det fisk där, har hittat ställen man tycker ser schysst fast lodet inte visar nåt, så kör man ner jiggen till botten sen upp en bit så ser man fisk som kommer "ur" botten och hugger på jiggen,
      http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

@addicted
        Ska kika på den, tack för tipset

@edge
        Verkar som att sjön är svårfiskad. Verkar finnas hur mkt gös som helst då de nätar upp många ton per år, men man hör sällan om folk som fiskar gös där.. eller något alls för den delen. Lake vet jag går bra i sjön men det hjälper ju inte mig..

Verkar iaf sjukt svårt detta, eller så har vi bara otur. Är det "omöjligt" att vertikalfiska när det blåser mkt? Och hur pilkar man jiggen?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ja det kommer upp en 200-250 ton gös så nog finns de allt, när det blåser för mycket så tycker jag det är bättre att ankra upp och kasta med jigg istället, testa jiggen i vatten så du ser hur jiggen uppför sig innan du sänker ner den djupt, vad menar du med pilkar?

Kommentera

Pilkar kanske var ett dumt ord. Hur rör man spöt helt enkelt.. för man låter väl inte jiggen bara ligga still?
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ner med jiggen på önskat djup och sen bara röra jiggen upp och ner försiktigt, "dallra" lite med..bästa är om du testar jiggen och ser hur den rör sig i grunt vatten, sen när du tycker du har hittat nåt schysst rörelsemönster så testar du det på fisken. Att hålla jiggen helt still imellanåt kan vara riktigt giftigt, var inte rädd att hålla jiggen still några minuter, kan bli riktigt brutala hugg!

/Marcus

Kommentera

Själv håller jag ett driv på ca 0.2knop med hjälp av elmotorn.
                Håller mig mellan 10-12m vid botten.
                Stingerkrok har räddat många hugg.
                Spöhållningen för att göra dessa knyck/lockelser, jag lägger rullen i handen spöt pekar ut imellan pekfinger och långfinger.
                Sedan har jag tummen på spöt bakom rullen som jag göra dessa knyck/lockelser med.
                Men bara prova så hittar man något bekvämt så man kan sitta hela dagen med.

Ifall du har möjlighet att fiska med jiggen under givaren så fiskar man in sig mycket snabbare än utan.
                Blir lite mindre gissa.
                Sedan brukar jag stanna där fisken är tills man löser koden för dagen eller kommer in i en huggperjod.

Hoppas det gav lite att fundera på.
                Finns inget rätt eller fel när det gäller gösfiske.
                Ena dagen fiskar man kanonlungt för att dom ska hugga.
                Andra så fladdrar man som e galning med jiggen.
                Bara att nöta på.
                Senast ändrad av Team TNR; 2011-08-23, 11:32.
                http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Tack för tipsen. Känns verkligen som att elmotor är något man behöver.. men det borde gå utan, om vädret tillåter.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Fiskar ungefär likadant som TNR skriver ovan,ligger sällan still och vertikalar,om det nu inte är något högintressant på lodet...
                    läs även in hans sista tre rader,och minns dom, att fastna i ett och samma rörelsemönster och alltid använda det förlorar man mycket på...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    369 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo