Tjena! Idag när jag skulle spola på ny lina på min nyinköpta ambassadeur c3. Så råkade jag släpa spötoppen i väggen och skrapmärken vart på spöringen.. Hur byter jag toppöglan på bästa sätt? Är det samma som med vanligt haspelspö? Det är ett BFT stiff jag har. Och vad jag vet så har dom endast kinetic spöringar där jag brukar köpa grejer! Tack på förhand / Dennis
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Byta toppögla på jerkspö?
Collapse
X
-
Hej Snus-Dennis;Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggJa så brukar jag göra på mina haspelspön.. Jag tänkte om man gjorde nå annat på jerkspön... Men kinetic öglorna då? Dom lär ju inte vara så bra?
Jaså, du brukar lägga ankaret på toppöglan till dina haspelspön?
Det påminner mig om när jag tävlingstrollade Lax i Vänern förr tillsammans med Johan Abelsson, idag ledarguide hos Wildwater Fishing. När vi dödströtta kom hem efter trollingturen utanför Hjortens udde stoppade jag in alla tio trollingspön bak i bilen och slog igen bakluckan...
Året efter var jag betydligt försiktigare.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com -- http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Snus-Dennis;
Jaså, du brukar lägga ankaret på toppöglan till dina haspelspön?
Det påminner mig om när jag tävlingstrollade Lax i Vänern förr tillsammans med Johan Abelsson, idag ledarguide hos Wildwater Fishing. När vi dödströtta kom hem efter trollingturen utanför Hjortens udde stoppade jag in alla tio trollingspön bak i bilen och slog igen bakluckan...
Året efter var jag betydligt försiktigare.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com -- http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
Haha jag menade inte så.. Jag menar hur man tar bort toppögla.Senast ändrad av snusdennis; 2011-09-28, 19:24.
Kommentera
-
Jag tror det där med linan har med v-formad spole och hal flät-lina att göra, jag får samma fenomen på mina, tippar på att linan glider ner mot mitten i början av på-spolningen tack vare den är hal och sedan fortsätter den lägga lite mer där, Om du lägger mer nylon i botten och ser till att den blir helt jämn-hög före du startar med flätlinan blir du nog av med fenomenet, dock har jag aldrig fått problem för att linan ligger så.
Om du värmer topp-öglan så ta en hand-duk eller tång och håll med när du drar annars kan du få ruggiga bränn-blåsor, sedan tycker jag inte du skall limma dit den som vissa gör utan försöka använda spö-cement då kan du värma den och dra av den igen om den skulle bli kass fler gånger. Obs att spö-cement är vad den satt med från början det var därför du kunde värma och dra av den det hade inte gått med vanligt lim.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 853 visningar