Agna med levande betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Agna med levande betesfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är en bra poäng du har där. För egen del så tänker jag som så att jag drar min gräns någonstans och det är där. Dött bete gäller för mig. Det gäller också t. ex att jag äter fisk, men inte ko,gris, fågel. Vi sätter ju alla upp gränser för vad som är ok eller inte. Det ena behöver inte vara mer rätt än det andra.

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
    Då ska man absolut sluta att fiska för att minimera smärtan för fisken,för när den levande fisken nappar på kroken så sticker den sig,händer ofta att kroken t.o.m kommer ut genom ögat för att fisken har sväljt kroken för djupt,och det gör säkert ont för fisken.Men när det händer blir det ingen C&R.

Kommentera

Om det nu ska vara fel att använda levande fisk som bete, varför är det då ok att använda sig av mask kan man undra? :P

Kommentera

Det sägs att alla levande organismer kan känna smärta, även om det inte är till samma grad som vi mer avancerade människor. Då kanske vi borde sluta klippa gräset, rensa ogräs, trimma grenar, undvika att trampa på myror, inte vifta bort flugor osv.?

Kommentera

Bättre att fråga sig hur vissa kan både nästan militant förespråka C&R och samtidigt inte ha nått emot levande bete? Eller det kanske är skillnad på en mört och en borre eller är det någon annan förklaring?€-
          Jag ställer mig neutral dock.

---
          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.232727,18.103312
          #OneFly
          http://vimeo.com/onefly
          http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
            Bättre att fråga sig hur vissa kan både nästan militant förespråka C&R och samtidigt inte ha nått emot levande bete? Eller det kanske är skillnad på en mört och en borre eller är det någon annan förklaring?€-
            Jag ställer mig neutral dock.

---
            I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.232727,18.103312

För mig handlar inte C&R om att minimera smärta eller att ha dubier om att klubba en fisk. För mig är C&R ett egoistiskt sätt att se till att det finns gädda att fortsätta fiska på.
            Är man beredd att driva ner ett par trekrokar i en annan varelse så kan man i mina ögon också leva med att använda levande agn - något skall vi väl ha för att vi är på toppen av pyramiden ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
              Det sägs att alla levande organismer kan känna smärta, även om det inte är till samma grad som vi mer avancerade människor. Då kanske vi borde sluta klippa gräset, rensa ogräs, trimma grenar, undvika att trampa på myror, inte vifta bort flugor osv.?
              Kan vara risk fyllt att vifta bort flugorna,man kan få krokarna i fingret.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
                För mig är C&R ett egoistiskt sätt att se till att det finns gädda att fortsätta fiska på.
                Ett synsätt som jag köper till 100%. Jag tycker inte att gädda är direkt gott så det är en annan anledning att jag släpper tillbaka alla (om än få då jag inte fiskar efter den arten). Men om jag krokar en eller några borrar som inte är för små eller för stora så blir dom lunch. Har betydligt mindre skrupler över att äta egenfångat än jag har över att köpa fisk från en industri som hotar beståndet i haven och som skickar fisk från norden till Thailand och tillbaka igen.

Fiskade med levande efter gös så sent som förra helgen.
                #OneFly
                http://vimeo.com/onefly
                http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Jag kommer inte ihåg när jag köpte en fisk sist,kan man få färskare mat än egen fångad fisk? och nyttigt.Jag riktar mitt fiske mest efter Gös,Abborre och Lax.
                  Senast ändrad av LazziLax; 2011-10-05, 15:08.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Som jag har förstått det så är den lagliga skillnaden mellan att kroka en fisk och att agna med den, att i den stund man fångar fisken man tänkt agna med så räknas det som att den är i fångenskap liksom ett tamdjur. Då gäller djurskyddslagen, dvs du FÅR inte sätta krokar i den. Det är iaf så jag förstått det hela.

Kommentera

På något sätt tolkar jag det lika dant hur konstigt det än värkar, men finns det inte en tidsperiod man skall ha dom i fångenskap före dom klassas som tam-djur??

Undrar lite då hur lagen tolkar C&R fiske vid en anmälan man drar upp en fisk och åter-utsätter den för att ha något att dra upp igen.
                      Vad jag förstått klassas inte C&R som djurplågeri för vilt levande fisk inte ingår i djurskyddet, medan att akvarie-fisk ingår.
                      Jag vet det är förbjudet att agna med levande bete, men jag får liksom inte lagarna att gå ihop riktigt jag känner ju ingen som använder akvarie-fisk som agn.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 418 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo