Agna med levande betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Agna med levande betesfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Agna med levande betesfisk?

Jag har efter ett tjugoårigt uppehåll från fisket kommit igång ordentligt igen. Kul som tusan ju.

Någon gång under åren hörde jag att agna med levande betesfisk skulle vara förbjudet. Har jag hört helt fel?
    När jag kollar runt här på Fiskesnack så verkar det som om det är just det som är det vanliga, att agna med levande betesfisk.

Det pratas ju mycket om att minimera lidandet vid krokning av fisken vi tar upp i våra båtar, men hur resonerar ni runt det här med levande agn?

Levande betesfisk är inget för mig, men lägger inga större värderingar i frågan. Är mest intresserad av att veta mer.

/Henrik

Sök på forumet det finns nog 100 trådar om frågan :-)

Kommentera

Det är inte förbjudet att agna med levande betesfisk. Det var däremot snack om att det skulle bli det för några år sedan, men det blev aldrig så.

Kommentera

Om jag förstått det rätt får man lov att agna med levande betesfisk, men eftersom det numera faller under djurskyddslagen klassas det som djurplågeri och straffskalan är därefter, ett typiskt svenskt moment 22, fullt lagligt men straffbart

Kommentera

Då det ingenstans står att det faktiskt är lagligt i lagarna och det faller under djurskyddslagen så är det förbjudet mao olagligt, du kan inte straffas för nått som inte är olagligt.

Och ja djurplågeri är olagligt oavsett grad.

Kommentera

Oj, jag gjorde en sökning i forumet och hittade många trådar i ämnet. Kanske ligger tråden i fel forum till råga på allt.
            Det som slog mig när jag läste trådarna och som förvånade mig var att det var så många som envist hävdade att fiskar inte kan känna smärta. Hur modernt är det?

Kommentera

Tror det blev så konstigt för det var djurskydds-myndigheten som ville förbjuda det , men den myndigheten lades ner så det har hamnat i något konstigt läge där man får ta till andra lagar, men för min del spelar det ingen roll så länge det är lagligt med räkor och mask, skulle aldrig fundera på att agna med något större en tobis och då är dom som regel döda.

Kommentera

Om man ska hårdra frågan, vem bryr sig egentligen? Mer än fiskaren/metaren själv kanske.Hur som helst är levande mört till vinterns ismete efter gädda/gös effektivt.
                Senast ändrad av LazziLax; 2011-10-05, 09:46.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det som egentligen spelar någon roll är ju att minimera smärtan för fisken. Det är ju iofs lite dubbelt eftersom vi överhuvudtaget fiskar, men för egen del så väljer jag att fiska med räka eller dött bete.

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                  Om man ska hårdra frågan, vem bryr sig egentligen? Mer än fiskaren/metaren själv kanske.

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
                    Det som egentligen spelar någon roll är ju att minimera smärtan för fisken. Det är ju iofs lite dubbelt eftersom vi överhuvudtaget fiskar, men för egen del så väljer jag att fiska med räka eller dött bete.
                    Då ska man absolut sluta att fiska för att minimera smärtan för fisken,för när den levande fisken nappar på kroken så sticker den sig,händer ofta att kroken t.o.m kommer ut genom ögat för att fisken har sväljt kroken för djupt,och det gör säkert ont för fisken.Men när det händer blir det ingen C&R.
                    Senast ändrad av LazziLax; 2011-10-05, 10:24.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo