Tjena! Som rubriken lyder så har jag (åter)väckt intresset för fisket lite granna och är i behov av lite hjälp!
Problemet är att jag har inte tillgång till båt, utöver att hyra båt vilket inte är jätte, jätte intressant eftersom jag är student och snålar gärna lite med pengarna (är dessutom smålänning)
Så vad bör man tänka på vid fiske från land? Det är gädda som jag siktar på
Mestadels har jag hittills bara fått en större mängd grönsaker på kroken. Jag använder mig av ett vanligt (något gammalt) haspelspö. Spöt klarar 5-20g. Vad har det för effekt på ett drag som väger mer än så? Är något så när nyinflyttad i blekinge och har provat att leta lite efter gäddan på ytterön men även vid vattnet nära kungsmarken (bor där) och har mestadels använt wobblers (tormentor). Men vart, när och hur hittar man gäddan? Känns som att det är ruskigt mkt att tänka på just för att maximera sin fångstchans, blir lite mkt för en gröngöling som jag.
Väldigt tacksam för lite råd!
Ha det!
Problemet är att jag har inte tillgång till båt, utöver att hyra båt vilket inte är jätte, jätte intressant eftersom jag är student och snålar gärna lite med pengarna (är dessutom smålänning)
Så vad bör man tänka på vid fiske från land? Det är gädda som jag siktar på
Mestadels har jag hittills bara fått en större mängd grönsaker på kroken. Jag använder mig av ett vanligt (något gammalt) haspelspö. Spöt klarar 5-20g. Vad har det för effekt på ett drag som väger mer än så? Är något så när nyinflyttad i blekinge och har provat att leta lite efter gäddan på ytterön men även vid vattnet nära kungsmarken (bor där) och har mestadels använt wobblers (tormentor). Men vart, när och hur hittar man gäddan? Känns som att det är ruskigt mkt att tänka på just för att maximera sin fångstchans, blir lite mkt för en gröngöling som jag.Väldigt tacksam för lite råd!
Ha det!
Behöver man inte ha ett väldigt styvt spö till de där små jerkbetena ? Eller är dom helt enkelt så pass små?
Kommentera