Nybörjare söker visa råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare söker visa råd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare söker visa råd!

Tjena! Som rubriken lyder så har jag (åter)väckt intresset för fisket lite granna och är i behov av lite hjälp!

Problemet är att jag har inte tillgång till båt, utöver att hyra båt vilket inte är jätte, jätte intressant eftersom jag är student och snålar gärna lite med pengarna (är dessutom smålänning)

Så vad bör man tänka på vid fiske från land? Det är gädda som jag siktar på Mestadels har jag hittills bara fått en större mängd grönsaker på kroken. Jag använder mig av ett vanligt (något gammalt) haspelspö. Spöt klarar 5-20g. Vad har det för effekt på ett drag som väger mer än så? Är något så när nyinflyttad i blekinge och har provat att leta lite efter gäddan på ytterön men även vid vattnet nära kungsmarken (bor där) och har mestadels använt wobblers (tormentor). Men vart, när och hur hittar man gäddan? Känns som att det är ruskigt mkt att tänka på just för att maximera sin fångstchans, blir lite mkt för en gröngöling som jag.

Väldigt tacksam för lite råd!

Ha det!

Om spöt är klassat 5-20g så kommer spöt inte kasta nå vidare för beten om 35g eller mer.. du kan kasta men risken är att du knäcker toppen eller försvagar ringar med mera. Kastar du försiktigt kan det dock gå, inte optimalt=/

När jag fiskar gädda från land så siktar jag ofta på att kasta längs med en vass kant alltså, du står så du kan kasta längs med vassen så du fiskar hem betet strax utanför vassen.

eller så siktar jag på glesvassar eller öppna ytor i en vass.

Gäddan står där betesfisken står alternativt där betesfisken stod igår samt vid grundare partier nära djupfåror eller branter. du kan hitta gädda lite här och där å helst ser jag att någon mer erfaren gäddfiskare svarar på denna fråga