Nybörjare söker visa råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare söker visa råd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare söker visa råd!

Tjena! Som rubriken lyder så har jag (åter)väckt intresset för fisket lite granna och är i behov av lite hjälp!

Problemet är att jag har inte tillgång till båt, utöver att hyra båt vilket inte är jätte, jätte intressant eftersom jag är student och snålar gärna lite med pengarna (är dessutom smålänning)

Så vad bör man tänka på vid fiske från land? Det är gädda som jag siktar på Mestadels har jag hittills bara fått en större mängd grönsaker på kroken. Jag använder mig av ett vanligt (något gammalt) haspelspö. Spöt klarar 5-20g. Vad har det för effekt på ett drag som väger mer än så? Är något så när nyinflyttad i blekinge och har provat att leta lite efter gäddan på ytterön men även vid vattnet nära kungsmarken (bor där) och har mestadels använt wobblers (tormentor). Men vart, när och hur hittar man gäddan? Känns som att det är ruskigt mkt att tänka på just för att maximera sin fångstchans, blir lite mkt för en gröngöling som jag.

Väldigt tacksam för lite råd!

Ha det!

Om spöt är klassat 5-20g så kommer spöt inte kasta nå vidare för beten om 35g eller mer.. du kan kasta men risken är att du knäcker toppen eller försvagar ringar med mera. Kastar du försiktigt kan det dock gå, inte optimalt=/

När jag fiskar gädda från land så siktar jag ofta på att kasta längs med en vass kant alltså, du står så du kan kasta längs med vassen så du fiskar hem betet strax utanför vassen.

eller så siktar jag på glesvassar eller öppna ytor i en vass.

Gäddan står där betesfisken står alternativt där betesfisken stod igår samt vid grundare partier nära djupfåror eller branter. du kan hitta gädda lite här och där å helst ser jag att någon mer erfaren gäddfiskare svarar på denna fråga

Det är lite standard info jag kommit med, inget som kanske hjälper dig super mycket men lite

PS. du kan ju testa att köra med något som inte går ner i botten så mycket, t.ex. grundgående wobbler, spinnare, weedles jiggar eller vass drag annars så fiskar många med små jerk beten som dom tar hem med spinnstopp, aldrig själv testat men många rekommenderar det DS.

SKITFISKE!

Kommentera

Hej, och tack för tipsen

Brukar sikta längsmed vassar jag med, och då kör jag gärna en flytande wobbler, men jag antar att den/de möjligtvis går ngt för djupt ändå, eftersom vid just en specifik plats jag varit på krokar jag gärna rätt mkt grönt, eller så borde jag bara pröva fler ställen Behöver man inte ha ett väldigt styvt spö till de där små jerkbetena ? Eller är dom helt enkelt så pass små?

Kommentera

ja det skulle ju kanske vara bra med en suspending wobbler som inte går mer än en 0,5-1 meter:O vet ej hur djupt husky jerk är benägen att dyka men väldigt fin wobbler

Mångfald i plats är ofta bra eller att sikta in sig å få super bra kännedom om en sjö

Ja alltså.. skulle ju kanske inte testa större än buster jerk II eller Baby buster på ett spö under 40g i kast vikt,

Vanligt vis är ju kastspön på 8 ft byggda för 12-30g ? eller så...

jag kunde kasta buster jerk II med mitt 7 ft spö på 30g.... på gränsen men gick.. och så länge du INTE jerkar utan bara tar hem den som ett swimbait så är det lugnt.. dock krävs nog ett lite styvare spö för att driva in krokarna ordentligt

Kommentera

Går utmärkt att fiska baby buster med haspelset. Fick min första fisk på jerk med hjälp utav mitt haspelset i somras. Och då hade jag ett svampigt 10-30grams haspelspö men det funkar ändå.

Kommentera

Okej, ja mitt är ju bara 7 fot (är jag hyffsat säker på) och tar ju 5-20g så det blir ju ännu snävare där :/ Något bra förslag på en trevlig wobbler (ytgående) eller någon trevlig återförsäljare av diverse grejer? :P

Kommentera

Du kan ju testa strike pro wobblers som är 12cm. Går på en halv meters djup. Har plockat minst 20fiskar i somras på dom. Men då fiskade jag bara på natten men de borde ju funka nu dagtid när gäddorna börjar ge sig in på grundare vatten.

Kommentera

Ok, är de där baby buster att rekommendera på grunt vatten annars då (Missade det inlägget när jag svarade senast) ? I syftet att undvika tång och annat skit som bäst alltså

Kommentera

Jag skulle vilja påstå att de går att fiska väldigt grunt med dom. Fiskar själv oftast på ett djup som är 0,3-1,5meter och de funkar. Jag kör med suspending på baby busters. Sen beror det ju på hur snabbt du fiskar den då. Men det ska inte vara nå problem att fiska grunt iallafall..

Kommentera

Tror inte att baby buster finns som shallow runner?/ annars hade det ju varit optimalt men men. tror att suspenden går ganska grunt om du spinner hem den.

annars så är ju baby bustern fett liten om man jämför med buster jerk... meeen jag är ju jerk skadad x)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02