Erfarenhet av Ryds 485 FC??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av Ryds 485 FC???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenhet av Ryds 485 FC???

Tjena,
    Någon som har erfarenhet av Ryds 485 FC som trollingbåt. Har en på gång, men tvekar på om den är för liten för fiske på öppna havet... All feedback välkommen!

Tack på förhand,
    /Andreas

jag fiskade en del med mina kusiner i Team Rö-vitt i en sån, den tjänstgjorde i flera år som trollingmaskin på samtliga arenor i landet, den tål inte lika mkt sjö som andra båtar, den slår anska mkt i vågor och det renderade i sprickor i durken.
    Men som båt och för de pengarna är den OK.
    I tankarna ska läggas att Rö-Vitts 485 gick ungefär hur mkt mer som helt mer än en vanligt 485.
    En bra båt, men slagig i hög sjö!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Hej - och tack!
      Vill inte ifrågasätta vad Du skriver, men dubbelkollar ändå: det var en 485 Font Cabin (FC) som de hade, inte en "vanlig" 485!? Har själv erfarenhet av en 535 BF som jag tror har någorlunda samma skrov och denna uppför sig precis som Du beskriver - MKT slagig i hög sjö (Det är dock nästan så att detta övervägs av hur stabil den är i normal sjö!). Säljaren påstår att denna ska ha tyngdpunkt på annat sätt tack vare FC och att den därför går mkt bra i vattnet!?

Kommentera

Måste här och nu be lite om ursäkt, jag blandade ihop lite grejjer......sorry......det var ju en 480S med vindruta på byggd i fram de hade, sorry ifall jag gjort dig mer skada än nytta....
        Glöm det jag sagt1
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ryys

Kommentera

Hejsan,

Jag har en Ryds 435 FC sedan i höstas, den är ju 50 cm kortare så kanske den är helt annorlunda. Jag tycker den är litet vindkänslig i låga hastigheter. Speciellt i vind från bogen, annars är jag super nöjd med min båt. Har sett 3 andra sådana som trollers, tydligen väldigt populär i Danmark av alla ställen.

Dessa hade sina på sydkusten och på Vänern. Om det är lika med laxfiske på stora havet kan man ju undra. Men iallafall.

Antar att en 485 är ännu trevligare med lite mer plats och längd. Min båt är byggd på ett sk, garanti skrov. Tydligen var det några båtar som fick problem med bottnen under någon period (sent nittiotal ?). Ospecificerat men kanske värt att kolla upp. Kanske det gällde fler än bara 435or..

Annars är det toppen att kunna övernatta eller att kunna gå in och ta en kopp kaffe i lä tex. om det ösregnar på våren. Dessutom kan man låta trött sambo slagga medan man själv trollar vidare..

Berätta hurt det blir/går, jag vill gärna höra om och av folk med liknande båt..
            Senast ändrad av esobus; 2004-07-04, 23:49.

Kommentera

Som trollingbåt i öppet vatten t.ex. nere i Simrishamn är den lite för liten, har själv en Ryds 485 den är på gränsen vad man kan använda, måste hela tiden kolla på vädret så att det inte börja blåsa upp. Är inte skoj att se alla andra gå ut och man själv inte kan gå ut för att det blåser lite för mycket. Det är bättre om du kan hitta en som är lite större helst då en som är c:a 5,5-6 meter lång.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Hmmm, blir lite oroolig över att höra det här om skrovet från ytterligare ett håll! Jag har en annan story om en 485 FC som fick en spricka i skrovet och höll på att sjunka utanför Karlshamn!
                Har skickat mail till Ryds för att få information kring hur det ligger till med det här, men de har itne svarat! Ska ringa upp senare idag och kolla!

Är tacksam för feedback jag fått från er som har 485 FCs! Börjar dock bli lite skeptisk till båten nu när jag läser att Ni inte anser att man kan gå ut när andra båtar går ut... Så vill man ju inte ha det... Samtidigt så anser jag ju att fisket ska vara roigt och en avkoppling! Jag går normalt inte ut när det blåser och/eller går för grov sjö ändå! Att studsa runt på vågor och krampaktigt hålla fast hatt och annat löst är inte speciellt njutbart! Då antar jag att det inte spelar någon roll vilken båt man har!? Vad jag dock kan tänka mig är att om man går ut i lugnt väder och sjö, så kanske man kan stanna ute längre i en större båt om det blåser upp! Men då är vi återigen tillbaka på avkopplings/njutnings-faktorn... som jag tror uteblir i vilket fall som helst (?)!

Ni som har 485 FC, kan tipsa lite om lämpliga tillbehör såsom kapell, autopilot, etc som funkar bra till den här båttypen? Vad kör ni med för motorer – erfarenhet av detta?
                Om möjligt, publicera gärna någon/några bilder här på sidan så kan jag kanske få lite inspiration och tips!

Återigen – tack för alla feedback!

Mvh,
                /Andreas

Kommentera

Hej igen,
                  Fick tag på någon uppe i Ryds! Inte världens mest pratglada, men han menade iaf att problemen med skroven var något de hade med båtar tillverkade 1994.
                  Vet ej ännu om detta stämmer med den version jag har hört, men det var ju någon annan här som haft samma problem och dessutom nämnde "slutet av 90-talet" - vilket ju i så fall inte stämmer med detta!? Kanske inträffade i slutet av 90-talet, men båten var från -94!?

Har även två tester gjorda på Ryds 485 FC som jag kan skicka vidare om någon är intresserade! Säger inte så mkt... men kanske vara kul att läsa (någon sida bara!)

/Andreas

Kommentera

Jag har haft en 485 DL(samma skrov), och båten tillåter inte att man "brassar" järnet över stora vågor. Då menar jag STORA vågor, dels är det rejält obekvämt samt att det kan stänka in en del.
                    MEN du kan köra i vilken sjö som helst som "andra" båtar klarar, grejen är bara att ta det lite lugnt.

För övrigt så kan jag tycka att båten är bland det stabilaste man kan ha.
                    Jag har numera en Ryds 610:a och man kan inte jämföra kapaciteten vad gäller att åka på havet, men å andra sidan så är man numera betydligt klumpigare vid spinnfiske.
                    Vad gäller Rydsbåtarna och sprickorna, så får man skilja på spruckna skrov och sprucken(läs krackelerad)gelcoat. Att gelcoaten kan få hårfina sprickor är inget annat än estetiskt tråkigt. Skrovet kan flexa lite och det kan inte en hård gelcoatyta.
                    Ofta så kan man hitta "sprickor" runt akterspegeln, och dessa uppkommer oftast vid monteringen då man pressar ihop skrovhalvorna med gigantiska tvingar. Jag har hittat liknande "sprickor" på HELT nya okörda Askeladden, Yamariner osv.
                    Jag anser att du lungt kan köpa en Ryds 485-modell så länge den är fin, såvida du inte ska lägga ner större delen av ditt fiske på laxtrolling i östersjön för då kan det vara bra att kunna få upp farten över 1-3 meters vågor. Men det är också allt!
                    Ryds=Volvo=Helt OK!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 223 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B