Ursprungligen postat av snusdennis
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Musky i Sverige??
Collapse
X
-
Det är inte troligt att muskyn skulle påverka våra andra rovfiskarter negativt. Det gör den inte i Nordamerika. Muskyn har aldrig, någonstans konkurrerat ut exempelvis gäddan. Snarare är det så att gäddan konkurrerar ut muskyn (utom i system där de levt länge tillsammans).
Tyvärr har tåget gått... vi är med i EU och reglerna är sådana att det är förbjudet att plantera arter som inte finns naturligt alternativt tidigare varit inplanterade. Bengbåge, Kanadagås och Bisamråtta är ok, men inte musky eller gar.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Sant!Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggGösen är en god matfisk och generar mycket pengar för yrkesfiskare som också åter utsätter mycket gösyngel.
Men gisa vilken fisk som har mest betydelse för fisketursim?? Jo, det är Gäddan. Tänk då om vi hade lite av storebrodern. Folk från hela europa skulle valfärda till Sverige. Sverige skulle med all sannolikhet införa hårdare regler på fisket. Vilket dom redan borde göra, då trycket på Gädda har ökat markant.Senast ändrad av poppers man; 2011-11-17, 18:41.
Kommentera
-
...och när vi ändå är i farten och vill leka gud för vårt eget höga nöjes och turismens skull så kan vi väl plantera in lite elefanter och lejon också. Tänk vad folk skulle betala för att få möjlighet att jaga dem!Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggSant!
Men gisa vilken fisk som har mest betydelse för fisketursim?? Jo, det är Gäddan. Tänk då om vi hade lite av storebrodern. Folk från hela europa skulle valfärda till Sverige. Sverige skulle med all sannolikhet införa hårdare regler på fisket. Vilket dom redan borde göra, då trycket på Gädda har ökat markant.
Eller så kanske det är vettigare att försöka få lite rätsida på de vatten och arter som vi redan har. Lax och öring i östersjön, vänern och vättern till exempel? De skulle garanterat generera mer turistpengar om det fanns tillräckligt många för att bedriva mer storskalig turism.
Nä, man ska gräva där man står och lösa de problem som redan finns istället för att chansa med naturen.
Kommentera
-
Elefanter är ju ändå omöjligt. Du behöver ju inte överdriva.Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg...och när vi ändå är i farten och vill leka gud för vårt eget höga nöjes och turismens skull så kan vi väl plantera in lite elefanter och lejon också. Tänk vad folk skulle betala för att få möjlighet att jaga dem!
Att Laxen är på nedgång i Vänern är ju bara för att den har fiskats så hårt, och att dom inte sätter ut lika mycket längre.Eller så kanske det är vettigare att försöka få lite rätsida på de vatten och arter som vi redan har. Lax och öring i östersjön, vänern och vättern till exempel? De skulle garanterat generera mer turistpengar om det fanns tillräckligt många för att bedriva mer storskalig turism.
Nä, man ska gräva där man står och lösa de problem som redan finns istället för att chansa med naturen.
Men jag är nyfiken på hur Sverige skulle kunna locka så mer turister med Lax?? Den finns ju mer eller mindre överallt. Tvivlar också på att nån turist skulle tycka att det vore så kul att sitta i oktober/november och frysa i en trolling båt. Hur lockande är det egentligen? För jag vet i alla fall ingen som har fått Lax i Vänern nära land och på grunt vatten sommartid. Men jag vet jävligt många som får/fått Gädda den årstiden. Tvivlar på att det är speciellt lockande för speciellt många turister att bege sig till Sverige för att fiska Lax vintertid.
Sen så funkar ju Gädda och muskie i samma sjöar. USA är ju ett levande bevis på det. Det vara bara en rolig tanke från min sida ( iofs jävligt allvarligt menat. ) Jag tror dom flesta skulle tycka att det vore kul att fiska Musike i Sverige.
Kommentera
-
Kanske lite dumt att ta upp Laxen i Vättern som exempelUrsprungligen postat av Träben Visa inlägg...och när vi ändå är i farten och vill leka gud för vårt eget höga nöjes och turismens skull så kan vi väl plantera in lite elefanter och lejon också. Tänk vad folk skulle betala för att få möjlighet att jaga dem!
Eller så kanske det är vettigare att försöka få lite rätsida på de vatten och arter som vi redan har. Lax och öring i östersjön, vänern och vättern till exempel? De skulle garanterat generera mer turistpengar om det fanns tillräckligt många för att bedriva mer storskalig turism.
Det var det dummaste de någonsin gjort att plantera in Lax i Vättern (ja all Lax är inplanterad där) och förmodligen en stor orsak till att Rödingen tappat mark. Laxen äter enorma mängder småfisk som normalt är Rödingens föda.
*On topic
Visst vore en stor sjö med ett rikt bestånd av Muskie trevligt men jag tycker att vi borde sätta ner foten och värna mer om gäddan i landet. Skulle vi göra det och sätta upp tydliga och landsomfattande regler med minimi- och maximimått på gädda så skulle vi kunna få ett fiske som kan mäta sig med de bästa i Europa. Och DET skulle öka fisketurismen markant gissar jag på. Redan nu är fisketurismen efter gädda rätt stor.
Kommentera
-
Är inte det redan på tal? Att man inte ska få ta upp nån Gädda under 40 cm och över 75 cm.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg.
*On topic
Visst vore en stor sjö med ett rikt bestånd av Muskie trevligt men jag tycker att vi borde sätta ner foten och värna mer om gäddan i landet. Skulle vi göra det och sätta upp tydliga och landsomfattande regler med minimi- och maximimått på gädda så skulle vi kunna få ett fiske som kan mäta sig med de bästa i Europa. Och DET skulle öka fisketurismen markant gissar jag på. Redan nu är fisketurismen efter gädda rätt stor.
Kommentera
-
Det gäller vad jag förstått bara i havet så det lär ju inte göra någon vidare verkan i resten av landet.
De som kommer hit och fiskar efter Gädda fiskar förmodligen i insjöar främst.
Det blir dock bättre och bättre och myndigheter förstår vikten(pun intended) med stora exemplar av gädda i sjön.
Men det är ju endast lokalt och är på tok för slapphänt, även att kontrollera att dessa regler upprätthålls är extremt dåligt.
Kommentera
-
Där sket jag visst i det blå skåpet, klantigt av mig och jag erkänner mig lite dåligt påläst på denna punkt.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggKanske lite dumt att ta upp Laxen i Vättern som exempel
Det var det dummaste de någonsin gjort att plantera in Lax i Vättern (ja all Lax är inplanterad där) och förmodligen en stor orsak till att Rödingen tappat mark. Laxen äter enorma mängder småfisk som normalt är Rödingens föda.
Till att börja med: Det är nog inte så många turister som kommer till Sverige för att fiska gädda vintertid heller.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggMen jag är nyfiken på hur Sverige skulle kunna locka så mer turister med Lax?? Den finns ju mer eller mindre överallt. Tvivlar också på att nån turist skulle tycka att det vore så kul att sitta i oktober/november och frysa i en trolling båt. Hur lockande är det egentligen? För jag vet i alla fall ingen som har fått Lax i Vänern nära land och på grunt vatten sommartid. Men jag vet jävligt många som får/fått Gädda den årstiden. Tvivlar på att det är speciellt lockande för speciellt många turister att bege sig till Sverige för att fiska Lax vintertid.
Att fortsätta med: Ta och kolla på de norska älvarna och kom sen och säg att lax och öring är ointressanta för turister. Eller för den delen Mörrum. Man måste inte trolla lax, det skrev jag inget om. Däremot måste vi få ordning på Östersjön för att ha ett laxbestånd som går att fiska på i våra älvar och åar. Plus en hel del andra fiskevårdsåtgärder såsom vandringsvägar och en begränsning/kontroll av "husbehovsfisket".
Att vi återställer ett någotsånär fungerande ekosystem i Östersjön är dessutom oerhört viktigt även för gäddan och abborren i skärgården.
Muskie hade säkert varit kul. Men jag tror inte det hade varit bra. Och jag tror det finns annat som är betydligt mycket viktigare.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 868 visningar