I och med att vi är med i EU så är det olagligt. Det är endast lagligt att inplantera fisk som antingen redan finns naturligt (lax, öring osv) eller som tidigare inplanterats (regnbåge, gös). Sedan måste man också ha tillstånd.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Musky i Sverige??
Collapse
X
-
Plantera inte in fler arter - snälla! Vi vet inte vilka problem det skulle kunna medföra. Det tycker jag räcker som motivering. Sen att det är kul med många olika arter att fiska på det är en helt annan fråga. Att sedan det i princip är tillåtet att flytta fisk från naturvatten till slutna dammar utan till eller frånflöde är ytterligare en annan sak.
Det kommer hela tiden nya arter till västkusten tack vare att temperaturen stiger sakta. De nya arterna borde räcka och de kommer ju hit utan att någon planterar in dem.
Fokus borde ligga på att få bort miljögifterna. Jag tror att det är det absolut största hotet vi står inför. Svårt problem men viktigt att lösa.
Kommentera
-
Hej Anders Eriksson;Ursprungligen postat av axe Visa inläggJag tror dig till 100%, med viss avund. visst vore det nice att kunna prova muskyfiske på nära håll, och visst är det en vild och brutal predator, inget snack om det. Och om det va verklighet så skulle garanterat jag också stå där.
Men vad jag kunnat sagt lite bättre är dom risker det medför. Hur ska man kunna kontrollera muskyn till en sjö? Alla mänskliga försök att plantera in främmande arter och kontrollera detta har slutat med katastrof eller i vilket fall att vi totalt tappat kontrollen. Och hur ska vi kunna vara säkra på att om spridningen blir okontrollerad inte vår gädda blir förloraren, eller ännu värre kanske båda och vi får ett bestånd av tusenbrödra gäddmusky population, då är det inte lika kul längre.
Det är för stora risker med ett dylikt projekt, det är vår kära gädda som står på spel och som kan komma att bli förloraren.
Jag är trotts allt ganska nöjd att få glida ut i min skärgård och dänga lite drag efter Gädda.
Det där med aggresivitet så tycker jag att vår gädda blivit betydligt försiktigare i sin hugg, ungefär som om dom blivit misstänksamma mot beten. I min barndom så small det betydligt tuffare, kan vara en förvriden minnesbild, men då hade man ibland hugg både 1, 2 och 3 gånger av samma gädda som jagade och missade huggen, detta händer inte idag. Som om gäddan blivit erfaren och försiktig av allt spinnfiskande.
Vore kul med O.F:s syn på denna teori.
Andra inlägget,dvs mitt första svar i den här tråden belyser med största tydlighet att jag redan på 1960-talet försökte påverka Sötvattenslaboratoriet och Länsstyrelserna runt Mälaren att plantera in gäddarten Muskie i Mälaren.
Jag är fortfarande av den tron att Muskie i Mälaren inte skulle påverka några andra fiskarter negativt. I USA och Canada görs årligen stödinplanterigar av Muskie för att arten ska ha möjlighet att överleva.
Att Gäddan har blivit mycket försiktigare i hårt fiskade Gäddvatten under senare år har sannolikt både med Catch & Release och betydligt ökat fisketryck att göra. Fiskar jag efter Gädda i en insjö eller i ett skärgårdsvatten ett antal år märker jag att Gäddan, speciellt den Stora Gäddan lär sig mina beten och mitt sätt att presentera dem. Finns det dessutom ett hundratal andra Gäddfiskare som fiskar Gädda på samma platser och på samma sätt som jag, då blir resultatet bara ett...Gäddan blir "krokvan"!
Visste du att det är cirka 5 % av oss Gäddfiskare som oftast fångar 95 % av de riktigt stora Gäddorna? För att ständigt lyckas vid sitt Gäddfiske gäller det att planera sitt fiske, hitta nya platser, beten och metoder som Gäddan inte har hunnit lära sig ännu....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips/galleri_46.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2011-11-20, 16:12.
Kommentera
-
Hej Roger Thurgubbe;Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggMan kan nog enas om att varken Kanadaröding eller regnbåge är inplanteringar som har varit inplanteringar som har lett till någon ekologisk kolaps. Och det var väl det som egentligen var frågeställningen? På vissa ställen har sporadisk lek lyckats. Men de är väl knappast något hot mot våra inhemska arter än möjligen högst lokalt?
Hur som, det är olagligt att plantera in musky, så diskussionen är egentligen onödig.
Det är olagligt att köra för fort också....
Spottar man på en sten tillräckligt länge och ofta blir den våt.
Go for Muskie i Mälaren!
Old Firehand
Kommentera
-
Eller så fångas 99% av alla stora gäddor i vatten som är kända för att producera stor gädda. I snipvatten spelar det ingen roll vad man gör, där får man man ändå bara 2kilos inget annat.
På tal om stor fisk så finns det väl gott stöd för att kunna plantera in mal i vatten som tidigare haft mal. Det borde kanske satsas på? Det är ju en rätt grym fisk verkar det som.
Kommentera
-
Mal har det arbetats med många år, och i några vatten har det lyckats riktigt bra.Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inläggEller så fångas 99% av alla stora gäddor i vatten som är kända för att producera stor gädda. I snipvatten spelar det ingen roll vad man gör, där får man man ändå bara 2kilos inget annat.
På tal om stor fisk så finns det väl gott stöd för att kunna plantera in mal i vatten som tidigare haft mal. Det borde kanske satsas på? Det är ju en rätt grym fisk verkar det som.
Men fortfarande anser de väl att det är för tidigt, eller så vill de inte ha det lagligt att fiska Mal.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-