Musky i Sverige?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Musky i Sverige??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I stort sett alla nordamerikanska muskievatten bygger på stödutsättningar. Dom leker sent, gäddor och andra fiskar konkurerar ut dom. Man sätter ut fisk som tagit sig förbi yngelstadiet, som sen växer till sig till fiskbar storlek.

Vi gör redan exakt vad vi vill med allt i naturen i övrigt.. Lite muskies gör varken till eller ifrån tycker jag.. Bara att det hade varit grymt spännande att kunna fiska efter dom!
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      Till att börja med: Det är nog inte så många turister som kommer till Sverige för att fiska gädda vintertid heller.

Självklart inte! Men Gädda går ju att fiska året runt. Fiska Lax i Vänern ( där jag fiskar ) sommartid är ju jävligt svårt då den går nåt så enormt djupt. Du har rätt i att man ska ta tag i de problemen som är med att Laxen är på nedgångs osv. Införa minimått för Gädda osv. Men det var inte det tråden handlade om från början, utan om muskie.

Jag har sökt efter tidningen, men ej hittat den. Men Gäddfisket ska vara det mest lönsamma turismfisket för Sverige. Det ska vara VÄLDIGT lönsamt om jag fattat allt rätt. Lite muskie vid sidan av hade heller inte skadat..

Jag vet inte vad det är, men jag kommer inte in på sidan efter 9-10 tiden???

Kommentera

Tror att fisketurismen alltid gynnas av ett vilt och inhemskt fiske. Och inte av att introducera nya arter eller planterad fisk.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Varför plamtera in något som vi redan har i en vackrare och bättre form ? ?

Gäddan är vackrare, grymmare käft och huvud i förhållande till kroppen än vad muskyn har, Och risken med detta då spridningen INTE går att kontrollera. Se vad signalkräftor, kanadagåsen, minken, mfl ställt till med. Problemet är ju inte om gäddan käkar upp muskyn, det riktiga problemet är om det blir tvärtom, hua hemska tanke.

Om du visar dessa bilder för någon helt okunnig så väljer 95% gäddan.

Låt dom over there behålla sin lilla fisk
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Varför plamtera in något som vi redan har i en vackrare och bättre form ? ?

Gäddan är vackrare, grymmare käft och huvud i förhållande till kroppen än vad muskyn har, Och risken med detta då spridningen INTE går att kontrollera. Se vad signalkräftor, kanadagåsen, minken, mfl ställt till med. Problemet är ju inte om gäddan käkar upp muskyn, det riktiga problemet är om det blir tvärtom, hua hemska tanke.

Om du visar dessa bilder för någon helt okunnig så väljer 95% gäddan.

Låt dom over there behålla sin lilla fisk
            Muskien är aggressivare, oftast större än gäddan, fångas mestadels i den trevliga (och VARMARE) säsongen, det har fångast större muskies jämfört med gädda i både staterna o Sverige (världsrekord på muskie ligger på 77lbs/ca 34.9kg) - need i say more?

Sen att du la upp en större gädda ovanför en mindre muskie kan väl bero på att du är partisk som svensk Muskien och gäddan är ganska lika förutom täckningen och i betéendet.

Kommentera

Visst, det är inte Florida men en sak ni glömmer är vår breddgrad. Vi har inte en direkt kallare vinter än exempelvis Michigan men betydligt mörkare och längre. Hur påverkar det en art som musky tro?
              Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Klart att det skulle funka. Michigan, Montana, är ju inte direkt Florida.

Kommentera

Du har så rätt Robin, visst är jag partisk när det gäller detta. Och visst va gäddan större, synd att du missade det jag ville ha fram. Gäddan är enligt mig, Vackrare, har ett groteskare huvud i förhållande till kropp (oavsett storlek) samt är naturlig här.

Men muskyn blir större såklart. Och när det gäller kampen så har jag NOLL erfarenhet.

Även om det skulle vara kul så hoppas jag ingen provar, för hur gör vi den dagen när muskyn sprider sig okontrollerat och allt går åt helvete, då kommer vi att sakna vår en gång största sportfisk Gäddan.
                Senast ändrad av Exxet; 2011-11-18, 15:40.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

^ Det är då vi planterar in bullshark
                  #OneFly
                  http://vimeo.com/onefly
                  http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Kan bara säga att jag hellre jagar Musky än gädda 8 dagar i veckanFan till spännande fiske har jag ej varigt med om!jänlarna har en sjukdom de kallar muskyfeber å den är lätt att drabbas av.den som har möjlighet att åka över för att testa dessa fiskar SKALL göra det pronto!det är på en helt annan nivå än gräddfilen. Så är det så att det möjligtvis skulle planteras in Musky i Sverige skulle jag stå först i kön att donera pengar till det.är över två år sen jag hade äran att tampas med dessa urtidsdjur å det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka

Kommentera

Sjukt coolt fiske och fiskar är vad det är. Helt galet aggressiva.
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar