Musky i Sverige?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Musky i Sverige??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pig-king Visa inlägg
    Kan bara säga att jag hellre jagar Musky än gädda 8 dagar i veckanFan till spännande fiske har jag ej varigt med om!jänlarna har en sjukdom de kallar muskyfeber å den är lätt att drabbas av.den som har möjlighet att åka över för att testa dessa fiskar SKALL göra det pronto!det är på en helt annan nivå än gräddfilen. Så är det så att det möjligtvis skulle planteras in Musky i Sverige skulle jag stå först i kön att donera pengar till det.är över två år sen jag hade äran att tampas med dessa urtidsdjur å det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka
    Jag tror dig till 100%, med viss avund. visst vore det nice att kunna prova muskyfiske på nära håll, och visst är det en vild och brutal predator, inget snack om det. Och om det va verklighet så skulle garanterat jag också stå där.

Men vad jag kunnat sagt lite bättre är dom risker det medför. Hur ska man kunna kontrollera muskyn till en sjö? Alla mänskliga försök att plantera in främmande arter och kontrollera detta har slutat med katastrof eller i vilket fall att vi totalt tappat kontrollen. Och hur ska vi kunna vara säkra på att om spridningen blir okontrollerad inte vår gädda blir förloraren, eller ännu värre kanske båda och vi får ett bestånd av tusenbrödra gäddmusky population, då är det inte lika kul längre.

Det är för stora risker med ett dylikt projekt, det är vår kära gädda som står på spel och som kan komma att bli förloraren.

Jag är trotts allt ganska nöjd att få glida ut i min skärgård och dänga lite drag efter Gädda.

Det där med aggresivitet så tycker jag att vår gädda blivit betydligt försiktigare i sin hugg, ungefär som om dom blivit misstänksamma mot beten. I min barndom så small det betydligt tuffare, kan vara en förvriden minnesbild, men då hade man ibland hugg både 1, 2 och 3 gånger av samma gädda som jagade och missade huggen, detta händer inte idag. Som om gäddan blivit erfaren och försiktig av allt spinnfiskande.

Vore kul med O.F:s syn på denna teori.
    Senast ändrad av Exxet; 2011-11-18, 22:19.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Jag tror dig till 100%, med viss avund. visst vore det nice att kunna prova muskyfiske på nära håll, och visst är det en vild och brutal predator, inget snack om det. Och om det va verklighet så skulle garanterat jag också stå där.

Men vad jag kunnat sagt lite bättre är dom risker det medför. Hur ska man kunna kontrollera muskyn till en sjö? Alla mänskliga försök att plantera in främmande arter och kontrollera detta har slutat med katastrof eller i vilket fall att vi totalt tappat kontrollen. Och hur ska vi kunna vara säkra på att om spridningen blir okontrollerad inte vår gädda blir förloraren, eller ännu värre kanske båda och vi får ett bestånd av tusenbrödra gäddmusky population, då är det inte lika kul längre.

Det är för stora risker med ett dylikt projekt, det är vår kära gädda som står på spel och som kan komma att bli förloraren.

Jag är trotts allt ganska nöjd att få glida ut i min skärgård och dänga lite drag efter Gädda.

Det där med aggresivitet så tycker jag att vår gädda blivit betydligt försiktigare i sin hugg, ungefär som om dom blivit misstänksamma mot beten. I min barndom så small det betydligt tuffare, kan vara en förvriden minnesbild, men då hade man ibland hugg både 1, 2 och 3 gånger av samma gädda som jagade och missade huggen, detta händer inte idag. Som om gäddan blivit erfaren och försiktig av allt spinnfiskande.

Vore kul med O.F:s syn på denna teori.
      Bra teori och framställning där, kan definitvt se tankebanan om problem med att isolera muskien till en sjö så där är jag med. Jag saknar dock samma referenser när det gäller hårda eller mjuka hugg då jag antagligen kanske inte ens var född när du var lika gammal som jag är nu, men som jag har upplevt det så hugger gäddorna hårt fortfarande men även försiktigt ibland.

Förr förra turen jag gjorde så fick jag en liten rackare på kanske 1,5kg max 2kg svårt att bedömma den då den var kort men tjock, men den högg 3 gånger försiktigt, första hugget såg jag som om en ström tog draget, andra gången så flaxade betet till lite, och tredje gången så vaggade betet fram och tillbaka i vattnet å då drog jag till med ett mothugg bara för att big bandit inte ska gunga i vattnet. Hade i bakhuvudet hela tiden att det är något på då betet inte uppförde sig som det borde, men alla huggen kom i spinnstoppen så kände absolut ingenting. Dock så fiskar jag endast i insjöar.

Då du fiskar i skärgården(uppfattade jag det som) så har jag precis som du dragit en slutsats om att fisken förr eller senare "vänjer sig" med spinnfisket så den blir försiktigare på att hugga, detta kan även kanske hjälpa till att bevisa varför Jerkbait slog igenom, Fisk som tagits 3-4 gånger blir nog mer vaksam över vad den hugger på, då en wobbler/spinnare beter sig någorlunda lika oavsett vilken modell du använder ( observera att det bara är lite generelt sett att en rapala och bomber kan ha skapligt lika rörelsemönster) så kanske gäddan tänker "aha det är den där igen" och så hugger den inte, medans ett jerkbait har en helt annan rörelse.

Så när fisketrycket blev stort då alla spinnfiska så högg gäddan helt normalt på andra saker och då Jerkbeten inte beter sig som wobbler så gissar jag på att det var därför jerkbait leverera riktigt mycket i början.

Skärgården lider ju även av ganska mycket mer fisketryck än små insjöar inne i landet så ja.. men det här är mest en teori jag har

Kommentera

Alla försök har inte alls slutat som Jurasic Park. Bass har exempelvis inte alls trivts bra i Sverige, regnbågen kan inte föröka sig och Kanadaröding klarar inte heller av att reproducera sig. Muskyn är inte alls ett hot på det sättet. Främst för att den leker på liknande platser som gäddan fast senare (=muskyyngel blir mat till gäddyngel). Frågan är om Muskyn ens skulle klara av lek och att överleva yngelstadiet om de skulle leka. I Kanada finns den upp till ungefär den 51 breddgraden vilket i Europa motsvaras av typ Bryssel. Visserligen har vi Golfströmmen vilket gör att vi har ett annat och något varmare klimat än Kanadas inland. Hur som, vi erbjuder inte Muskyn någon optimal miljö. Kanske att den skulle överleva, men mer än så är inte troligt.

Dessutom är allt ytterst hypotetiskt eftersom det inte är tillåtet att plantera in den.
        Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
          Alla försök har inte alls slutat som Jurasic Park. Bass har exempelvis inte alls trivts bra i Sverige, regnbågen kan inte föröka sig och Kanadaröding klarar inte heller av att reproducera sig. Muskyn är inte alls ett hot på det sättet. Främst för att den leker på liknande platser som gäddan fast senare (=muskyyngel blir mat till gäddyngel). Frågan är om Muskyn ens skulle klara av lek och att överleva yngelstadiet om de skulle leka. I Kanada finns den upp till ungefär den 51 breddgraden vilket i Europa motsvaras av typ Bryssel. Visserligen har vi Golfströmmen vilket gör att vi har ett annat och något varmare klimat än Kanadas inland. Hur som, vi erbjuder inte Muskyn någon optimal miljö. Kanske att den skulle överleva, men mer än så är inte troligt.

Dessutom är allt ytterst hypotetiskt eftersom det inte är tillåtet att plantera in den.
          Du har rätt i det mesta av vad du skrev, men inte riktigt allt, Kanadarödingen är det lilla undantaget. Den har klarat sig oroväckande bra på flera ställen.

Nu är det av mindre betydelse, därför du har helt rätt i möjligheterna att plantera ut Musky.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Och så har ju regnbågen lyckats reproducera sig på några platser, sä där ramlar ännu en teori bort.

http://www.outdoor.se/sportfishnews/...agar/index.htm

https://www.fiskeriverket.se/downloa...2B1994_web.pdf

Avsedd som frilevande fisk i svenska sjöar importerades den första gången 1892. Den har i
            vårt land, liksom i andra områden dit den förts, haft mycket svårt att etablera
            självreproducerande bestånd. I en bäck vid Köningshyttan, utanför Hedemora, fanns den dock
            i ett 40-tal år (Svärdson 1968) men är nu borta (bäcken torkade ut).

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Och så har ju regnbågen lyckats reproducera sig på några platser, sä där ramlar ännu en teori bort.

http://www.outdoor.se/sportfishnews/...agar/index.htm

https://www.fiskeriverket.se/downloa...2B1994_web.pdf
              Om man noterar hur det gått för regnbåge som i de vilda bestånden kommer upp i vikt på cirka 500 gram så kanske intresset svalnar. Om man överför det på en "svensk muskie" så skulle den då typ komma upp i 5 kilo. Intressant?

När det gäller gösen så verkar den har funnits i Sverige länge länge, men sen knuffats in i närliggande sjöar utan naturligt bestånd och deet fortsätter ännu idag. Finns väl ingen annan vettigt förklaring till det och putntake med regnbåde än att det råder lite dubbelmoral som alltid.

Jag är dock emot Muskie och tycker det vore bättre att jobba för att få tillbaka Tonfisken i Öresund istället. Det är ju storvilt om nåt!

Kommentera

Jag har personlig erfarenhet av regnbåge som lyckats föröka sig i det vilda. I Jämtlandsfjällen där jag är uppvuxen har jag själv bäckmetat regnbåge i en bäck som rinner från en fly högt upp på berget ner till en tjärn. I Den flyn har ingen regnbåge planterats på många många år så det är ett naturligt bestånd med tanke på storleken. Intressant nog så finns de bara i flyn och bäcken ner, inte i någon av tjärnarna i systemet som den rinner till.

Kommentera

Man kan nog enas om att varken Kanadaröding eller regnbåge är inplanteringar som har varit inplanteringar som har lett till någon ekologisk kolaps. Och det var väl det som egentligen var frågeställningen? På vissa ställen har sporadisk lek lyckats. Men de är väl knappast något hot mot våra inhemska arter än möjligen högst lokalt?

Hur som, det är olagligt att plantera in musky, så diskussionen är egentligen onödig.
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg

Hur som, det är olagligt att plantera in musky, så diskussionen är egentligen onödig.
                    Ja jag har inget att säga emot motståndet till inplanteringen av Musky, jag vore som sagt gladare ifall Gäddan skyddades bättre.
                    Vart finns förresten dokumentation att det skulle vara olagligt med inplantering av Musky?
                    Att ingen fått tillstånd är ju en sak, men att säga att det är mot lagen är att sträcka sig lite väl långt om det inte finns ett beslut om att den aldrig ska få inplanteras.

Som med all inplantering av fisk så behöver man söka tillstånd och sedan tas beslutet just i detta ärende, det blir inte automatiskt olagligt för alla för att en person får avslag.
                    Inte för att jag skulle tro att någon Länsstyrelse skulle ge tillstånd.

Kommentera

jag håller med om att det hade varit kul att plantera in nya arter hos oss i Sverige. MEN det är inte värt det. se bara på Kungskrabban, inte så kul nu längre. samtidigt kan jag tycka att det är lite med tjusningen med fisket att man får åka runt lite i olika länder om man vill ha lite varierat fiske. låt naturen ha sin gång och visst så kan jag tycka att det kan vara ok att plantera in för att stärka beståndet då folk fiskar ur dammar/sjöar. men att ta arter som inte finns här känns fel. men vi människor är ju dumma i huvudet så blir inte förvånad om det dyker upp arter från alla världens hörn (som klarar av vårt klimat här) i framtiden .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57