Ursprungligen postat av Pig-king
Visa inlägg
Men vad jag kunnat sagt lite bättre är dom risker det medför. Hur ska man kunna kontrollera muskyn till en sjö? Alla mänskliga försök att plantera in främmande arter och kontrollera detta har slutat med katastrof eller i vilket fall att vi totalt tappat kontrollen. Och hur ska vi kunna vara säkra på att om spridningen blir okontrollerad inte vår gädda blir förloraren, eller ännu värre kanske båda och vi får ett bestånd av tusenbrödra gäddmusky population, då är det inte lika kul längre.
Det är för stora risker med ett dylikt projekt, det är vår kära gädda som står på spel och som kan komma att bli förloraren.
Jag är trotts allt ganska nöjd att få glida ut i min skärgård och dänga lite drag efter Gädda.
Det där med aggresivitet så tycker jag att vår gädda blivit betydligt försiktigare i sin hugg, ungefär som om dom blivit misstänksamma mot beten. I min barndom så small det betydligt tuffare, kan vara en förvriden minnesbild, men då hade man ibland hugg både 1, 2 och 3 gånger av samma gädda som jagade och missade huggen, detta händer inte idag. Som om gäddan blivit erfaren och försiktig av allt spinnfiskande.
Vore kul med O.F:s syn på denna teori.

Kommentera