Hej. Ang. Jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej. Ang. Jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FiskeRobin85 Visa inlägg
    Hej. Ska nu till våren investera i två st nya jerkspön. Hur är St Croix Premier PM66MHF 3oz o jerka beten upp till 90 gr? Typ mest buster jerk, pigs, zonkertailar, big bandits etc. Sen lutar det åt ett St Croix Premier PM63XHF 3-8 oz. Vill gärna höra av folk med mkt erfarenhet av att fiska med dessa klingor.
    Tycker att du täcker in hela registret med dessa 2 spön, själv kör jag bara med mina 3 st. croix premier och är hur nöjd som helst, kör med mitt 3 oz upp till 100gr, över 100gr funkar m 3 oz men det börjar kännas lite overload.

Nackdelen med jänkarspön är de korta handtagen bak som tutte nämnde, men det är lätt att förlänga eller bara sätta på en lång ändbutt, finns ca 5-7cm långa ändbuttar vilket gör en hel del, ett tips är att gå på sportfiskemässan där det finns en bassäng och du säkert kan få provkasta lite.

Ett annat tips om du bara vill köpa ett spö är att köpa st.croix 2-6 oz som kastar bäst mellan 60-170 gr vilket täcker nästan hela registret, jag kör överlägset mest med mitt 2-6 oz.
    pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Jag har ett st.croix upp till 8oz till jerk. Kanonskönt spö. Går nog att drilla flodhäst med det spöt!
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Kände lite på s.t croixs 2-6 oz men det e 7" o tvådelat Gillar inte tvådelat :/ Men kanske måste tänka om där..

Kommentera

2-delat är faktiskt riktigt fint, var själv tveksamt till det i början angående om det håller eller inte osv.

Det jag själv upplevt är att odelade spön håller i längden om man är försiktig, men skadar man klingan det minsta så kan hela spöt gå av...

Delade spön är ju lite robustare mot slitage enligt mig, men däremot håller nog inte holken i längden.

Så är man försiktig är odelade bättre antar jag. Känslan borde ju bli lite bättre på odelade spön men inget jag märkt av.

Kör förnärvarande BFT Bandit 7'3 2-delat och Pike Range MK II 6'8 2-delat. Innan körde jag SG Pro jerk 6'6 odelat.

Edit: Första SG pro jerk 6'6 gick av vid utkastet vid första ringen. Fick spöt reklamerat så antar att det inte var jag som orsakat något men man vet aldrig, man ser inte alltid skador på spön men dom kan ju finnas ändå...
          Senast ändrad av Guest; 2012-02-27, 19:28.

Kommentera

Har själv ett tvådelar premier 3oz. Grymt fin holk som verkligen "suger" fast delarna.
            Eftersom spöna är gjorda för att hålla i framhandtaget tyckte jag balansen blev lite fel när man höll om rullen.
            Lät tillslut bygga om spöt och flyttade fram rullfästet ca 10cm. Då var spöt helt balanserat och passade mig perfekt...

Kommentera

PM66MHF väger 6.9 oz och PM63XHF väger 7oz och PM70HF2 som e 2 delat 2-6 oz väger 8.3oz. Är det nån skillnad man märker av en hel dag på sjön? Nån som har koll på viken på BFT stiffen som e 6" 150g?
              Senast ändrad av FiskeRobin85; 2012-02-27, 21:23.

Kommentera

om du jerkar/rycker mycket så känner man , om du köra classic spinn så brukar ja inte känna av på tunga spön(jag håller framför rullen)

Kommentera

Som föregående talar säger, beror helt på teknik, om du rör mycket på armen/handleden eller mer knycker lite.

Så länge balansen är bra så brukar inte tyngre spön spela någon roll. Tycker ett tyngre välbalanserat spö är skönare än ett lätt, felbalanserat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  272 479 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13