Varför är alla spinnrullar högervevade som standard?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är alla spinnrullar högervevade som standard??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
    Min teori är att spinnfisket innan jerkbaitvågen innebar att betets gång huvudsakligen styrdes med vevhanden genom och endast merginellt med spörörelser. För en majoritet högerhänta blev det naturligt att marknadsföra högervevat.

Jerkbait vågen innebar en förändring där beters gång styrs främst med spöt och vevhanden är underordnad. Därmed blev det naturligt för samma majoritet högerhänta att hålla spöt i högerhanden, därmed vill vi ha vänstervevade rullar.

Och fråga nu inte om varför haspelrullar normalt levereras vänstervevade, det fattar jag inte...
    Hej Anders Henriksson;

Den första jerkbaitvågen bör ha ägt rum i USA någon gång i mitten på 1920-talet när Frank Suick började göra sin Suick Jerkbaits populära i Canada och USA. Läs här http://www.suick.com/history.htm ...

Själv kom jag i kontakt med jerkbaitfisket så sent som hösten 1982 när jag utmanades i Gädd- och Muskiefiske av legendaren och proffsfiskaren Babe Winkelman att fiska mot honom "man-to-man" i Leech Lake, Brainerd, Minnesota. Babe W. jerkfiskade med Suick 9"H och jag kastade med mina egna nötta Cisco Kid och Saidawobbler.

Babe Winkelman tog in Suicken i korta och långa ryck med spö och rulle i vänster hand med samma hand kupad runt Daiwa multirullen och vevade bara in slacklinan med höger hand mellan varje ryck.

Nu har jag tränat i jerkbaitfiske i drygt 29 år och börjar så smått få in lite snits på att ta in både mina gamla Suick 9"H jerkbaits och förra årets samt årets Bomber Jerk "Herky Jerky".

Våren 1983, närmare bestämt lördagen den 4 juni fångade jag min första godkända Gädda på jerkbaits...en 12,45 kilos (124 cm) Gädda som högg utanför Gällnö på Värmdö på en brun/gul Suick 9"H-L.

Memories!

Old Firehand - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Visst var amerikanerna tidiga med jerkbait, men hur många var ni som fiskade med jerkbait här i sverige 1985?

Själv har jag förmånen att kunna använda båda händerna så jag började med högervevat även för jerkbait men föredrar att kasta med "höger" så jag har som alla andra gått över till vänstervevat. Annars förstår jag inte riktigt problemet, det är ju bara att byta hand...

Intressant kriterium för godkänd gädda, jag väntar fortfarande på att dra min första godkända på jerkbait, jag ligger lite efter där...
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

När började man erbjuda vänstervevat egentligen? Skulle vilja komma över en schysst äldre amba i 5-6000 storlek men då gärna vänstervevad. Är det möjligt?

/K
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Finns ju 5001C och 6001C, kom väl nån gång mot slutet av sjuttiotalet om jag inte har rört till det helt...?
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ahaa.. googlade lite på 5001c modellen och den ska ha introducerats 1972. Värt att hålla utkik efter!
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Visst var amerikanerna tidiga med jerkbait, men hur många var ni som fiskade med jerkbait här i sverige 1985?

Själv har jag förmånen att kunna använda båda händerna så jag började med högervevat även för jerkbait men föredrar att kasta med "höger" så jag har som alla andra gått över till vänstervevat. Annars förstår jag inte riktigt problemet, det är ju bara att byta hand...

Intressant kriterium för godkänd gädda, jag väntar fortfarande på att dra min första godkända på jerkbait, jag ligger lite efter där...
              Hej Anders Henriksson;

Det finns alltid föregångare när det gäller att presentera nya fiskemetoder, ny utrustning och nya beten. Föregångare blir oftast hånade och smädade tills både "fegisar" och mera kända fiskeprofiler börja trumma in samma budskap....

Alla tolv medlemmarna i Team Saida började fiska med jerkbaits redan våren 1983 och den metoden användes även av den danske legendaren och fiskeboksförfattaren Jens Ploug Hansen (in memoriam) när han reste och fiskade Gädda i Finland, Danmark, England, Irland och över hela Europa.

Hur många fler det var som fiskade med jerkbait i Sverige vet jag inte, eftersom många fiskemetoder som har varit populära i USA i över 70 år idag så smått börjar accepteras och tillämpas bland vanliga sportfiskare i Sverige....

Jag minns när jag startade fiskebutiken Trumman Sportfiske våren 1997 på Hornsgatan 78 i Stockholm att butikschefen Stefan "Trumman" Trumstedt var både skeptisk och motståndare till både korta jerkbaitspön och jerkbaitfiske. Idag är Stefan Trumstedt den som "trummar högst och längst" här i Sverige när det gäller att föra budskapet jerkbaitfiske vidare och att fånga både många och stora Gäddor på jerkbaits....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 299 visningar