vill ha lite tips... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vill ha lite tips...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • vill ha lite tips...

    Hej.
    Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska tänka på inför inköpet av spö å rulle till våren, köpte en Okuma PZ40 å Ron Thompson hard core spin 8" i våras då jag inte fiskat på över tio år, tycker spöt är riktigt dåligt då det knarrar å känns opålitligt, rullen är väl ok men det har blivit som ett gift att fiska så nya grejor ska bara innförskaffas.
    Kör med flätlina och i huvudsak endast med wobblers typ zalt14.
    Var inne i en affär i Linköping å tittade på ett sjösländan som jag tror hette nåt med pike??....var 20-60gr eller 20-70gr å 10"...12 eller 13 hundralappar skulle han ha för det...
    men som sagt var så vill jag kolla lite här först om nån kan ge mig lite tips...
    Fiskar till 90% i mindre sjöar men vill kunna ge mig av till kusten oxå...
    Mvh Frazzeribba
    Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

  • #2
    jag skulle faktiskt säga så här... Sluta kolla på Rt mfl... dags att sikta högre?... RST, Berkley mfl... våga lägg 1700-2200kr för ett spö så slipper du köpa nytt dom närmaste åren...
    Deluxe lures thats my work.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av linu_z
      jag skulle faktiskt säga så här... Sluta kolla på Rt mfl... dags att sikta högre?... RST, Berkley mfl... våga lägg 1700-2200kr för ett spö så slipper du köpa nytt dom närmaste åren...
      Linus, snälla...Ett SES ONE byter man inte ut i första taget vad jag har hört och kännt av den spöserien, helt otroligt prisvärda spön!

      Tips Haspel : Berkely Spö, Titanium 9ft. 15-40g 935;- + Super GT/M-RA

      Spinn; Berkely SeS One 10 ft 15-50g 1099;- + ABU Rocket

      Skall den fungera till endast gädda eller till andra arter med? Kustfisket kanske består av Öring med?
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Flodebanan
        Linus, snälla...Ett SES ONE byter man inte ut i första taget vad jag har hört och kännt av den spöserien, helt otroligt prisvärda spön!

        Tips Haspel : Berkely Spö, Titanium 9ft. 15-40g 935;- + Super GT/M-RA

        Spinn; Berkely SeS One 10 ft 15-50g 1099;- + ABU Rocket

        Skall den fungera till endast gädda eller till andra arter med? Kustfisket kanske består av Öring med?
        Mackan har jag nämt att man ska byta bort ett ses one? Läs innan du skriver... :P Har sj ett ssgs ti 9f haspel spö som är perfa för lättgäddfiske gösfiske osv... Lätt värt pengarna... Jag uppmanade bara att man ska våga lägga mycke pengar på sina saker för att det lönar sig i längden... Skulle vilja ha 2st skeletor för mete efter borre...
        Senast ändrad av linu_z; 2004-11-19, 15:33.
        Deluxe lures thats my work.

        Kommentera


        • #5
          Får du span å ett 10'6" Fenwick HMX Black Nighthawk ska du slå till! Det är inget billigt spö, ca 2000 kr, men det är ett otroligt skönt spö att fiska med. Ryggrad som en hulk när det krävs och mjukt som en barnkind när det behövs.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #6
            får väl börja med att tacka för svaren
            ska ja vara helt ärlig så förstod ja inte allt som skrevs
            men men....man kan ju inte vara bra på allt....
            jag fiskar i huvudsak i mindre skogssjöar runt boxholmstrakten....
            har nu under hösten provat Boren, vättern, Roxen och ett par andra sjöar.
            Är väl gädda som jag fiskat för men det beror mest på att det är det som finns, har bara blivit så.
            Fiskar mest från roddbåt eller från land men planerar att skaffa nån mindre motorbåt och ev lägga i boren eller vättern.
            Fick min första större gädda förra helgen om nu 5.5kilo räknas som större??...det gav blodad tand å mitt Ron Thompson kändes inte som nåt ja vill ha en större fisk än så på....
            kan tänka mig att lägga mellan 2500-3500 på ett spö å rulle...men som sagt var så kan ja inte ett dugg om sånt här men alla var väl nybörjare nån gång..
            Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av frazzeribba
              får väl börja med att tacka för svaren
              ska ja vara helt ärlig så förstod ja inte allt som skrevs
              men men....man kan ju inte vara bra på allt....
              jag fiskar i huvudsak i mindre skogssjöar runt boxholmstrakten....
              har nu under hösten provat Boren, vättern, Roxen och ett par andra sjöar.
              Är väl gädda som jag fiskat för men det beror mest på att det är det som finns, har bara blivit så.
              Fiskar mest från roddbåt eller från land men planerar att skaffa nån mindre motorbåt och ev lägga i boren eller vättern.
              Fick min första större gädda förra helgen om nu 5.5kilo räknas som större??...det gav blodad tand å mitt Ron Thompson kändes inte som nåt ja vill ha en större fisk än så på....
              kan tänka mig att lägga mellan 2500-3500 på ett spö å rulle...men som sagt var så kan ja inte ett dugg om sånt här men alla var väl nybörjare nån gång..
              Ett tips på någre spön som har fått mycket bra kritik är edge TSP. Dom är lätta snygga och inger förtroende när man håller i spöet. Där kan du ha ditt dröm spö!
              Deluxe lures thats my work.

              Kommentera


              • #8
                För 3500:- får du en fantastisk spinnutrustning!
                Som sagt hittar du ett Fenwick Balack Nighthawk spö så slå till! Där gick 2000 spänn! Jag har ett och njuter av att kasta med det!
                Rullen är självklar. Ambassadeur C3 eller Rocket! Där föll ytterligare 1100 bort. Rullen kan bli billigare än så om butiken har försäljningskampanjer.
                Nu har du 400:- att köpa PowerPro lina för.
                Antagligen räcker pengarna även till bra material för att bygga egna långa starka tafsar av.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  Det finns en viss gräns ! Tipset är att köpa 2 utrustningar ist. Jag lovar dej, att blir du inte nöjd med en Rocket/ Shimano+ Series One/Titanium då är nått fel! Köp hellre en grövre gäddpåk och en lite lättare utrustning till abborre, öring m.m.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    Det finns en viss gräns ! Tipset är att köpa 2 utrustningar ist. Jag lovar dej, att blir du inte nöjd med en Rocket/ Shimano+ Series One/Titanium då är nått fel! Köp hellre en grövre gäddpåk och en lite lättare utrustning till abborre, öring m.m. Sen har du bara olika linor på spolarna och samma rulle.
                    sigpic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X