Haspelspö 15-60+ gram med känsla? - till abborre och gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö 15-60+ gram med känsla? - till abborre och gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö 15-60+ gram med känsla? - till abborre och gädda

Halloj!

Har suttit och funderat ett bra tag nu på vad man ska skaffa för spö. Jag är ute efter ett spö som klarar kastvikter från 15gram upp till 60gram eller mer (helst upp till 80?gram). Nu till problemet..

Jag vill använda spöet till allroundfiske, dvs. det ska ha känsla vid abborre-fiske (man ska känna att man har fisk på och inte bara dra in abborren och plötsligt upptäcka att man hade fisk) men även klara en tyngre gädda. Är denna kombo ens möjlig?

Exempel på drag som jag har och vill kunna kasta bra med är bl.a.: Myran Wipp-spinnaren 12, 15 och 18 gram, samt lite större jerk drag såsom abu svartzonker mcmy 50gram, mc-mio 60gram och sen har jag av någon anledning skaffat mig en Strike Pro x-buster på 80gram som jag gärna vill kunna använda.

Spön jag har kollat in är dessa (fungerar något av dessa till mitt ändamål?):
    - Pezon and Michel Gunki Hi S-XH220 15-50gram
    - ABU Fantasista ORENJi Orenji 691H CAST 15-60gram
    - Savagear Butch Light XLNT 6'9'' 15-60gram

Men.. Inget av dessa spön har upp till 80gram kastvikt, blir detta ett problem? Har något av dessa spön känslan jag efterfrågar? Dvs. att de kan kasta lättare drag långt och smidigt, kan kasta tyngre drag utan problem och fortfarande har känsligheten och känslan kvar även vid abborrfiske samt klarar av en större gädda?

Har ni något tips på ett spö bättre lämpat till ändamålet?

Spön jag har kollat in är dessa (fungerar något av dessa till mitt ändamål?):
    Brukar va så att spö med så stort viktspann varken är bra för dom lättaste eller tyngsta betena utan funkar optimalt någonstans mitt i. Personligen tycker jag bättre om lite styvare spö när det gäller känsla och avskyr gummibandsspö.

Har själv 2 Orenji -40 och -60 (trigger) det är riktigt bra spö, -40 har jag till abborre och -60 till gäddfiske från båt.

Orenji -60 funkar att kasta 15gr drag med men vill du kasta långt bör du nog gå på ett längre spö typ Fenwick Quadrant 16 -54gr det klarar hela ditt viktspann men är ett 11 fots ...

Kommentera

DAM Nanoflex Pike Spin H 40-80g, 9' är nog det mest lämpliga jag kan komma på

Kommentera

Kanske inte svaret du vill ha, men i mitt tycke är det dessvärre omöjligt att kombinera det du söker i ett och samma spö. För små spinnare passar ett lätt spö, i klass ca 5-20 gram, och för de gäddbeten du nämner passar ett kraftigare, i klass ca 20-50 gram eller mer.

Sedan nämner du inte vad du kör med för rulle. Egentligen funkar det rätt bra med mellanstorlek (2500) till både abborrfiske och lättare gäddfiske, men däremot är det trevligt att välja olika grovlek på linan. Ca 0,12 flätlina till abborre och ca 0,20 till gädda. Du kommer märka att fisket blir roligare med en utrustning anpassad efter ändamålet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Kanske inte svaret du vill ha, men i mitt tycke är det dessvärre omöjligt att kombinera det du söker i ett och samma spö. För små spinnare passar ett lätt spö, i klass ca 5-20 gram, och för de gäddbeten du nämner passar ett kraftigare, i klass ca 20-50 gram eller mer.

Sedan nämner du inte vad du kör med för rulle. Egentligen funkar det rätt bra med mellanstorlek (2500) till både abborrfiske och lättare gäddfiske, men däremot är det trevligt att välja olika grovlek på linan. Ca 0,12 flätlina till abborre och ca 0,20 till gädda. Du kommer märka att fisket blir roligare med en utrustning anpassad efter ändamålet.
          Tack så mycket för alla svar!

Som ni säger och som jag misstänkte så går det inte att kombinera två vitt skilda världar och få ett bra resultat.

Just nu sitter jag på en Stella 3000 rulle samt ett Daiwa Procaster 7' (7-21gram). Jag hade tänkt sälja spöet till förmån för något mer allsidigt, men det kanske är bättre att köpa ett spö mer inriktat på gäddfiske istället.

Det som är så irriterande är att om jag väl väljer att dra ut och fiska med gäddspöet så blir jag begränsad och kanske inte kan kasta den där spinnaren som abborren är sugen på just vid tillfället.. Därför lutar det fortfarande åt att jag köper något mer allsidigt som kanske inte är perfekt lämpat till något av ändamålen. Det känns enbart klumpigt att behöva bära runt på två spön för att vara "redo".

Och gällande linval så skulle jag nog kunna skaffa mig en till spole till min rulle och spola den med lite tjockare lina, så har man båda valmöjligheterna.

Kommentera

15gram upp till 60gram eller mer (helst upp till 80?gram).
            Om du inte ska köra JB efter krokodilerna ser jag ingen anledning att ha spö upp till 60/80 gr , du ska inte slå ihjäl fisken

Finns massor av bra spö runt 30/40 gr som gör jobbet utmärkt, med dom vikterna kommer du betydligt närmre ett allt i allo spö en med dom högre klassade.

Om du funderar på att kombinera JB och borre med samma spö så bara glöm iden, kommer aldrig att funka
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-09-13, 15:05.

Kommentera

Det är ju en grym rulle du har, så om du inte redan har två spolar, skaffa en till ja, så du kan anpassa lina efter situation. Vore jag du hade jag behållt Daiwa-spöet (man får tyvärr inte så mycket på begmarknaden när det gäller sådant) och kompletterat med ett gäddspö. Och vid de tillfällen då du endast vill ha ett spö med ut gör du helt enkelt så att du tar det som du tror att du huvudsakligen kommer att använda under dagen. Det GÅR ju att kasta småbeten med ett grövre gäddspö också, även om det inte är optimalt.

Kommentera

Tack för alla vettiga svar, det har fått mig att fundera bra mycket! Det jag har kommit fram till är att jag är villig att avstå lite känsla i spöet samt kastlängd vid lättare fiske för att fortfarande kunna ha ett lite mer "allt-i-allo" spö.

Har googlat, kollat i butik och sökt lite varstans efter vettiga alternativ och jag tänkte att jag nu skulle höra om era åsikter gällande ett spö jag funnit.

Det är nämligen Dragon (team dragon?) Guide Select Jig & Jerk 2,13m 18-70gram. Det som lockade mig var främst detta citat: "New range of 12 one-section spinning rods, manufactured under brandnew S.T.W. (Super Tight Wind) technology. It create rods with outside diameter of the blank close to normal, but at the same time very small inside diameter and extremely thick graphite walls.
                Such rods feature:

- slim look
                - Light weight
                - Incredible strength
                - high durability to mechanical damage
                - increased range of optimal casting weights"

Det är punkt nummer 5 jag tänker på. Är det någon som hört något om detta spö? Jag har enbart läst positivt om deras andra spön, dock spön med mycket lägre kastvikter. Kan detta vara lite mer allt-i-allo, eller är kastvikten helt överskattad åt båda hållen?

Vad tror ni?

edit: finns för övrigt att köpa på denna sida: http://www.fishing-mart.com.pl/
                .. om det säger något?
                Senast ändrad av Loffsson; 2012-09-20, 02:06.

Kommentera

Punkt nr 5 är väl vad alla spö med stort viktspann har nämligen att dom kastar bäst någon stans mitt i men man vet ju inte var på skalan dom har optimerat spöet, risken med så pass stort spann är att du får ett ryggradslöst gummiband eller motsatsen till dom lätta betena.

Kan du inte gå in och känna på det i butik så köp det inte, då har du ingen aning om vad du får med posten, och om du inte är nöjd kostar det ganska mycket att skicka tillbaka spö

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Punkt nr 5 är väl vad alla spö med stort viktspann har nämligen att dom kastar bäst någon stans mitt i men man vet ju inte var på skalan dom har optimerat spöet, risken med så pass stort spann är att du får ett ryggradslöst gummiband eller motsatsen till dom lätta betena.

Kan du inte gå in och känna på det i butik så köp det inte, då har du ingen aning om vad du får med posten, och om du inte är nöjd kostar det ganska mycket att skicka tillbaka spö
                    Jo det är sant, är nog smartast att åka in och verkligen känna på det man funderat på. Jag slopar den idén tills vidare, tänkte mest kolla om någon visste någon och kanske själv hade testat spöet.

Börjar känna mig lite tjatig nu. Men har en sista fråga som jag skulle vilja få ett svar på.

Jag skulle vilja ha tips på jerkspön till haspelrulle som är 6-7' långa. De jag har hittat som är inriktat på jerk är BFT Bandit 8' 20-90gram samt SG Bushwacker XLNT 8'6" 20-60gram, men dessa är i längsta laget..

Så kort och konsist: Vilka bra alternativ finns det på jerkspön till haspel 6-7' långa med kastvikt från 20-60gram eller mer? Dvs. ett lättare jerkspö är jag ute efter. Pris spelar ingen roll.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04