Behöver hjäp med Amba Predator resp Shimano Cardiff 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjäp med Amba Predator resp Shimano Cardiff 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjäp med Amba Predator resp Shimano Cardiff 300

Hej alla!
    Första posten. Den här hösten har fiskefebern slagit till i familjen... Rea i fiskeaffärer kan verkligen ställa till det

Edge Powercast-T 8'6, 40-130g, Shimano Yasei Jerkbait 6'6 MH, 30-70g

Tomten kommer dyka upp med ovanstående spön, tillsammans med en Amba Predator resp Shimano Cardiff 300, DOCK har jag en hel del funderingar kring rullarna, kanske ffa Predatorn, hade nog helst skaffat en Calcutta 200 istället och sen kanske Cardiffen är onödigt "grov" för Yaseispöt? Vikt mässings ligger väl Cardiff OK.

Kommentarer?
    Senast ändrad av Rhino69; 2012-12-21, 07:28.

Jag lyfter min "tråd" igen (har nu läst en hel del skrivet här om rullar...).

Jag har nu en Cardiff hemma och en Predator, känns faktiskt som fördel Shimano, lättare, nättare, men har inte fiskat ännu...

Min fråga är: Jag vill byta Predatorn till en Shimano (troligtvis) och funderar på Calcutta B eller D (200 storlek). B verkar på väg ut, D kommer kosta möe mer, Finns andra alternativ? HAr även läst nånstans att JApanmodellen av Calcutta är "finare" än den som kommer till Sverige
    Vill kunna använda den "finare" rullen både på Yasei spöt 30-70g samt Edge Powercast-T 40-130, och ev ett kommande spinnspö klassat ca 8-30g eller liknande. Finns en sån rulle? Max kastvikt blir troligen 90-100gram.

Jag vet att kunskapen finns, men viljan???

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Rhino69; 2012-12-20, 21:03.

Kommentera

Det låter som att du har saker klara för dig i på vissa om områden, vilket är bra. Kan hålla med om att en Cardiff 300 kan låta lite grov med tanke på vilka vikter du skall kasta. Vet dock inte om balansen påverkas avsevärt då en Cardiff 300 väger mindre än en Calcutta 200. Min personliga preferens beträffande ergonomi är dock minsta möjliga rulle som funkar för fisket och gäller det gädda tycker jag 200-storleken funkar utmärkt. Den rymmer en spole 0,33mm Sufix 832 och grövre lina än så behöver du inte med tanke på spöklassningen.
      Nu till modellfrågan; Du skall definitivt välja JDM versionen om du har för avsikt att röra dig i spannet 20-100g. Versionen som säljs i resten av världen har nämligen inte åtkomlig centrifugalbroms. Något som kan vara nog så vettigt om vinden vänder och du byter spö. Tar man hem en JDM direkt från japan eller via e-bay blir priset dryga 300 USD, vilket sannolikt ar vad en "svensk" Calcutta 200 kommer kosta, minst.

Så frågan om det finns en rulle som klarar 8-100g?
      Beror såklart på användarens kunskap och krav. Vikterna är ju något du kan kasta med samtliga av marknadens rullar. Men att kasta 10g beten med en rulle byggd och anpassad för 100g beten kommer gå avsevärt sämre än med en rulle byggd för den viktern. Omvänt kommer en rulle bygd för 10g beten bli ganska kort om du dänger 100g beten.
      Så köp 2 rullar. Jag vet att du vill!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Så köp 2 rullar. Jag vet att du vill!
        Haha, ja men det har jag redan, så det blir 3 sammanlagt helt plötsligt...
        Grejen är ju att lillgrabben kommer använda Jerkspöt (med Cardiffen, små händer varför jag fastnade för denna..).
        Predatorn tänkte jag framförallt ha till "gäddpåken", nu kanske inte Edge spöt är en påk, vilket då för med sig att Predatorn känns rätt tung med sina 360gram...

Finns det ngn upphottad Cardiff variant???

Förresten, JDM, står det för Japan Domestic Made???

Jag har hittat en Calcutta 200D för $350 på Japantackle...

Kommentera

Först och främst så tror jag att du skulle få fler svar, framför allt av "rätt" folk med en bättre rubrik. Att i rubriken skriva 2 spö modeller när du egentligen har frågor om rullar blir ju lite tokigt.

Nu är jag långt ifrån expert på rullar men tror det blir svårt med en rulle som kastar 8-100g. Eller visst finns ju det. Men antagligen kommer du ju inte att vilja köra samma lina för 8-30g som på ett jerkspö för beten 40-130g. I alla fall inte om du vill få iväg beten på 8g särskilt långt och med känsla. I så fall behövs ju en extra spole vilket i och för sig kanske inte är jättedyrt. Men det blir en del pyssel.
          Jag personligen gillar att ha alla spön och rullar jag kommer att använda under en tur tacklade i båten och redo att användas, inte sitta och pilla och byta spole på en rulle.
          Fast ska du å andra sidan inte flytta rullen under pågående tur så är det ju inget krångel direkt. Hjälp med val av rulle överlåter jag till experterna.

Nog med morgonsvammel för min del.

Lycka till med rullvalen och skitfiske på dig.

/Jocke

Kommentera

TAck Jocke, morgonsvammel funkar det med!
            Nu är rubrik ändrad.
            Har kollat lite på sajter under natten, finns mkt att välja på, tror faktiskt att en Daiwa Luna i 200 strl skulle funka bra oxå, choices

Kommentera

Tror du kommer att ha en del bra svar innan kvällen med den rubriken
              Har själv en Daiwa Luna TD 203L, inte fiskat jättemycket med den, mest på garageuppfarten än så länge på grund av vädret :P Den är tänkt för gädda med beten 25-80g och det kommer fungera kalas! Med tunnare lina tror jag det kommer gå bra att gå ner i vikt om än inte optimalt ner runt 8g. Med nya lager inbillar jag mig att det skulle gå bra dock =) Grymt snygg och skön rulle hur som helst =)
              Var inne på att använda en rulle för både lätt- och mellan-spinntidigare jag med men det blev två. Lunan och en Shimano Chronarch 51E.

Kommentera

Ursprungligen postat av index Visa inlägg
                Tror du kommer att ha en del bra svar innan kvällen med den rubriken
                Har själv en Daiwa Luna TD 203L, inte fiskat jättemycket med den, mest på garageuppfarten än så länge på grund av vädret :P Den är tänkt för gädda med beten 25-80g och det kommer fungera kalas! Med tunnare lina tror jag det kommer gå bra att gå ner i vikt om än inte optimalt ner runt 8g. Med nya lager inbillar jag mig att det skulle gå bra dock =) Grymt snygg och skön rulle hur som helst =)
                Var inne på att använda en rulle för både lätt- och mellan-spinntidigare jag med men det blev två. Lunan och en Shimano Chronarch 51E.
                Daiwa Luna 200L´, har du köpt den i sverige? Vill ju helst klämma på rullen före köp... Någon åsikt om denna jämfört tex Calcutta 201TE eller TEDC, Tony kanske kan svara...

Kommentera

Vad är det du inte gillar hos Predatorn som du söker hos en annan rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
                    Två tips på bra rullar till ditt nämnda fiske.
                    Shimano Calcutta 201TE samt 201TEDC. Går att få tag på i svenska butiker fr. 3500 (TE) samt 4995(TEDC)

Edit: såg nu att du kanske enbart kör högervevat. Då blir det genast svårare och dyrare att hitta ovanstående rullar (i Sverige).
                    Hej!
                    Var hittar jag dessa i Sverige, tror jag sett en TEDC på fiskeimporten eller annat, men den blir lite dyrare än jag tänkt.
                    Vill ha en smäcker, men samtidigt tillräckligt kraftig rulle och tror jag föredrar en klassiskt rund. Vad skiljer Calcutta 201B från Calcutta 201TE?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04