Behöver hjäp med Amba Predator resp Shimano Cardiff 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjäp med Amba Predator resp Shimano Cardiff 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Vad är det du inte gillar hos Predatorn som du söker hos en annan rulle?
    Egentligen ingenting ännu, handlar er om en känsla jag har, (har ännu ej fiskat eller kastat med den (officiellt är både spö och rulle tänkt som julklapp), men på sätt och vis känns den lite tung, onödigt "kraftig" och jämförelsevis större än tex Cardiff eller Calcutta, vilka jag även upplever som skönare att veva... JAg tar finmekanisk känsla framför RÅ POWER 8 dagar i veckan (kanske en viss överdrift...)

Ska jag vara ärlig tyckte jag att Predatorn skulla passa spöt (Edge Powercast-T 8,6fot) "utseendemässigt" & så hade Beten.nu 20% rabatt så jag slog till på priset 1600 riksdaler. Så här i efterhand spelar det nog in en hel del att jag som grabb dreglade över Ambor i kataloger, min far var ansvarig på en fritidsavdelning på Tempo (70-80tal) och hade med sig en del broschyrer mm, samt var några gånger på ABU Svängsta, så drömmen om Ambassadeur har funnnits sen länge.

Kommentera

Å andra sidan är ju predatorn just en rulle för det tyngre fisket. Det är ju då man behöver "rå power"
      Den kastar visserligen ändå riktigt bra "out of the box". Jag personligen är kanonnöjd med min Predator. Sen hur den känns i handen osv är givetvis personligt men du borde kanske åtminstone provkasta med rullarna innan domen kommer

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Å andra sidan är ju predatorn just en rulle för det tyngre fisket. Det är ju då man behöver "rå power"
        Den kastar visserligen ändå riktigt bra "out of the box". Jag personligen är kanonnöjd med min Predator. Sen hur den känns i handen osv är givetvis personligt men du borde kanske åtminstone provkasta med rullarna innan domen kommer
        Jo, ja, du har.... rätt, men OM CalcuttaB, D eller Daiwa Luna är ännu mer "rätt" så borde jag ju skaffa en sån istället, nu när jag ändå handlar

Kommentera

Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
          Daiwa Luna 200L´, har du köpt den i sverige? Vill ju helst klämma på rullen före köp... Någon åsikt om denna jämfört tex Calcutta 201TE eller TEDC, Tony kanske kan svara...
          Köpte inte min i Sverige. Men träffade en fiskare som hade en som jag kände på. Har du vägarna förbi Uppsala får du gärna klämma på min =)
          Har inte sett just 203 i svenska butiker men både 253 och 300.
          Senast ändrad av index; 2012-12-21, 10:23.

Kommentera

Stämmer det att Predatorn väger 360 gram?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Utan lina
              Det är i alla fall vad som står specat överallt. TS får väga och återkomma :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Jo, det stämmer.

Jag kör själv med Predtorn till Jerkfisket och då är vikten inget hinder för mig. Jag har också en Calcutta 201B som är en riktigt trevlig rulle. Har inte riktigt hittat ett användningområde för den dock. har hittils använt den till fiske med vobbler 30-60g på ett 8-fots Esox Lucius och här funkar den kanon. Fiskar dock ytterst sällan på detta sättet.

Kommentera

Jo, ja, du har.... rätt, men OM CalcuttaB, D eller Daiwa Luna är ännu mer "rätt" så borde jag ju skaffa en sån istället, nu när jag ändå handlar
                  om det är för jerk, hade jag valt Calcutta B, D eller Predatorn. Dessa har dubbla backspärrar samt så är Lunan ökänd "over there" för att ha IAR-lager som inte pallar trycket så bra....

Kommentera

Många frågor nu

Förresten, JDM, står det för Japan Domestic Made???
                    Exakt, men Market och inte Made

Vad skiljer Calcutta 201B från Calcutta 201TE?
                    Skillnaden ligger främst i att TE har större och bättre skurna drev, vilket syns i det försänkta drevhuset på sidan. Utöver det har den bland annat fler kullager, gjutet OCH fräst stativ, linförare och tumtangent i metall m.m. Totalt sett mer funktion i lyxigare förpackning.

Problemet som uppstår när tvivlet på utrustningen väl slagit rot är att man förr eller senare MÅSTE köpa den där rullen man suktar efter. Jag har kommit fram till att det oftast är bättre att göra det förr, än småsur stå och kasta med en rulle man plötsligt tycker är sådär. Då får man dessutom njuta av den längre, innan det är dags för nästa uppgradering...
                    Calcutta TE är grym och kan varmt rekommenderas, liksom den ännu grymmare TEDC.
                    Föredrar du finmekanik före rå power är det väl TEDC som gäller. Trots att jag allt tycker att den andas råstyrka i invevningarna. Låg utväxling, fläskiga drev, japanska toleranser och kullagrad vev är onekligen "the shit" när det kommer till känsla i invevning.

Kommentera

Tack för alla svar, nu är rullarna inslagna, Amba känns rätt OK..., men på ngt sätt gillar jag Cardiffen, mer "business" lik.

Funderar mkt på att ta hem en Calcutta D i 200 strl, den ser riktigt kompakt ut...

God jul alla! me skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S