Skyddshandske eller håv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skyddshandske eller håv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skyddshandske eller håv?

Vad tycker ni? Håv är ganska så klumpigt tycker jag som fiskar för det mesta själv, så jag undrar om nån av er har använt kroksäkra handskar? Är det svårt att ta gällocksgrepp med dom?

Ibland sitter närmligen krokarna inte så härligt, och kan ju vara bra att ha skyddshandskar då.
    Senast ändrad av poppers man; 2013-03-31, 23:14.

Övning ger färdighet med håv skulle jag säga. Dock är ett par handskar aldrig fel men då måste du ta på dig handskarna under drillen - inte kul..

Kommentera

Nää, jag vet.

Men jag sumpade en håv förra året. Som inte var min. Tycker att det är mycket lättare med gälgrepp, men ibland så sitter ju krokarna ett sätt som inte inbjuder till ett gälgrepp.

Kommentera

Man kan ju ha med sig håv och använda den de gånger man inte känner för ett gälgrepp och gälgreppa de man tycker verkar "ok".

Kommentera

Skyddshandske eller håv?

Jag lärde mig gälgreppet genom att först håva och hålla kvar fisken i vattnet i håven, sen kan man lugnt få rätt på greppet utan att behöva jaga gäddan med handen. Lättast i början är att rulla runt fisken på rygg så man ser vad man gör.

Jag har testat några varianter av skyddshandske, alla jag har tittat på saknar bra skydd på ovansidan av handen. Efter några incidenter med krokar som fastnat i handsken så tycker jag dom ger lite falsk trygghet och litar inte på dom.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Vad tycker ni? Håv är ganska så klumpigt tycker jag som fiskar för det mesta själv, så jag undrar om nån av er har använt kroksäkra handskar? Är det svårt att ta gällocksgrepp med dom?

Ibland sitter närmligen krokarna inte så härligt, och kan ju vara bra att ha skyddshandskar då.
            Hej Blomman Fransson;

Håv och skyddshandskar är för småflickor. Riktiga Gäddfiskare gör som jag och använder ena handen för att lyfta ombord Gäddan med ett nackgrepp för de små upp till 5-7 kilos vikt och gällocksgrepp för de större Gäddorna.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com hjälper dig att fånga De Stora...

Kommentera

Sv: Skyddshandske eller håv?

Ett tips är att hålla i tafsen och sträcka den när du tar gälgreppet, då minskar du risken att kroka dig om gäddan börjar skaka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                [B]
                Håv och skyddshandskar är för småflickor. Riktiga Gäddfiskare gör som jag och använder ena handen för att lyfta ombord Gäddan med ett nackgrepp för de små upp till 5-7 kilos vikt och gällocksgrepp för de större Gäddorna.
                Klart man skall använda de hjälpmedel som finns för en säker och bra landning, Man får väl hoppas att ditt uttalande beror på att det är 1 april, för inte tusan gör ett sånt här uttalande att jag betraktar dig som en "riktig gäddfiskare". Snarare tvärtom.

Kommentera

Håv brukas väl då det finns risk att fisken sliter sig innan man hunnit bärga den i vanliga fall.

Men jag ser mest bara fördelar då fisken inte lämnar vattnet förräns kameran, vågen och måttbandet är redo.

Minimerar fiskens tid ovanför ytan, vilket är schysst.

Din fråga i rubriken... Jag använder bägge två.
                  Skitfiske då!!!

Kommentera

Finns ju skärskyddshandskar att köpa om man är rädd för krokar och krokodiltänder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 544 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13