Multi utrustning för lätta beten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi utrustning för lätta beten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    .Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. En trimmad SS Air på ett customspö byggt på ultralätt flugklinga med mikroringar av Ti/Torzite kommer inte kasta 2-grammare särskilt bra om nylon på 0.45mm ligger på spolen...
    Jorrå, du får ta i lite extra bara
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Intressant tanke!
      Det hade om inte annat varit läge att poppa popcornen, luta sig tillbaka och låta sig underhållas av när Ambassadeurpojkarna ska korrigera Japanpojkarnas siffor och tvärtom.
      hehe, roligt var det iaf.

      ...men det ska inte vara några som helst problem för att jag tror att de flesta "Japanpojkar" brukar ha bra koll på amborna klarar. Det är högst osannolik att man börjar sin resa i fiskeprylarnas värld med en Megabass , en "exotisk och svår att hitta" Millionaire eller en Conquest DC rulle i handen, men jag ska inte säga för mkt nu.

      Att ha rätt info nära till hands är guld värd och jag har samlat på mig ganska mkt info framför allt om multirullar för att jag tycker att det är kul. Många gånger går jag tillbaks till mina dok. och jämför olika spolars mått/vikt med vad dem presterar i praktiken. Denna info är mkt värdefull när man ska investera i en ny rulle. Förutom rullens vikt, konstruktion, kastbromssystem och ev. förbättringar tittar jag noga på spolens mått och vikt och då vet jag ganska precis vad rullen kan användas till.
      Här bjuder jag på ett par av min "doks":

      Shimano Reel Specs

      ABU Reel Specs

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-12-02, 23:45.

      Kommentera


      • #93
        Tonyex, som du säkert vet mäter och väger jag en del prylar jag också. Det är otroligt intressant, precis som att teoretisera om vad en rulle klarar eller inte klarar.
        Jag praktiserar dessa något udda sysselsättningar i stort sett dagligen och trivs med det.

        Diskussionen om vilka faktiska vikter en viss rulle kan kasta tenderar att bli mer filosofiska än vetenskapliga. Det var lite det jag menade med "japanpojkar vs ambassadeurpojkar". Många som skriver i diverse rulltrådar gör det i egen sak, medvetet eller omedvetet, så även jag.
        Även praktiskt testande av diverse rullar kommer ge ett resultat som står i direkt relation till aktuell lina, spö samt testpersonens teknik/skicklighet.

        Listan du postade är otroligt intressant som en rekommendation, den samlade kompetensen på det här forumet skulle garanterat kunna ta fram en än mer korrekt och rejält lång sådan lista.'
        Vi får väl börja skicka lite olika rullar och spön runtom landet och tillsammans komma till konsensus kring vad de klarar av.

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          hehe, roligt var det iaf.

          ...men det ska inte vara några som helst problem för att jag tror att de flesta "Japanpojkar" brukar ha bra koll på amborna klarar. Det är högst osannolik att man börjar sin resa i fiskeprylarnas värld med en Megabass , en "exotisk och svår att hitta" Millionaire eller en Conquest DC rulle i handen, men jag ska inte säga för mkt nu.


          //T
          Så är det tex för mig.

          Fiskat med ambassadeur 4500 och 5x00 under alla år. Först när du öppnade mina ögon att titta bort från Amba började jag fundera lite på Shimano och andra tillverkare.

          Använder idag inte enbart Shimanon utan kan likaväl använda min Trulinoya/Rcn50/5600. Föredrar ju Shimanon men det är också för att det är den finaste rullen av dem alla.
          Men samtidigt så går man tillbaka och använder de andra, dels för att jämföra och dels för att kunna gå tillbaka till Shimanon och konstatera hur JÄVLA BRA DEN ÄR!

          Måste dock säga att jag blev imponerad av min RCN50 igår.
          Den presterade väldigt mycket bättre än vad mina andra ambassadeurer gjort. Kan utan att tveka säga att om jag hade köpt en sådan istället för en CQ så hade jag blivigt väldigt nöjd över den och tyckt att det hade varit den bästa rullen jag ägt.

          Just nu är det den näst bästa, men det är fan inte dåligt heller.

          Fick en Black Max idag som jag köpte till en kompis på Skittfiske's rea. Den känns välbyggd och bra den med.
          Men den är ju inte mer välbyggd än en Trulinoya för 300spänn.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            hehe, roligt var det iaf.

            ...men det ska inte vara några som helst problem för att jag tror att de flesta "Japanpojkar" brukar ha bra koll på amborna klarar. Det är högst osannolik att man börjar sin resa i fiskeprylarnas värld med en Megabass , en "exotisk och svår att hitta" Millionaire eller en Conquest DC rulle i handen, men jag ska inte säga för mkt nu.

            Att ha rätt info nära till hands är guld värd och jag har samlat på mig ganska mkt info framför allt om multirullar för att jag tycker att det är kul. Många gånger går jag tillbaks till mina dok. och jämför olika spolars mått/vikt med vad dem presterar i praktiken. Denna info är mkt värdefull när man ska investera i en ny rulle. Förutom rullens vikt, konstruktion, kastbromssystem och ev. förbättringar tittar jag noga på spolens mått och vikt och då vet jag ganska precis vad rullen kan användas till.
            Här bjuder jag på ett par av min "doks":

            Shimano Reel Specs

            ABU Reel Specs

            //T
            Om du vill uppdatera dina listor så kan jag meddela att UT spolen till 6500 Pro Rocket väger 13 g. Det är ju samma spole till hela 6000 serien så,,
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
              Jag fiskar upp den här tråden istället för att starta en ny..

              Jag sitter och funderar på det här med kastvikter. Kastvikter för ett spö förstår jag. Men säg en multirulle i 5000 storlek eller (motsvarande för andra märken) vilka betesvikter är optimalt för dom? 6000 storlek? Hur ska man veta det? 20g är det för låg vikt för rullen, men lagom för spöt? Lite kvällsfunderingar bara... Någon som har ett svar? Ju mer jag försöker lära mig om fiskets alla beståndsdelar desto mindre förstår jag.
              Jag har precis tagit upp fiskandet efter många års dvala och har inte följt med i debatten förrän nu på senare tid. Men mina erfarenheter är precis som de tidigare nämnda. Med rätt spö ökas det användbara området avsevärt.

              För att ta några exempel: 6500 Pro rocket i originalutförande på ett ABU Veritas 40-100 g spö så fungerar den perfekt mellan 35-140 g. På ett lättare spö tex det St Croix jag har som är klassat upp till 28 gr så är 18-50 g inga bekymmer. Efter en toktrimning med UT och fler roliga prylar så har jag provat rullen på mitt UL spö med beten ner mot 10 g. Fungerar men balansen blir tokknasig

              Med min lika toktrimmade 5600 C5 mag kastar jag, beroende på spö 8-100 g. I praktiken sitter den rullen permanent på mitt StCroix spö (upp till 28 g) och används med 18-50 g beten.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

                Diskussionen om vilka faktiska vikter en viss rulle kan kasta tenderar att bli mer filosofiska än vetenskapliga. ...
                Även praktiskt testande av diverse rullar kommer ge ett resultat som står i direkt relation till aktuell lina, spö samt testpersonens teknik/skicklighet.
                @Jonta': Det är precis den diskussion jag vill undvika, typ min rulle känns bättre än din rulle , osv. Det ger nada liksom, för att uppfattningar om vad en viss rulle klarar att kasta och hur långt kan variera ganska mkt från en fiskare till en annan. Tanken med mitt inlägg var att lyfta de fysiska begränsningarna som finns när man kastar med multi och hur dessa uppfattas. Som t. ex med rätt spö, lina och org. spole, kan en 2000 Calcutta Conquest 50 användas till för att kasta ner till 5-7 gram utan problem, fast om man byter ut org. spole mot en avail CNQ5026R, då går det att kasta ner till 2 gram lika långt som motsvara haspelutrustning och nästan tummfritt!

                Att vi är tillräckligt kunniga för att välja rätt lina och och rätt spö, när man ska testa rullens övre eller nedre gräns när det gäller kastvikter tyckte jag att det inte behövdes nämnas överhuvudtaget för att jag tyckte att det var ganska självklart.

                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Om du vill uppdatera dina listor så kan jag meddela att UT spolen till 6500 Pro Rocket väger 13 g. Det är ju samma spole till hela 6000 serien så,,
                Fixat! Tack för hjälpen! Jag har dålig koll på 6000 storleken för att jag har inte haft behov av dom för mitt fiske.

                //T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-12-03, 13:34.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Precis som svaret ovan, svårt att svara på det på raka arm. Jag skulle tro att allt från 20 eller 30 gram och uppåt känns som lite mer optimalt , med tanke på spolens fysik och rullens vikt. Om du trimmar den med UT eller Avail prylar, då funkar rullen bra för fiskemetoder som kräver lite längre spön [och då tänker jag mest på balansen], som t. ex: havsöringsfiske med beten runt 20-25 gram.

                  Följande info är hämtat från en sida på nätet. Tack Utter!
                  Vissa kastvikter kan man justera lite grann för att dem är lite ouppdaterade , men det är inte det som är meningen, utan tanken är ge dig en liten fingervisning på vad folk tror är "optimalt" om kastvikter för multirullar.



                  //T
                  TonyeX den listan var intressant , är det så att du har info på Daiwa Tatula HD 150 (JDM) & Tatula 200 HD ?

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    TonyeX den listan var intressant , är det så att du har info på Daiwa Tatula HD 150 (JDM) & Tatula 200 HD ?
                    Nja, inte riktigt tyvärr, men de är tuffa rullar med en spoldiameter på hela 36 mm.

                    ...... och jag gillar din nya avatar! //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-12-03, 13:52.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      @Jonta': Det är precis den diskussion jag vill undvika, typ min rulle känns bättre än din rulle , osv. Det ger nada liksom, för att uppfattningar om vad en viss rulle klarar att kasta och hur långt kan variera ganska mkt från en fiskare till en annan.
                      Jag tror tyvärr att det är helt omöjligt att det i dylika trådar blir någon form av diskussion om vad som är "bäst" eller ej och möjligen för den faktiskt ämnet framåt i vissa fall.


                      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Att vi är tillräckligt kunniga för att välja rätt lina och och rätt spö, när man ska testa rullens övre eller nedre gräns när det gäller kastvikter tyckte jag att det inte behövdes nämnas överhuvudtaget för att jag tyckte att det var ganska självklart.
                      För många av oss är det så, ja, men det gäller långt ifrån alla.
                      Merparten av svenska fiskare har inte tillgång till spön som verkligen kan ta fram potentialen hos de lättaste av multirullar.
                      Jag har det åtminstone inte även om jag nyligen hade hemma ett customspö byggt på 1-10 grams haspelklinga. Hade också hemma ett Daiwa Presso 59ULB-S ett väldigt kort tag för några år sedan, en strålande testbädd för lättkastande rullar, ett helt värdelöst spö för praktiskt fiske.

                      Att det finns kompetens att välja lina tvivlar jag inte ett dugg på men vissa rullar trivs bäst med vissa linor. Personligen tenderar jag att sluta byta lina stup i kvarten på mina rullar då jag hittat en som passar bra till praktiskt fiske.
                      Då får jag kanske aldrig reda på om rullen kastar liiite längre/lättare med en annan lintyp eller dimension.
                      Ett exempel är min Daiwa Presso som jag körde med 0.12mm flätad lina. Rullen fungerade ju bra till mitt användande och jag tänkte inte så mycket på bättre prestanda.
                      Jag fick en dag för mig att snurra på Stroft GTM 0.12mm och det blev som att använda en helt annan rulle.

                      Äh, jag drar det till sin spets som vanligt.
                      Sensmoralen är väl att rullens ungefärliga klassning är väldigt enkel att höfta fram, ska man däremot vara noga så blir det väldigt invecklat.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X