Snabb fråga angående Yasei drop shot. (vita) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabb fråga angående Yasei drop shot. (vita)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snabb fråga angående Yasei drop shot. (vita)

Hallå!
    Ska köpa nytt spö, och har bestämt mig för det vita dropshot.

8 fots spöt är ju lovordat överallt, men jag vill helst ha 7fots versionen.

Frågan är då, vad är skillnaden? (Det ena är ju kortare, ha ha)
    Vet att jag tappar kastlängd med kortare spö, tänker mest på helheltskänslan?

Någon som känt och klämt på båda?

Länkar: Det ena - Det andra

Som en flitig användare av 7fots spön innan jag slog till på ett 8fots vitt yasei. Den extra foten tog nån timme att vänja sig vid. Nu när jag vant mig så är det perfekt kör mycket från land och det e skönt att få längre kast. Spöet i sig e underbart så vare sig du slår till på sjuan eller åttan så kommer du bli nöjd. Om jag skulle köpa idag skulle jag dock välja åttan igen.

Kommentera

Tack för ett bra svar! Kanske ska slå till på 8 fots ändå, det är ju trots allt typ 5kr billigare

Kommentera

Jag kör med 7 fotaren men fiskar oftast från båt och har en förkärlek till korta spön. Läste ett test av en holländsk fisketidning online som rekommenderade 8 fotaren vid fiske från land och 7 fot vid fiske från båt.

Kommentera

Då jag fiskar på båda sätten är jag lite kluven, har ju liksom inte råd med två

Kommentera

Jobbigt de kan va de där med beslutsångest. Du blir nog nöjd oavsett :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av SMAG Visa inlägg
              Då jag fiskar på båda sätten är jag lite kluven, har ju liksom inte råd med två
              Jag kör 8fotarn och fiskar uteslutande från båt. Tycker absolut inte det är något problem med längden, snarare tvärtom. Du kastar långt och har bra känsla och vid drillning av stor fisk tror jag den där extra foten bara hjälper till...
              Det största jag drillat på spöt var en 8+ gädda och då hade man kanske inte sådär överdrivet mycket att säga till om men det gick att pumpa in fisken till slut. Med 0.12 flätlina med 0.24 flourocarbon-tafs var det lite svettigt...

Köp 8fotarn! Du kommer inte bli besviken! Drömspö!

Kommentera

Jag skulle även kika på Edge 3776 Dropshot 8 fot- 8-28 g, grymt fint spö!
                Zebaztian ZzZ

Kommentera

Längden spelar ingen roll om du valt dig för att köpa just detta spö.
                  Det är däremot två saker du måste undersöka.
                  1. Vilken fiskestil inom dropshot kommer du använda dig av? Hur tungt? Arter? Lina? Vattendjup m.m.?
                  2. Beroende på ditt svar på (1) så kommer det styra hur känslig topp ditt spö bör ha. Är det pilliga smågösar på 3" jiggar där du aldrig känner ett enda hugg utan måste se allt på toppen skall du välja ett spö med mjuk indikation. Fiskar du mer med power och med tyngre utrustning kan ett styvare spö vara bättre.

Har haft Shimano Beastmaster, Shimano Speedmaster, Yasei och BFTs dropshotspö. Tycker alla har varit bra men fiskar numera med St. Croix Mojo Bass vilket är ett kanonspö, tänkte dock byta upp mig till ett Legend Tournament Walleye eller Bass!

Kommentera

jag äger 2st av 8ft så köp 8 ft du kommer inte bli besviken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13