Vilka rullar duger till laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka rullar duger till laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka rullar duger till laxfiske?

Jag lyckades med att få min första lax förra helgen, i Ljungan(10.0kg). Detta gav såklart blodad tand! Så nu är jag ute efter utrustning, den jag hade i helgen var lånad.

Tänkte börja med rulle, hörde att amba 7000 var det självklara valet, men vilka alternativ finns? Ska helst klara minst 200m 0.32-0.36 flätlina.

Mvh, Marcus

calcutta 700 är väl en annan klassisk rulle till detta.

Kommentera

Grattis till ljunganlaxen !

En 6500 storlek räcker länge i ljungans vatten, har en amb 7001 och den är väldigt tung och klumpig att stå och kasta med en hel dag. Har nyss införskaffat mig en 6501 cs pro rocket och den känns väldigt smidig i jämnförelse, men allt är ju en smaksak !

Kommentera

Och överväg om du inte ska använda nylon ist, i många laxälvar är det förbjudet med flätlina. Dessutom är flätlina ingen höjdare när det börjar nötas mot sten har mist 2 fina laxar pga stenskav och flätlina

Kommentera

Grattis C&R på laxen?

Kommentera

För ljungan och zon2/3 i bergeforsen (båt) duger en 6-serie amba perfekt, eller ännu hellre en revo toro/revo nacl (60/61) som är väldigt sköna att kasta med då dom är greppvänliga och lätta. För zon1 bergeforsen och liknande ställen fungerar en 6-serie men en 7-serie är verkligen att föredra. Tänk på att inte skaffa en rulle med mindre ratio än 5.x då det blir alldeles för mycket vevande annars. Det är viktigare än vad du tror...

dom nya shimano calcuttorna är inte lika nice som dom gamla TE modellerna, daiwa luna, den största modellen, motsvarar också en amba 6-serie och det duger också fint om du inte ska harva zon1 och liknande.
            Senast ändrad av hewzter; 2013-07-11, 02:19.

Kommentera

Fiskade ca10år väldigt flitigt med spinn mest i Älvkarleby. Testat olika spön och rullar.
              Körde slut på röda ambassadeur 7000 (gamla modellen) med "kast tryck knappen". Nya med "kast spaken" håller inte bra flera kompisar som kört sönder såna, flitiga lax fiskare. 7000syncron var bättre men ambassadeurerna hade eller fick ojämn broms. När laxen rusade kände man hur bromsen bromsade ojämt samt att man såg på spöna när folk drillade lax om det var en ambassadeur rulle dom hade.
              Calcutta 700 var den bästa rullen av dom jag körde med.

Vet inte hur Ljungan fiske ser ut men jag skulle rekommendera absolut en 7000 storlek pga linkapaciteten.
              Körde med minst 0.60 lina 0.80 vanligast och har man 6500rulle blir det inte många meter.
              Orsaken till såpass tjocklina som 0.80: fiskar man med spinnfluga så får du bättre fart på grejorna än med tunnare lina, stor skillnad på driften mellan 0,45 o 0.80 speciellt vid lågvatten o dålig fart på vattnet.
              Mycket bättre nötnings styrka på grövre linan, flera ggr när man drillat lax så såg linan ut som nån sandpapprat linan och det hängde "flisor/trådar" från linan. Oftast är det väldigt steningt när man firrar lax så linan får en hel del stenskav.

Visst är det lite klumpigare med större rulle men lax fisket är inte finlir

Kommentera

Det går såklart att köra en "klump" på 50-60m 0,80~ lina och en del backing i tunnare diameter också (om man inte vill använda en 7000 dvs) det vet jag flera som kör med då flödet är segt.

Kommentera

6500 pro rocket green kör jag.. super! :-)
                  >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 888 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S