Är fiskespön från Robinson bra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fiskespön från Robinson bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är fiskespön från Robinson bra?

Jag fick erbjudande att köpa ett splitternytt och fortfarande inplastat haspelspö som heter "Robinson Xenon Ultra-Heavy 3,0m 40-180g" för 150 kr av en tant på en loppis. Eftersom den ursprungliga prislappen som fortfarande satt kvar var på 735,00 (kronor?) vara jag bara tvungen att köpa det.

Jag har inte testat det ännu men det är väldigt mycket finare än något av bensinmackspöna jag tidigare använt. Det är bara det att jag inte hittar så mycket information om detta spö eller märket Robinson överhuvud taget. Jag har hittat produktkatalogen hos deras europeiska importör i Polen och Xenon-serien finns med i katalogen från 2009 men ej i den från 2013.

På spöt står det "Engineered and designed in USA", men inte var det är tillverkat. Jag undrar om ni vet något om märket Robinson och hur bra deras spön är jämfört med mer välkända märken i samma prisklass. Jag antar att prislappen på 735,00 var i kronor, men det skulle också kunna vara i polska Zloty som är värda ungefär det dubbla. Var kan man köpa spön från Robinson i Sverige?

Och vad innebär deras revolutionerande teknologi "Hyper Power Core"? Är det unikt för Robinson eller något som alla finare spön har i en eller annan form, eller är det bara tekniskt mumbo-jumbo?

Har aldrig hört talas om märket, men fiska med det och se om du trivs med det
    Hittade iaf en förklaring till HPC...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
      Har aldrig hört talas om märket, men fiska med det och se om du trivs med det
      Hittade iaf en förklaring till HPC...
      http://www.robinson.pl/uploaded/kata...eng/2.rods.pdf
      Jag kommer nog trivas med det då jag inte har använt några finare spön tidigare, men jag kan inte testa det förrän min nästa fisketur om en månad. Jag fiskar förstås mest mindre gäddor och min största wobbler väger bara 30 gram, så att det är ultra-heavy är lite overkill. Jag får köpa ett drag på över 40 gram och på allvar ge mig ut på jakt efter gammelgäddan.

Hyper Power Core låter imponerande, men andra spötillverkare borde väl ha något liknande under annat namn?

Kommentera

Paddan, Robinson är ett märke som alla andra. Man kan inte generalisera och säga att deras spön är bra. Även Shimano och ABU har produkter i sitt sortiment som är lågbudget eller skräp. Robinsons bästa prylar är ju säkert inte lika bra som t.ex. Daiwas men de ses som ett bra märke i Polen. Genomsnittskvaliteten på prylarna är bättre än Jaxons.

Jag tror du gjort ett klipp. Blir nog svårt att få ett bättre oanvänt spö för dina 150 kronor.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Paddan, Robinson är ett märke som alla andra. Man kan inte generalisera och säga att deras spön är bra. Även Shimano och ABU har produkter i sitt sortiment som är lågbudget eller skräp. Robinsons bästa prylar är ju säkert inte lika bra som t.ex. Daiwas men de ses som ett bra märke i Polen. Genomsnittskvaliteten på prylarna är bättre än Jaxons.

Jag tror du gjort ett klipp. Blir nog svårt att få ett bättre oanvänt spö för dina 150 kronor.
          Det låter betryggande. Jag ska fiska med vördnad, för att köpa det spöet så billigt kändes nästan som att dra upp en gammelgädda.
          Ursprungspriset på 735 var nog i svenska kronor, för jag har hittat samma spö på polska webshoppar för 320 kr och på tjeckiska för 550 kr, men kanske utan frakt och moms. Värst vad billigt fiskegrejer verkar vara i Polen. Är det samma prisskillnad på märken som är stora i Sverige? Finns det något polskt Tradera eller Ebay där man kan köpa fler kvalitetsgrejer billigt och få det skickat till Sverige?
          Senast ändrad av Paddan1000; 2013-09-03, 11:22.

Kommentera

Glöm Allegro (polska motsvarigheten till Tradera). Frakten på spön är för hög. Företag har ju dealat sig fram till bra fraktpriser. Jag rekommenderar Fishing Mart.

Daiwa och Shimano brukar vara 25% billigare till ordinariepris i Polen. Jag har köpt Daiwarullar till halva priset (ordinarie pris).
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 951 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13