Är det någon som använder gyttorps vapen fett till sina multirullar? Dom säljer det på lundgrens och de skriver att det är detta de använder vid rullservice. Någon som kan det här med rullar kanske kan avgöra om det är bra eller dåligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gyttorp vapenfett till rullen?
Collapse
X
-
Det uppges att fettet ”kryper in” och ”stelnar” samt har goda smörjegenskaper. Stelnar!
Jag skulle hålla den ”smörjan” väldigt långt borta från kullager och evighetsskruv! Det skulle jag också om det gällde t.ex säkringen, slagstiftet och avtryckaren på ett vapen. Speciellt vid kyla!
Det finns vapenfetter av olika slag och de är avsedda för skilda bruk. Vissa ska tränga in i minsta skrymsle för att lösa upp skit och befintligt fett, för att sedan avlägsnas och slutligen ersättas av ett konserverande eller smörjande fett. Om man okritiskt väljer ett lösande och rengörande vapenfett på fel ställe och låter det få en funktion det inte kan fylla, kan man räkna med framtida problem.
Utöver att det kryper in, stelnar och smörjer framgår det inte vilken typ av vapenfett detta rör sig om och inte heller HUR Lundgrens använder det. Det bör man nog veta innan man börjar laborera med ett medel som primärt har ett annat användningsområde än service av fiskerullar. Det är kanske perfekt till kuggdrev eller konservering av rullar som bara används för vissa säsongsbundna ändamål.
Skulle min rulle vara så bedrövligt misskött att jag för att få bort skiten vore tvungen att ta till ett medel, vilket är avsett att lösa bitumenbeläggningar, blyavlagringar samt krutslagg, då är det illa ställt - med mig!
Senast ändrad av BeBest; 2005-06-09, 00:39.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Ursprungligen postat av BeBestDet uppges att fettet ”kryper in” och ”stelnar” samt har goda smörjegenskaper. Stelnar!
Jag skulle hålla den ”smörjan” väldigt långt borta från kullager och evighetsskruv! Det skulle jag också om det gällde t.ex säkringen, slagstiftet och avtryckaren på ett vapen. Speciellt vid kyla!
Det finns vapenfetter av olika slag och de är avsedda för skilda bruk. Vissa ska tränga in i minsta skrymsle för att lösa upp skit och befintligt fett, för att sedan avlägsnas och slutligen ersättas av ett konserverande eller smörjande fett. Om man okritiskt väljer ett lösande och rengörande vapenfett på fel ställe och låter det få en funktion det inte kan fylla, kan man räkna med framtida problem.
Utöver att det kryper in, stelnar och smörjer framgår det inte vilken typ av vapenfett detta rör sig om och inte heller HUR Lundgrens använder det. Det bör man nog veta innan man börjar laborera med ett medel som primärt har ett annat användningsområde än service av fiskerullar. Det är kanske perfekt till kuggdrev eller konservering av rullar som bara används för vissa säsongsbundna ändamål.
Skulle min rulle vara så bedrövligt misskött att jag för att få bort skiten vore tvungen att ta till ett medel, vilket är avsett att lösa bitumenbeläggningar, blyavlagringar samt krutslagg, då är det illa ställt - med mig!

Detta är ett konserveringsfett, tror jag. Var iväg och snodde en burk av brorsan och så här står det på den "vid längre förvaring av vapnet rengörs vapnet som ovan och därefter med vapenfett. Vapnet bör dras med vapenfett". Jag sprayade ut lite på en plastbit för att se hur mycket det stelnar, och det blir ju absolut inte stenhårt. Utan det blir ungefär som det fettet som sitter original i rullen men det blir genomskinligt isället för vit/grumligt.
Det du talar om i sista stycket är ett solvent, ett medel för att lösa krutrester . Sedan finns det ju vapenolja till de rörliga delarna så som säkring, slagstift och avtryckare./Berndtsson
Kommentera
-
tror att detta ämne varit uppe förut. jag gör det extreeeemt enkelt för mig, lyssnar på FRB och UT. dom har alltid rätt och alla andra som säger annat har fel! ;-)achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 564 visningar