Bästa rullen för jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen för jerk fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    hehe, Jag en lång lista av fiskerullar som jag tycker är bara dyra. Vill du kanske ha den lista via PM? ( Det hör inte till tråden, right. Är vi överens om det?)

Är en Antares HG en jerkulle? Det visste jag inget om. (Det hör inte till tråden heller , eller hur?)

Det är just därför att våra åsikter går isär, för att jag pratar om en "arbetshäst" som ska kasta 30 till 150g beten flera gånger i veckan under fiskesäsongen med minimalt med service och då en sådan välbyggd fiskerulle som en calcutta D passar som hand i handske för just det fisket och jag tror att du tänker på en itö monoblock istället ( dvs en upppimpad cv-z 100 för inshore bassfisket) . Det går inte att jämföra dessa rullar för att dom är byggda för olika ändamål.

Jag tror att jag är en stark anhängare av TE's. Jag har haft flera stycken och har fortfarande 3 st, men jag tycker att en calcutta D i storlekar 300 och 400 är bättre tekniskt sätt och har bättre fiskekänsla, ja , mkt bättre känsla än många andra "dyrare och mindre moderna" rullar som jag har "givit en dag fiske till".

De flesta som har givit mer "än en dag fisket" till en calcutta D, har blivit sålda ( det är bara och läsa trådarna här och även på TT ( Ja, jag vet , du är inte en av dom och det är ju synd) , så det ju därför jag undrar varför gillade du inte den? Jag kan däremot erkänna att upp till storlek 200 , då är CQ/TEGT att föredra.

Vi ska inte glida ifrån ämnet ännu mer, så vad tycker du, jb eller calcutta D?

//T

Antares HG nämnde jag som ett exempel på inovativa rullar med spjutspetsteknik som heller varken verkar felkonstruerade pga feltänk eller kostnadsbesparingar och jag har ingen aning om vad en Ito Monoblock har med saken att göra, men jag skall försöka hålla mig till ämnet

Jag äger, har ägt och använd tillräckligt många high-end rullar för att ha en rätt gedigen referenslista i rulltestarsammanhang. Det räcker för mig för att testa en rulle en dag för att uppskatta hur den står sig i min befintliga arsenal. Calcuttan gav jag som sagt en dag, då jag var otroligt sugen på att köpa en själv. Den presterade inte som jag förväntat mig. Om detta beror på att den hade en centrifugalbromstyngd för mycket aktiverad är jag inte säker på. Det kändes orimligt att avbryta fisketuren, åka hem, ta isär rullen, justera, åka tillbaks och till sist testa om inställningen var rätt. I värsta fall repetera om det var knas. En rulle konstruerad så är i mitt tycke inte 100% bra. I alla fall inte för en som mig som gillar att deaktivera en vikt när jag kastar i medvind och på så sätt komma 15 meter till. Eller ge spolaxellagren en droppe olja utan att behöva hälla ut hela rullinnehållet på bordet. Jag är för gammal för att gå på resonemanget "It's not a bug; it's an undocumented feature" när rullar plötsligt saknar basala funktioner som att praktiskt kunna ställa in centrifugalbroms. Calcutta D är väl i princip den första och enda rullen på marknaden med den funktionen. Dock inte i hemlandet där den har "full feature". Lite trist på en rulle med sådan potential i övrigt.

Personligen tror jag den kommer bli kortlivad, eftersom den reas ut i Japan och trots den nya modellen är Calcutta Conquest fortfarande är så eftertraktad att den är i produktion. Det är ju kanske även värt att notera att innovationerna som t ex X-Drag varken syns på senare och mer avancerade Calcutta OCEA eller några andra rullar heller för den delen vad jag vet. Blir det ingen storsäljare kommer den nog ersättas kvickt.
    Det är ju ingen nyhet att japanjättarna gör allt för att spara pengar. Daiwa har på nya Tatula av kostnadsskäl gått från friflytande spolaxel till genomgående. Liksom att Lexa-serien fått den enklaste magnetbromslösningen. Om jag inte missminner mig har Shimano genom namnbyte uppgrqaderat en hel kategori, där förra årets mellanklassrulle plötsligt blev en premiumrulle. Rykten går att Daiwa helt skall sluta med de kostsamma runda aluminiumrullarna och det är knappast en slump att de båda försöker lansera sina plastmaterial som "det bästa material som finns". Allt för att lyckas i en så ansträngd ekonomi som den japanska.

Så frågan vilken rulle jag föredrar; JB eller Calcutta D säger jag båda. Båda rullarna har enorma fördelar mot den andra, samtidigt som båda har stora nackdelar. Calcutta D har trots att den har så få kullager mjuk gång, jämfört med en JB. Att den får många anhängare är inte alls konstigt. Calcutta D är i grunden en jävligt bra rulle men hade varit bättre om den hade de features man kan begära av en rulle i den prisklassen. Jag gillar att pyssla med mina rullar och ställer inte genomgående krav på att rullar skall vara lättservade. En Amba kan jag ta från slaskhög till ultraljudstvättad, smörjd och ihopsatt på mindre än en halvtimma. På den tiden har jag inte ens fått av alla täckplåtar på kullagren i en I'ZE light. Där har vi väl också JBns styrka. Så jävla lättservad att det är nobelprisvarning. Jag är fortsatt skeptisk till nitade stativt (har ett själv som låter som en maracas) men har ännu inte sett ett skevt [insert random japanskt fräst alustativ].

Helst skulle jag se att Shimano levererade en rulle i klass med deras förmåga; dvs högsta kvalitet OCH funktionalitet i likhet med de flesta av deras andra serier. En hybrid av Calcutta 12 (alltså med åtkomlig centrifugalbroms) och Calcutta OCEA. Frågan är om vi inte inom ett år eller så har den rullen i produktion, alltså i princip en Calcutta Conquest med X-Ship. Skulle krossa det mesta på rundrullefronten. Till dess är det mest en fråga om vilken funktion man helst är utan på rullen och såklart: Den man tycker har bäst känsla; oavsett bugs, features och vad andra säger.

Skål!

Kommentera

Skål!

Det jag inte fattar är att du behövde åka hem för att lossna tre skruvar och och justera c-vikterna? Är det inte lite "overkill", dvs att åka hem bara för det? X-ship och x-drag kommer att "infektera" CQ serien oxå. Time will tell!

Efter att ha läst ditt inlägg 2 gånger , sitter jag här och tycker fortfarande ( ja fortfarande) att du är lite för hård gällande denna "undocumented feature". Vi som har fiskat med dessa rullar i flera månader tycker att känslan är klass med de dyraste rullarna på marknaden (detta gäller en calcutta 201D som jag använder för 20 till 70g och en 301D som jag fiskar 50 till 110g med) och frågan om åtkomsten till c-vikterna är glömd för länge sen. Dom enda gångerna jag kommer på att dessa rullar har åtkomst problem till c-vikterna, är när du nämnder det, här på FS! Så, tror du inte att jag skulle byta ut de på en gång om de var skit? Som du kanske vet, att skaka fram lite pengar för att köpa dyra fiskerullar, har aldrig varit ett problem för mig ( och inte för dig heller, om man säger så).
      Visst, denna calcutta D är inte någon bra passande fiskerulle som "bassrulle" och den har varit hårt kritiserad i basskretsar. Muskie fiskarna däremot älskar den (!).

Du har en poäng gällande mindre modeller dock, dvs 100 storlek. Skulle man behöva kasta lite lättare beten med en 100D, då behöver man komma åt c-vikterna rätt ofta för att kunna justera c-bromsen vid behov och då går den rullen bort. Men, som tur, det finns andra rullar som har ett mkt mer lättåtkomligt bromssystem för att kasta de lättare beten och som dessutom har en mer förfinad version av bromssystemet för just flätlinor. Oh, du måsten testa den, jag får Steez dejavu upplevelser när jag tittar på den.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-25, 23:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Skål!

Det jag inte fattar är att du behövde åka hem för att lossna tre skruvar och och justera c-vikterna? Är det inte lite "overkill", dvs att åka hem bara för det? X-ship och x-drag kommer att "infektera" CQ serien oxå. Time will tell!

Efter att ha läst ditt inlägg 2 gånger , sitter jag här och tycker fortfarande ( ja fortfarande) att du är lite för hård gällande denna "undocumented feature". Vi som har fiskat med dessa rullar i flera månader tycker att känslan är klass med de dyraste rullarna på marknaden (detta gäller en calcutta 201D som jag använder för 20 till 70g och en 301D som jag fiskar 50 till 110g med) och frågan om åtkomsten till c-vikterna är glömd för länge sen. Dom enda gångerna jag kommer på att dessa rullar har åtkomst problem till c-vikterna, är när du nämnder det, här på FS! Så, tror du inte att jag skulle byta ut de på en gång om de var skit? Som du kanske vet, att skaka fram lite pengar för att köpa dyra fiskerullar, har aldrig varit ett problem för mig ( och inte för dig heller, om man säger så).
        Visst, denna calcutta D är inte någon bra passande fiskerulle som "bassrulle" och den har varit hårt kritiserad i basskretsar. Muskie fiskarna däremot älskar den (!).

Du har en poäng gällande mindre modeller dock, dvs 100 storlek. Skulle man behöva kasta lite lättare beten med en 100D, då behöver man komma åt c-vikterna rätt ofta för att kunna justera c-bromsen vid behov och då går den rullen bort. Men, som tur, det finns andra rullar som har ett mkt mer lättåtkomligt bromssystem för att kasta de lättare beten och som dessutom har en mer förfinad version av bromssystemet för just flätlinor. Oh, du måsten testa den, jag får Steez dejavu upplevelser när jag tittar på den.

//T
        Jag sätter mig inte gärna ner i friska luften med en rulle jag lånat och vet måste demonteras totalt för att justera centrifugalbromsen. Lusten att leta pinjongfjädrar är alltid begränsad när jag fiskar. Även om det bara tar 10 minuter att ställa om i god belysning och med lite vana, är det ungefär 9 minuter för mycket. På de flesta av mina rullar gör jag det på ungefär 2 sekunder, helt utan överdrift. Tanken på att behöva rulla ut avkrokningsmattan för att ställa om c-bromsen är tillräckligt avtändande för att avskräcka för rullköp. En ambassadeur kan vara nog så jobbig med novemberfrusna fingrar.
        Jag tror inte att shimanos lite mer sofistikerade rullar skulle ha SVS infinity osv om det bara var "set and forget" som gällde. "Set and forget" på en calcutta D är väl snarare "Set and inte en gång till, tack och absolut inte om sjön rullar"
        Är dessutom tämligen övertygad att en rätt ansenlig del av de som hyllar Calcutta D aldrig har använt eller kanske ens hållit i "de dyraste rullarna på marknaden". Utan främst tycker det är en uppgradering jämfört med den gamla ambassadeuren vilken ju är den enda rullen den jämförs med på forumet. Har faktiskt aldrig sett någon jämföra den med en top of the line rulle och påstå den vara snarlik. I de fall den jämförs med en TE/Conquest på andra forum har jag aldrig läst någon påstå att Calcutta D känns lika bra eller bättre. Det beror väl på att den kostar ungefär hälften så mycket och har ungefär hälften så många kullager.

Jag tycker varken rullen är skit eller tror att du skulle fiska med något som var skit. Du brukar dock främst framhålla egenskapen prisvärd när du diskuterar rullar och spön. Något som kan vara nog så viktigt. Det är alltid roligt att få en massa bang for the buck och framför allt om man lägger ut flera tusen kronor på en fiskerulle. Men Calcutta D har en bit kvar till nivån där "känslan är klass med de dyraste rullarna på marknaden". Jag kan säga det med praktisk erfarenhet.

Prisvärd? Javisst!
        Top of the line? Not by far!
        Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-26, 00:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          Jag sätter mig inte gärna ner i friska luften med en rulle jag lånat och vet måste demonteras totalt för att justera centrifugalbromsen. Lusten att leta pinjongfjädrar är alltid begränsad när jag fiskar. Även om det bara tar 10 minuter att ställa om i god belysning och med lite vana, är det ungefär 9 minuter för mycket.
          Tro mig eller ej, jag har väntat ( och fiskat) efter ett sådant uttalade i flera veckor/månader! Nu förstår jag mkt mer det du skriver(!). Du har fått allting fel från bassnissarna på TT. Du får sluta läsa massa "junk" där.
          Nu ska vi se , så här aktiverar en bassnisse c-vikter på en Calcutta D. Bilderna nedan är tagna från Cals egen tråd och han skriver så här:

Ursprungligen postat av Cal;
          i'd say these gears are loose. There's a way to pull them out, yes, but those not familiar with taking reels apart will still be intimidated by the risk of having the springs and other loose parts fall out if the reel is not held properly.
          Så det du skiver är nästan ordgrann översättning.

Click image for larger version

Name:	picicast12calcutta9.jpg
Views:	2
Size:	49,4 KB
ID:	1771095

Name:	picicast12calcutta10.jpg
Size:	49,5 KB
ID:	1771096

Och det är så här vi andra gör det, vi som vet hur man gör. Det var inte alls något problem att fixa det i båten! Det enda man behöver hålla koll på är 2 alt. 3 skruvar beroende på vilken modell man har(!). Hur svårt kan det va'?

Name:	CalcuttaD.jpg
Size:	129,3 KB
ID:	1771097

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          I de fall den jämförs med en TE/Conquest på andra forum har jag aldrig läst någon påstå att Calcutta D känns lika bra eller bättre. Det beror väl på att den kostar ungefär hälften så mycket och har ungefär hälften så många kullager.
          Så du har läst på alltså, vi andra har känt på det. D känns skönare än TE vid vattnet, framför allt när fisken kliver på! Jag tror inte att du vet hur den känns ( du kanske har haft för lite tid vid vattnet med rullen) , för att då , allvarligt talat , skulle vi inte har haft den här diskussionen. TE modellen är mer raffinerad, det håller jag med om. Det har jag alltid sagt.

Häls //T

PS: Editerat!
          Senast ändrad av tonyex; 2013-11-26, 17:15.

Kommentera

Då ballade denna tråd ur också...

Kommentera

Lägger mig inte i tuppfäktningen men vill bara flagga upp så att ingen som läser tråden tror något annat....På 201D är det 2, inte 3, skruvar som skall lossas om man vill justera bromsvikterna...

(Insåg jag efter att först ha lossat på 4 skruvar......)

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av manged_71 Visa inlägg
                Då ballade denna tråd ur också...
                Det blir så när frågan "Bästa rullen" ställs och det sedan ska bevisas in till döden =)

Kommentera

Det är definitivt ingen tuppfäktningen, utan om vi kan klargöra vissa saker för varandra utan att vi behöver "ta fram kniven", då har detta forum tjänat sitt syfte. Anledningen till att jag tog upp frågan igen, var för att jag kände på mig att någonting var fel gällande vissa påståenden och jag ville bara hjälpa till

Sen frågan om vilken jerkulle är bäst , den kommer alltid att vara öppen, så är det.

Fotnot: Barnmorskan är en mkt trevlig kille som är dessutom ruggigt kunnig när det gäller fiskerullar oxa.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-11-26, 10:32.

Kommentera

Kanske skulle döpa om tråden till bästa jerk rullarna .

En enkel sammanfattning borde väl vara

Från ABU

1 . VC Pike som har tagit det bästa från Pro Rocket & JB
                    2 . Pro rocket som har en något kraftigare konstruktion än JB
                    3 . JB mer ergonomisk än rocket men inte lika robust
                    4 . Naci & Revo Toro (låg profilare)

Från Shimano

Calcutta B, TE , CQ och D från 300 och uppåt.
                    Curado 300/301 DSV och 300/301E.
                    Vissa skulle säga att cardiff 301 håller bra den oxå, men den har något enklare konstru

Från Daiwa

Luna 300 & Luna 253
                    Lexa 300 (låg profilare)
                    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2013-11-26, 11:06.

Kommentera

Shimano
                      Calcutta B, TE , CQ och D från 300 och uppåt.
                      Curado 300/301 DSV och 300/301E.
                      Vissa skulle säga att cardiff 301 håller bra den oxå, men den har något enklare konstruktion.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-26, 10:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04