Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Antares HG nämnde jag som ett exempel på inovativa rullar med spjutspetsteknik som heller varken verkar felkonstruerade pga feltänk eller kostnadsbesparingar och jag har ingen aning om vad en Ito Monoblock har med saken att göra, men jag skall försöka hålla mig till ämnet

Jag äger, har ägt och använd tillräckligt många high-end rullar för att ha en rätt gedigen referenslista i rulltestarsammanhang. Det räcker för mig för att testa en rulle en dag för att uppskatta hur den står sig i min befintliga arsenal. Calcuttan gav jag som sagt en dag, då jag var otroligt sugen på att köpa en själv. Den presterade inte som jag förväntat mig. Om detta beror på att den hade en centrifugalbromstyngd för mycket aktiverad är jag inte säker på. Det kändes orimligt att avbryta fisketuren, åka hem, ta isär rullen, justera, åka tillbaks och till sist testa om inställningen var rätt. I värsta fall repetera om det var knas. En rulle konstruerad så är i mitt tycke inte 100% bra. I alla fall inte för en som mig som gillar att deaktivera en vikt när jag kastar i medvind och på så sätt komma 15 meter till. Eller ge spolaxellagren en droppe olja utan att behöva hälla ut hela rullinnehållet på bordet. Jag är för gammal för att gå på resonemanget "It's not a bug; it's an undocumented feature" när rullar plötsligt saknar basala funktioner som att praktiskt kunna ställa in centrifugalbroms. Calcutta D är väl i princip den första och enda rullen på marknaden med den funktionen. Dock inte i hemlandet där den har "full feature". Lite trist på en rulle med sådan potential i övrigt.
Personligen tror jag den kommer bli kortlivad, eftersom den reas ut i Japan och trots den nya modellen är Calcutta Conquest fortfarande är så eftertraktad att den är i produktion. Det är ju kanske även värt att notera att innovationerna som t ex X-Drag varken syns på senare och mer avancerade Calcutta OCEA eller några andra rullar heller för den delen vad jag vet. Blir det ingen storsäljare kommer den nog ersättas kvickt.
Det är ju ingen nyhet att japanjättarna gör allt för att spara pengar. Daiwa har på nya Tatula av kostnadsskäl gått från friflytande spolaxel till genomgående. Liksom att Lexa-serien fått den enklaste magnetbromslösningen. Om jag inte missminner mig har Shimano genom namnbyte uppgrqaderat en hel kategori, där förra årets mellanklassrulle plötsligt blev en premiumrulle. Rykten går att Daiwa helt skall sluta med de kostsamma runda aluminiumrullarna och det är knappast en slump att de båda försöker lansera sina plastmaterial som "det bästa material som finns". Allt för att lyckas i en så ansträngd ekonomi som den japanska.
Så frågan vilken rulle jag föredrar; JB eller Calcutta D säger jag båda. Båda rullarna har enorma fördelar mot den andra, samtidigt som båda har stora nackdelar. Calcutta D har trots att den har så få kullager mjuk gång, jämfört med en JB. Att den får många anhängare är inte alls konstigt. Calcutta D är i grunden en jävligt bra rulle men hade varit bättre om den hade de features man kan begära av en rulle i den prisklassen. Jag gillar att pyssla med mina rullar och ställer inte genomgående krav på att rullar skall vara lättservade. En Amba kan jag ta från slaskhög till ultraljudstvättad, smörjd och ihopsatt på mindre än en halvtimma. På den tiden har jag inte ens fått av alla täckplåtar på kullagren i en I'ZE light. Där har vi väl också JBns styrka. Så jävla lättservad att det är nobelprisvarning. Jag är fortsatt skeptisk till nitade stativt (har ett själv som låter som en maracas) men har ännu inte sett ett skevt [insert random japanskt fräst alustativ].
Helst skulle jag se att Shimano levererade en rulle i klass med deras förmåga; dvs högsta kvalitet OCH funktionalitet i likhet med de flesta av deras andra serier. En hybrid av Calcutta 12 (alltså med åtkomlig centrifugalbroms) och Calcutta OCEA. Frågan är om vi inte inom ett år eller så har den rullen i produktion, alltså i princip en Calcutta Conquest med X-Ship. Skulle krossa det mesta på rundrullefronten. Till dess är det mest en fråga om vilken funktion man helst är utan på rullen och såklart: Den man tycker har bäst känsla; oavsett bugs, features och vad andra säger.
Skål!

Kommentera