Inkapslat - Ett Nostalgist Fiskeredskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkapslat - Ett Nostalgist Fiskeredskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkapslat - Ett Nostalgist Fiskeredskap

Det finns ingen officiel tråd för inkapslat fiske så jag öppnar en tråd.

Tänkte vi kunde dela som dom andra trådarna, om vilka rullar spön linor och div som funkar bra för
    ditt fiske som kan hjälpa andra som är intresserade av dessa skapelser och form av fiske.

Messt för mig kan jag väll säga att jag blir lite blöt i ögonvrån varje gång jag ser en abumatic-rulle
    eftersom en sådan var inkörsporten för mig i fisket nångång på 90-talet, när jag fick
    min första gädda, det sitter liksom kvar, jag kan inte släppa den där rullen
    och det fiskeminnet den har givit mig.

Tyvärr finns inte denna mack-set kvar i mina ägor eftersom rullen
    inte pallade saltvattensfiske och spöet vart avbrutet i ett senare skede.

Men nu tänker jag frammåt när jag har fått barn att jag skall köpa ett abumatic-set åt mig själv
    och lätta haspel-set åt barnen så dom får mera fisk än mig
    så jag kan stå där och mysfiska på skoj och tänka på min barndom.
    Senast ändrad av trigger; 2014-04-12, 12:12.

Bästa paket priset jag hittat hittills på en Abumatic 170iN + ABU Devil 8' 10-30gram 899kr.

Tycker spöet verkar lite långt för en abumatic rulle?

Vad tycker ni som fiskar/fiskat mera än mig?
    Senast ändrad av trigger; 2014-04-12, 12:27.

Kommentera

Själv hade jag turen att få lära mig grunderna med en riktig haspelrulle som jag långtidslånade av min far. När jag sedan fick egna grejor var det, dessvärre, den inkapslade varianten och till råga på eländet den ökända Abumatic 220, dvs det sämsta sk*t som ABU (dittills) satt sitt namn på. Den rullen mer eller mindre slet jag ut innan jag fick råd att skaffa mig ett eget, riktigt, haspelset. Inkapslade haspelrullar är alltså inget som gör mig varm om hjärtat och om jag blir gråtfärdig när jag ser en så är det snarast minnet av alla fisketurer jag genomled med oduglig utrustning som är orsaken. Däremot använder jag fortfarande min gamla ABU 506 ibland när jag metar.

Kommentera

Jag gick samma öde till mötes som Lausvik och slet med min 220 i mitt ABU Junior-set fram till 10-årsdagen då jag förärades en Haspelkombo med en ABU333.....därmed var mina inkapslade dagar som fiskare räknade...

Kompisen...som var några år äldre och antingen hade snällare föräldrar eller tjänat egna pengar....han körde med en 170 och ett Caster Zoom-spö.....

Samma kit hade han med sig vid en fisketur i somras.....drygt 40 år senare......funkade hur bra som helst.......kastade minst lika bra som mina Ambassadeurer eller nyinköpta japanska lågprofilare........allt han hade gjort var att spola på lite ny nylonlina...

Gillar du inkapslat så tror jag 170-kittet är ett bra köp.....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag gick rätt ut i multiträsket med ett Record 48 massivt glasfiberspö och en Record 1300 på. Det var rullar som hördes lång väg då man kastade. För att få en rulle som passade spöet och därtill var tyst inköptes en ABUmatic 20. Den hade därtill en finess som kallades slirbroms. Det hade inte 1300 så inkapslat blev ett steg framåt och den följde mig på allt från öringfiske i Lävasjokk till gäddfisket i Gisslaren.
          Rullen kunde användas på många sätt. Ville man ha den ovanpå spöet så var det perfekt med ett med nedsänkt rullfäste. Ville man ha den hängande under spöet var det också möjligt men det innebar att linan spolades upp baklänges och frikopplingen aningen bökigare men det gick ändå rätt bra. Rullen hade alltså inget trams av typen backspärr eller IAR utan man kastade och vevade framåt eller bakåt precis som man ville. Med den rullen hängade under ett metspö drog jag en sommarkväll upp en gädda på 4,2kg. Gäddan tog en maskagnad krok och linan var 0.20 Abulon.

”Tjugan” har följts av flera 150 och nu har jag en begagnad 170 som jag ska lära fiska gädda och abborre om jag hittar ett passande spö i viktklassen 10 - 40g. Med en sån kombination är jag väl rustad för alla de arter jag brukar fiska efter.
          Har man en gång fått smak för att använda rullar med syncro-broms går det inte ur en, sen får rullen se ut hur den vill!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kan direkt säga att min erfarenhet av inkapslat inskränker sig till att försöka reda ut problem med frugans/ungarnas Abumatic. Själv fiskade jag då med ABU 444 och slapp för det mesta trassel. En kvinnlig släkting lyckades visserligen paja en hel spole Abulon 0,30 när hon fick låna mina fiskegrejer på Koster, men det är en annan historia.
            Den rullen, som hänger på sitt zoom-spö på uterumsväggen kan möjligen klämma fram en nostalgitår, men inte Abumaticen som gått till de sälla jaktmarkerna för länge sedan. Men för dem som ändå känner historiens vingslag vid anblicken av inkapslade rullar, kan jag rekommendera Fiskefeber nr 2 i år. På sidan 70 finns ett reportage om fiskebröder med samma, något aparta, intresse. Artikeln handlar om något som kallas Abumatic challenge, en fisketävling för uppenbara nördar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 783 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13