Behöver tips på allround haspelspö för insjöfiske runt 1000kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på allround haspelspö för insjöfiske runt 1000kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips på allround haspelspö för insjöfiske runt 1000kr

Tjena, jag är ingen storfiskare men tycker om att åka ut med polarn lite då o då och fiska kring våren/sommaren. Tidigare har jag lånat polarns fiskespö men har i år tänkt köpa mig ett eget. Behöver därför hjälp från er att välja ett så bra spö som möjligt för mitt ändamål och budget. Jag tänkte mig runt 1000kr, kommer främst fiska gädda, abborre, idas och liknande i en insjö. Har som störst sett en gädda på 10kg där jag fiskar. Det tyngsta draget jag äger är nog en buzzer på 15 eller 20g just nu.

Jag har spanat runt lite och såg att sportfiskegiganten har denna combo för 1099kr:
    • Shimano Catana CX Combo 8 fot
    • Spö: Shimano Catana CX 240M 8 fot 10-30 gram
    • Rulle: Shimano Catana 2500RB
    • Lina: Sufix Performance Fuse 0.16 mm 135 meter

Men såg även att Dogger hade en liknande combo för 799kr men med en annan rulle, "Shimano Sienna 2500FD". http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-catana-8 Funderar dock om dom extra hundralapparna är värt Catana rullen.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Eftersom alla allround-set blir en kompromiss skulle jag först fundera över vad du kommer fiska mest efter. Om det är gädda skulle jag välja ett spö med kastvikt upp mot 40g som även funkar bra till borre och annat men med lite tappad känsla.

Jag hade nog kikat på något sånthär, 14-42g 8' långt vilket jag gillar som allround-längd och ett pris som ger mycket över till en trevlig rulle. Vad gäller rulle tycker jag linuppläggning och en mjuk och jämn slirbroms är det viktigaste att titta på.

Edit: Doggers Catana-set på 9' verkar också trevligt.
    Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2014-05-12, 17:56.

Kommentera

Tack Magnus för att du tar dig tid. Spöet du länka ser intressant ut. Inte minst på grund av det billiga priset. Mycket riktigt är det främst gäddan jag är ute efter, gillar att tampas med de stora rackarna!

Men det där med rullens linuppläggning och slirbromsen..det är inget man kan avgöra utifrån specifikationer va? Utan det är mer att man måste känna på rullen eller läsa kommentarer från tidigare köpare? Jag såg att Happy Angler också hade ett fint nedsatt pris på Penn Conflict för 1000kr men det blir ju förstås lite över min budget totalt. Du råkar inte ha exempel på en billigare rulle som du tyckt varit bra?

Kommentera

Ursprungligen postat av Datenshi Visa inlägg
        Tack Magnus för att du tar dig tid. Spöet du länka ser intressant ut. Inte minst på grund av det billiga priset. Mycket riktigt är det främst gäddan jag är ute efter, gillar att tampas med de stora rackarna!

Men det där med rullens linuppläggning och slirbromsen..det är inget man kan avgöra utifrån specifikationer va? Utan det är mer att man måste känna på rullen eller läsa kommentarer från tidigare köpare? Jag såg att Happy Angler också hade ett fint nedsatt pris på Penn Conflict för 1000kr men det blir ju förstås lite över min budget totalt. Du råkar inte ha exempel på en billigare rulle som du tyckt varit bra?
        Jag har själv en ABU Sorön S20 som jag gillar, hittade den för under 500kr i höstas men nu verkar den inte finnas kvar. Annars är Penn Conflict som du nämner en utmärkt rulle men lite dyrare. Vet att någon butik reade ut Penn Fierce kring femhundringen tidigare, en lite enklare modell med färre kullager men samma mjuka bromssystem och kvalitet. Kanske går att hitta någonstans. Vad gäller storlek skulle jag nog satsa på en 2500-3000 till allround-fiske med böjning åt gädda.

Hoppas svaret gav något iaf även om jag inte har någon specifik rulle att länka till. Synd att Happy Angler verkar ha slut på Penn Pursuit 3000 som de verkar sålt till bra pris.

Kommentera

Kan du tänka dig att beställa utomlands finns det en del säljare i USA och Tyskland som säljer Penn-rullar till bra priser.

Här t.ex. Penn Fierce 3000 för drygt 550kr inklusive frakt och moms/tull.

Kommentera

Tack Magnus! Jag kommer beställa spöet du rekommenderade och en Penn Fierce 3000.

Kommentera

Ursprungligen postat av Datenshi Visa inlägg
              Tack Magnus! Jag kommer beställa spöet du rekommenderade och en Penn Fierce 3000.
              Du kommer säkert bli nöjd!

Som lina skulle jag köra vanlig FireLine 0,17mm i valfri färg, jag gillar skrikiga färger på linan så den syns bättre. Beten.nu sålde den till bra pris nu har jag för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 296 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13