Jerkbaitspö till mig som är 1,90 lång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitspö till mig som är 1,90 lång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbaitspö till mig som är 1,90 lång

Hallå!

Har nu tagit beslutet att börja med Jerkbaitfiske, vilket jag inte har så mycket erfarenhet av i skrivande stund, eftersom jag mest har fiskat med haspelutrustning hittills. Har testjerkat några gånger och då har jag tyckt att det har varit riktigt kul. Det är så jäkla många sportfiskare idag som endast kör på just Jerkbait och många har jag även hört säga att det tydligen ökar chanserna för att få Fina samt Många gäddor, eftersom betena rör sig mer som en skadad fisk, och därav blir gäddan mer intresserad i att bita tag i godsaken, och då känns det som att man själv bara måste testa den här fiskemetoden också!

Vilken längd skulle ni rekommendera mig att ha på spöt? Är 190cm lång så frågan är vad är bäst, ett kortare spö eller ett långt?

Fiskar just nu med ett 6'6" haspelspö, tycker det är riktigt skönt, men & andra sidan är jag väldigt van vid att fiska med korta och styva spön, så man borde kanske testa ett lite längre spö ifall det skulle visa sig vara ett smartare val? Har hört väldigt många som säger att dem föredrar kortare spön när dem jerkar, men i samma stund så finns det andra som säger att långa spön är att föredra av någon jäkla anledning! Har svårt att komma till en slutsats över vilken längd som hade passat mig bäst m.a.o :/

Fiskar från en Buster X, har möjlighet till att stå på en avsats vid fören men annars så är fribordet i överlag runt båten inte speciellt högt. Funderar även på att bygga ihop en plattform som man kan stå på, vilket kan underlätta själva ''jerkandet'' avsevärt!

Om ni fiskar med Jerkbaitutrustning, skulle ni möjligtvis kunna avslöja hur långa ni är, samt längden på era Jerkbait spön, och Varför ni valde just den längden på spöt? Hade varit superschysst!

Har kikat en del på urvalet av Jerkbaitspön som BFT erbjuder, är ganska intresserad av dem spöna men Svartzonkers Signatur 7" Jerkspö ser väldigt intressant ut också!

Tackar och bockar för den eventuella hjälpen!
    Senast ändrad av Kingsfield; 2014-06-28, 00:17.
    [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
    Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Om man är 1.90 så har man lyxen att kunna köra på ett litet längre spö, 6'6'' skulle funka fint (längdmässigt)... Jag som knappt är 1.80 vill inte ha det längre än 6', då blir det inte bra helt enkelt. Mycket är ju dock personligt när det kommer till detta, såklart

Kommentera

Jag är 188cm lång och kör med ett 6" spö.
      Valde den längden på spö för att jag tyckte det var skönt helt enkelt.
      Känns nåt så sjukt i axeln när det smäller till på det spöet.

Sen kör jag spinn med 9". Jag vill att spöna ska skilja sig massor. Då känner jag skillnad mellan fiskesätten och kan för eget nöje variera mig ordentligt.
      Sen ville jag dessutom ha nåt till jerkandet som skrek "dirigentpinne"

Kommentera

Det beror helt på vad man fiskar från för båt.
        Har du en vanlig, vinglig Eka du fiskar från där du inte kan stå på någon toft då kan det bli bökigt med ett för långt spö.
        Har du däremot möjligheten att stå på en toft och fiska utan risk för att slå i relingen hela tiden då kan du satsa på ett längre spö.
        Jag tycker man ska välja ett så långt spö som ens egna förutsättningar tillåter.
        Det blir mycket trevligare drillningar och känsla i ett något längre spö, har jag märkt !

/ HenkeW

Kommentera

mrkringlan: Härligt! Då ska jag sikta in mig på ett spö som är ca 6'6"-7'5"

Kakjak: Haha, kan tänka mig att det blir ett jäkla tryck!

HenkeW: Jo, glömde skriva att det är en Buster X som jag fiskar från! Går alldeles utmärkt att stå vid fören och fiska därifrån, och det är inte ett så högt fribord runt båten heller annars! Jag och min fiskepartner funderar på att slänga ihop en plattform som man kan stå på framme vid båten, hade underlättat jerkandet avsevärt!

Tackar för era trevliga svar!
          [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]

Kommentera

Välkommen till multirullens värld!

Som nybörjare tyckte jag att det var lättare att få bra gång på betet med ett kortare spö. Så var det iaf för mig.
            Med kortare spö menar jag upp till 7'. Då kan tex strike pro connector 6' -150g, bft roots 6,7' och LF/RST the ripper 6,9' -180g vara några bra alternativ.
            Hoppas du hittar något du blir nöjd med!

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
              Välkommen till multirullens värld!

Som nybörjare tyckte jag att det var lättare att få bra gång på betet med ett kortare spö. Så var det iaf för mig.
              Med kortare spö menar jag upp till 7'. Då kan tex strike pro connector 6' -150g, bft roots 6,7' och LF/RST the ripper 6,9' -180g vara några bra alternativ.
              Hoppas du hittar något du blir nöjd med!
              Tack för välkomnandet!

Hittade faktiskt ett nytt spö som jag är riktigt intresserad av att köpa just nu, det är Svartzonkers Signatur Jerkspö som är 7" långt, och klarar tydligen en betesvikt på 40-140g (Betesvikten är tydligen lite underklassad enligt Svartzonker, klarar tydligen beten över 200g hörde jag honom säga på en video). Vad tror ni om det här spöet, och har ni möjligtvis själva erfarenhet av det? Spöet verkar vara väldigt omtyckt vad jag har sett hittills! Tycker om det faktum att det är 2-delat också.. och det skadar inte att det är lite billigare än BFT spöna heller! 1299:- hos Dogger nu, har kostat 1599:-

Mvh,
              Jocke
              Senast ändrad av Kingsfield; 2014-06-27, 23:57.

Kommentera

Jag e 175 o fiskar med 7,4' utan problem. Beror på teknik o delvis på båten om man kan stå högt lr lågt
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag mäter in på 189 och har fiskat med BFT Bandit 6.6" nu i lite mer än ett år och är supernöjd, det jag kan rekommendera är att du försöker provkasta några timmar med ett spö som du har möjlighet att låna och på så sätt bilda dig en egen uppfattning.
                  Det är bl.a annat längden på bottendelen (korken/handtaget) som spelar in väldigt mycket enligt mig och varierar från modell till modell.
                  Sen får du ju även fokusera lite på vilket viktspann på drag du kommer använda, finns ju egentligen ingen anledning att köpa ett spö som är klassat upp mot 200g om du bara kommer dänga iväg Buster jerks (75g), om spöt nu inte är väldigt överklassat d.v.s.

Kommentera

Jag är 178 och fiskade gärna med mitt Luna 7'6"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 825 visningar
                    0 gillar