Har tappat min Zalt som gav nytt pb på gädda för några veckor sedan, och har tänkt köpa några nya Zaltar för att ladda inför kommande säsong. Men vilka skulle ni välja, flytande eller sjunkande? Det blir några i olika färger i storleken 14, men jag kan inte bestämma mig för flyt eller sjunkmodellen. Vad är för- och nackdelar med dessa? Går de olika djupt? En fördel med flytmodellen är ju att det finns en chans att man kan hitta den om linan går av.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Wobbler: Flytande eller sjunkande?
Collapse
X
-
Wobbler: Flytande eller sjunkande?
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Jag kör oftast med sjunk modellen. Eftersom att jag hittar fler gäddor i djupare vatten. Men det beror ju på vart man fiskar. Är det mycket grunda bottnar eller mycket växtlighet så är ju flytande att föredra. Eller varför inte ta svävande? Då kan du hitta draget och så får du ett mellanting.Ursprungligen postat av Petey21Har tappat min Zalt som gav nytt pb på gädda för några veckor sedan, och har tänkt köpa några nya Zaltar för att ladda inför kommande säsong. Men vilka skulle ni välja, flytande eller sjunkande? Det blir några i olika färger i storleken 14, men jag kan inte bestämma mig för flyt eller sjunkmodellen. Vad är för- och nackdelar med dessa? Går de olika djupt? En fördel med flytmodellen är ju att det finns en chans att man kan hitta den om linan går av.
-
Unregistered 1
Bästa fiskena har jag helt klart haft på sjunkande varianterna, framför allt färgerna (www.zalt.se)Ursprungligen postat av Petey21Har tappat min Zalt som gav nytt pb på gädda för några veckor sedan, och har tänkt köpa några nya Zaltar för att ladda inför kommande säsong. Men vilka skulle ni välja, flytande eller sjunkande? Det blir några i olika färger i storleken 14, men jag kan inte bestämma mig för flyt eller sjunkmodellen. Vad är för- och nackdelar med dessa? Går de olika djupt? En fördel med flytmodellen är ju att det finns en chans att man kan hitta den om linan går av.
02
11
32
33
Bland flytvobblers skulle jag helt klart välja nåt annat bete, ex vis
Mann´s Stretch -1 15cm (ex.vis grön/gul, röd/vit)
Bomber 16A / 17A (ex.vis lef1 ...)
Men du vet ju bäst själv huruvida flytzalten funkar bra i dina områden, där jag fiskar går sjunkzalten klart mkt bättre och går dessutom att fiskas hem både djupt och grunt beroende på hemtagning...
Kommentera
-
Jag skulle fortfarande vilja hävda att svävande är ett bättre val. Den kan man fiska på väldigt många olika bottnat/djup beroende på spöföring och jag har lika bra resultat på NÄSTAN alla ställen med en svävande som en sjunkande. Ska man fiska på t.ex. fem meters bottnar så är ju en sjunkande klart bättre.
Bomber har ju inte riktigt samma gång som Zalten. Jag tycker att Zaltens gång är att föredra framför bomber nu när det blir kallare i vattnet. Men det är ju upp till en själv.
Kommentera
-
Jobbar du på Zalt eller?Ursprungligen postat av Johannes RBomber har ju inte riktigt samma gång som Zalten. Jag tycker att Zaltens gång är att föredra framför bomber nu när det blir kallare i vattnet. Men det är ju upp till en själv.
Jobbar är väl fel ord. Vadårå? Tycker du att bomber och zaltens gång är likadana? Jag fiskar iofs inte överdrivet mycket med bomber men däremot med Zam som har en ganska lik gång. Och jag har upplevt att när det blir kallare i vattnet så fiskar zalten eller typ swim whiz bättre med den rullande mjuka gången än t.ex. bomber eller zam.Ursprungligen postat av OlofJobbar du på Zalt eller?
Kommentera
-
Precis, jag älskar svävande drag på våren när gäddorna är sådär riktigt köldstela. Då är det perfekt att ha ett drag som kan stå och hänga i vattnet när man gör låååånga spinnstopp.Ursprungligen postat av FlodebananHan e ju sponsrad av Zalt
Dock håller jag med, ladda inför vårens gäddfiske, då är svävande det rätta, blir lagom sjunkande beroende på tafs, går att fiska RIKTIGT långsamt, vilket är svårt med flytande. Sakta är ju som bekant hett på våren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 953 visningar