laxspö och rulle för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

laxspö och rulle för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• laxspö och rulle för nybörjare

tänkte testa på laxfiske, behöver ett spö som både fungerar från land och i båt med multirulle.
    Hade inte tänkt lägga en förmögenhet/värstingprylar utan mer åt det prisvärda alternativet.

Vart och hur kommer du fiska? Spinnfluga med tunga sänken eller?

Generellt räcker ett 12fots-spö med kastvikt 30-150 gram samt en ambassadeur i 6000/7000 size, beroende på hur mycket lina du vill få på rullen.
    Väljer du en amba i 7000size så får du en riktigt billig men väldigt bra rulle. Det enda som är negativt är den låga utväxlingen och vikten.

Själv fiskar jag oftast med ett Svartzonker 11.4 30-120g spö tillsammans med en Revo toro 61 med 0.45 lina, vilket jag får på ca 150 meter.

De gånger jag fiskar med grövre lina eller behöver mer lina på rullen, så använder jag min amba 7001i tillsammans med ett D.A.M Nanoflex 12fot 50-150gram.

Den sistnämda kombinationen är en relativt billig och prisvärd kombination som går loss på ca 1700kronor.
    Senast ändrad av steffelol; 2014-08-28, 08:48.
    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

fiske kommer bedrivas i kalixälv och omnejd, hur vette fan :P som sagt helt ny på laxfiske, enklast möjlig sätt är att föredra.

Kommentera

Okej okej!

Tyvärr så har jag ingen koll på hur man fiskar där uppe. Men de rekommendationer jag kom med är generellt för spinnfluga vilket används för fiske i t.ex Bergeforsen, Älvkarleby och Sollefteå. Antar att det bör väl ungefär vara detsamma där uppe?

Kommentera

D.A.M spöt (som är nämnt ovan) och BFT target är två hållbara laxspön som inte kostar en förmögenhet, definitivt inte lika sköna att drilla på som ett lyxigare spö - men när det kommer till laxfiske är hållbarhet ett viktigt köpargument!

Kastar helt ok mellan 50-150g och det täcker in det mesta.

En 7000 rulle med 4.1 utväxling får man ju under tusenlappen och den klarar allt laxfiske (och den ger dig ömma händer efter ett tag, den är stooor) - det är setupen jag också rekomenderar till folk som vill börja fiska lax med spinnfluga.
          Senast ändrad av hewzter; 2014-08-28, 15:11.

Kommentera

om man ska kasta wobbler då? andra prylar som gäller då?

Kommentera

Att kasta wobbler med någon av utrustningarna vi nämnt är nog ingen hit, nej.
              Då antar jag att havsöringsgrejer är mer lämpade?

Typ ett 10fots-spö med en haspelrulle i typ 4000size kanske? Men att kasta wobbler med sån utrustning låter inte heller direkt optimalt.

Jag har som sagt ingen aning om hur ni fiskar lax där uppe, utan gick på hur vi fiskar i "the big three"
              Om det kliver på the biggest lax på vekare grejer än vad vi nämnt, så kan det nog bli rätt lattjolajban!

Edit:
              Ett tips är att kolla på Hewzters profil, han har gjort många inlägg angående utrustning för laxfiske. Han är jävligt kunnig inom ämnet!
              Senast ändrad av steffelol; 2014-08-28, 17:27.

Kommentera

Blev lite provfiske av lax idag med en bekant. Med 7000i rullar och två 10 fots shakspear ugly stick spön? Om dom nu hette så.
                Körde med båt och små vobbler.

Så 7000i rulle är bara beställa
                Senast ändrad av gälk; 2014-08-29, 07:57.

Kommentera

Efter ha varit till byskeälven i år och provat lyckan, skulle det behövs tips på spö och rulle för tyngre skeddrag 40-60g iaf, några där körde med penne haspelrulle i storlek 6000, vettig kombo med rätt sorts spö?
                  Senast ändrad av gälk; 2015-07-20, 10:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04