Hej, jag äger en ambassadeur jb från 4-5 år tillbaka, nu har den börjat låta riktigt krassligt när man kastar, speciellt om man vill komma lite längre och tar i så låter det ganska rejält "rrrrrrr", eller hur jag ska säga. Vad kan de vara som låter?, problemet förstod jag mer när polaren hade köpt en helt ny ambassadeur jb och den lät helt tyst när han kastad och började inse att de var något som inte stämde med min rull. Så vad kan de vara för problem?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur jb låter illa
Collapse
X
-
Bra fråga det för problemet du beskriver brukar försvinna med några droppar olja på lämpliga ställen med jämna mellanrum och gärna att spola av rullen i sötvatten vid hemkomst om inte varje gång så iaf ibland.Ursprungligen postat av KattmanNär servade/smörjde du rullen senast?
Har varit urdålig på detta själv med mina ambor och de har låtit illa och inte funkat optimalt men senaste säsongerna har jag tagit mig i kragen och gör dessa enkla åtgärder regelbundet och rullarna funkar så mycket bättre så helt klart värt det.
-
Jo men smörjer osv gör jag, tänkte mer om det var något fel maskinellt?, för tycker det låter för mycket för att kunna vara dåligt smörjt. Vad är det för möjlig "del" på rullen som kan åstadkomma detta ljud när man kastar?, för det är stor skillnad på ljud från min kontra polarens nya.Abborre: 1700gr
Kommentera
-
Kastbromsbanan?, så det kan vara så enkelt som att lägga en droppe på olja på rätt ställe och de slutar låta tror ni?, får väl göra en storservice och se om de låter.
Och ja det känns som det låter mer och mer efter en längre dags fiske
Abborre: 1700gr
Kommentera
-
har du mekaniska hatten mycket utskruvad, vissa rullar så blir axeln så fri axiellt att drivpinnen hakar i pinjongen när spolen roterar, och det kan låta som du beskriver.
vet inte om Lausvik vill vara rolig, men inte WD-40.
Har du ett lager bör det kollas som Magnus säger,Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Behöver du dra åt den mekaniska kastbromsen när "rrrrrr" uppstår?
kolla: http://www.fiskesnack.com/forum/show...stbromsproblem
Mvh
Kommentera
-
Vill och vill, jag anstränger mig i alla fall inte för att vara det och när det gäller WD-40 är jag fullkomligt seriös. Eftersom preparatet är fuktutdrivande och smörjande så tänkte jag att det skulle kunna fungera för att hålla centrifugalbromsbanan fri från vatten.Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggvet inte om Lausvik vill vara rolig, men inte WD-40.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar