Bass spö till Curado 201 I - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bass spö till Curado 201 I

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra förslag allihopa är verkligen tacksam för hjälpen. I läget känner jag att halva nöjet är att titta runt på spön och lära sig lite nya saker, därför inget spöbygge men tack ändå.

Utbudet är otroligt stort vilket gör processen överväldigande, måste bestämma mig för några fabrikat som kan vara relevanta och utgå därifrån. Har ni några förslag på märken som producerar fina spön med korkhandtag för allt möjligt fiske med beten mellan 15-60/ 20-70 gram? Måste bara tilläga att jag verkligen gillar utseendet på St.Croix spöna.

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
      Bra förslag allihopa är verkligen tacksam för hjälpen. I läget känner jag att halva nöjet är att titta runt på spön och lära sig lite nya saker, därför inget spöbygge men tack ändå.

Utbudet är otroligt stort vilket gör processen överväldigande, måste bestämma mig för några fabrikat som kan vara relevanta och utgå därifrån. Har ni några förslag på märken som producerar fina spön med korkhandtag för allt möjligt fiske med beten mellan 15-60/ 20-70 gram? Måste bara tilläga att jag verkligen gillar utseendet på St.Croix spöna.
      Tycker det är svårt att hitta spinn spön för just den viktklassningen 20-70gr , antingen hittar jag för det lättare fisket eller för det tyngre .
      Vet att Söders ska få in en laddning med st:croix spön vilken dag som helst & dom brukar ta hem lite olika modeller för att se om det finns något intresse .

Illex spöna är riktigt trevliga & går att få för en helt annan peng om tittar på övriga europa .

Kommentera

Håller helt med dig Cosmoz, svårt att hitta ett spö som täcker in den viktgruppen! Bra tips om söder sportfiske, ska hålla ögonen öppna

Kommentera

Apropå underklassade St Croix, jag har ett spö som klassningen inte stämmer för fem öre, så det fungerar ypperligt till dom vikterna och spö är klassat upp till 1,5 oz bara. Ja, vi kan kalla det för ett St Croix "feature".

Detta spöt tillhör inte de finaste som St Croix tillverkar, fast det gör sitt jobb. Jag kan lägga till att jag har försökt att ersätta detta spö med ett "något mer raffinerat" spö, men jag har inte lyckas än.

TBC79HMF och TBC711HMF kan fungera, men jag har ingen koll på dom, för att längden inte funkar för mig.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-12-08, 14:58.

Kommentera

När jag tänker efter kanske inte spöt behöver ta så mycket. Min situation är såhär..
            Har ett SG spö som jag använder för lättare jiggfiske upp till 20-25 gram med en liten shimano exage 1000 rulle, har ett annat SG spö med en revo toro 51 som jag använder för tyngre jigg- och spinnerbaitfiske för beten mellan 40-100 gram. Det spö som jag söker nu vill jag ska komplettera dessa två sett. Vill kunna kasta mindre 20-30 grams beten men även kanske lite mindre spinnerbaits, ett klassiskt skeddrag och varför inte en plastgroda. Fiskar väldigt mycket med jiggar och 15 cm shadjiggar är nog det tyngsta som spöt egentligen kommer få hantera. Antar att maxvikten då med jigg och jiggskalle blir runt 50 gram.

Kommentera

.... Vill kunna kasta mindre 20-30 grams beten men även kanske lite mindre spinnerbaits, ett klassiskt skeddrag och varför inte en plastgroda. Fiskar väldigt mycket med jiggar och 15 cm shadjiggar är nog det tyngsta som spöt egentligen kommer få hantera. Antar att maxvikten då med jigg och jiggskalle blir runt 50 gram.
              Ok, om maxvikten blir runt 50g , då finns det många fler spön att titta på.

Det där med att välja "rätt" spö är nog svårt. Oftast det är bara betesvikter och rulle som ligger i grunden för vilket spö är vi ute efter. Om man skulle göra tvärtom och välja spöt baserad på den faktiska medelvikten av de fiskarna vi kommer att fånga [eller fångar per år] istället, då skulle vi kanske ha valt ett "klenare" spö.
              Men det är uteslutet att tänka så, utan vi satsar och tror på att vi kommer att fånga bara stora fiskar och medelvikten kommer att ligga runt 6 kg på gädda, 3kg för havsöring och 1,5 kg för abborre, så vi måste ha kraftiga spön för att kunna landa drömfisken! Och för att göra det hela ännu svårare, då "vet" vi att stora fiskar hugger bara på stora beten, så det är ingen ide att fiska med mindre beten eller hur? Så hur gör ni då?

För att återgå till tråden, då skulle jag föreslå att du TS tar en sväng förbi Söders och Lundgrens. Dessa två välsorterade butiker har flera spön i lager som matchar det du vill ha och då även Cosmoz 08 förslag kan funka fint.

Häls //T

Kommentera

Så måste bli, får bli en tur på stan i veckan!

Kommentera

I läget känner jag att halva nöjet är att titta runt på spön och lära sig lite nya saker, därför inget spöbygge men tack ändå.
                  Tror att du skulle bli mer än nöjd med ett spö från Spöbyggaren

Kommentera

Det tror jag med!��

Kommentera

Tror jag med, känns dock lite för avancerat för mig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 933 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13