Vilken multi betesvikt upp till 30 g ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken multi betesvikt upp till 30 g ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Som tidigare nämnts finns det ju en uppsjö lågprofilare i spannet 10-30g och sub-2000kr. Alla de tre stora har bra rullar för ändamålet så här spelar kanske märkeslojalitet, bromssystempreferens etc in. Om den ska klara saltvatten är också en bra frågeställning. Gällande pristaket på 2000kr så får man också fundera lite. Är 2000kr det absoluta taket och man hellre betalar 900:- för en rulle som funkar hyfsat än 1700:- för en som funkar liiiite bättre? Eller är 2000kr öronmärkta för rullköp och avkastningen på de 2000 ska maxas? Blir en liten skillnad där

Om vi antar att vi ska få så mkt lågprofilrulle som möjligt för våra 2000kr och vara opartiska mellan de tre stora tillverkarna, så skulle jag nog säga Daiwa Tatula Type-R, Shimano Chronarch 51 alt. Excense DC eller ABU Revo Premier alt. MGX. Finns såklart många fler, men det här är under förutsättning att vi vill ha nya rullar i kartong, i aktuellt sortiment och lättimporterat från lätt åtkomliga källor. Applicerar vi samma tänk på runda rullar så minskar utbudet något, men jag säger nog Daiwa Luna 103L, Shimano Calcutta 101D och ABU C4 4601. 4601:an kommer nog behöva lite massage för att "komma ikapp" de andra två, även om 2014 års modell är vassare än de från tidigare år.

Skulle man sen kunna tänka sig att leta lite mer internationellt, ev. köpa begagnat etc så öppnas ju många fler vägar. Daiwas Alphas-plattform är riktigt fin för ändamålet, och jag tror nog att man kan hitta en Daiwa T3 SV från Japan om man gräver lite. En Shimano Calcutta Conquest 51 är heller inte ouppnåelig eller en Revo LT, Mörrum 1601 eller liknande.
    Fyll gärna på om jag missat något uppenbart alternativ
    Daiwa Luna kan vara knepiga att få tag på finns inte många kvar , ett annat alternativ är Nya Daiwa Millionair 100 .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Daiwa Luna kan vara knepiga att få tag på finns inte många kvar , ett annat alternativ är Nya Daiwa Millionair 100 .
      http://www.ebay.com/itm/2014-Apr-NEW...item3f39b2d570
      Det finns lite Luna 103:or hos div säljare på eBay, men helt rätt är att de börjar bli svårare att få tag på. Nya Millionaire 100 hade nog varit ett klockrent alternativ, om den hade haft en kastbroms. Tyvärr har ju Daiwa Japan i all sin vishet endast valt att släppa den som en jigging-rulle, dvs en rulle utan kastbroms (eller en extremt basic sådan) ämnad för jigging/pilkfiske från båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
        Nya Millionaire 100 hade nog varit ett klockrent alternativ, om den hade haft en kastbroms. Tyvärr har ju Daiwa Japan i all sin vishet endast valt att släppa den som en jigging-rulle, dvs en rulle utan kastbroms (eller en extremt basic sådan) ämnad för jigging/pilkfiske från båt.
        Åååååååååååååå ....... vad dåligt;-(

Har funderat på en millionair ett tag ,tur att du sa att det inte finns någon kastbroms

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Åååååååååååååå ....... vad dåligt;-(

Har funderat på en millionair ett tag ,tur att du sa att det inte finns någon kastbroms
          Ja, det hade varit fint med en Magforce Z i den Leta rätt på en Luna 103 istället, eller nån annan av Millionaire-varianterna.
          Fick hem en M-Ito 103L före jul som jag håller på att gosa till lite.

Sorry för OT, tillbaks till det rätta spåret...

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
            Kan väll rekommenderar den här tråden om UL fiske med multi, i alla fall för genomläsning

Men så länge du håller dig över 10g så ska i princip vilken Bass rulle som helst duga, låter lite i mina öron som om du försöker pressa på lite för mycket vilket gör att du får skatbon med jämna mellanrum, antingen för snärtiga kast eller för lite kastbroms. Jag har en gen 1 Revo SX som jag kör för lite lättare spinfiske, men jag brukar då ha magnetbromsen i de övre 3/4 delarna nästan jämt.
            Jag tror du har rätt i att jag pressar på för mycket. De övriga spinnspön jag har är av betydligt grövre kaliber och jag kastar typiskt prylar med vikt mellan 50-200 gram. Där gäller det att ladda på och kanske är det där jag gör fel? Mer magnetbroms och lugnare kast skall provas vid nästa tur!

Vad kan man typiskt räkna med för kastlängder med säg ett 8 fots 10-30 grams spö och en 20 grams jigg? Med mina andra "leksaker" kastar jag ungefär mellan 40 meter (Buster Jerk och BFT Bandit 6.6" + 5501JB) och +60 meter med tungspinnutrustningen (Okuma EVX Musky med förlängt bakhandtag + Daiwa Luna 300L). Man kommer inte upp i dom längderna med en lättare utrustning eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 468 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13