Vertikalfiske på abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske på abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vertikalfiske på abborre?

    Tanken nu till våren är att åka ut och få sonen att börja meta.
    Har ordnat så jag får i båten i en liten sjö som inte är allt för djup så tanken är att ankra upp båten och sitta still och meta...
    Har varit sugen att prova på vertikal-jiggning så jag får prova på något nytt när jag ska sitta still där med grabben...;P
    Är detta en teknik som funkar när man fiskar på ca 2 m djup framför allt efter abborre (finns väl gädda i sjön också men ingen gös)?
    Har sett att det finns specifika spön för detta fiske.
    Vad har spöna för specifika egenskaper och vad skulle passa i kastvikt, längd osv för min del?
    Vill ha så mycket råd som möjligt då jag aldrig provat på någon form och jiggfiske tidigare....

  • #2
    På det djupet är traditionellt jiggfiske betydligt effektivare

    Kommentera


    • #3
      För abborre eller just liknande fiske med barn så tycker jag att liknande som du redan använder för isfiske funkar fint. Oftast enklare för barn också med nåt mindre spö eller nåt ismete spö. Använd gärna mindre balanspirkar etc.

      Kommentera


      • #4
        Ismete spö till grabben låter som en riktigt bra idé har funderat lite på vad man ska sätta i händerna på honom för att det ska bli spännande.
        Får kolla vad som finns i jiggar och balanspilkar här hemma och sen få äran att botanisera grejer i nån trevlig affär sen...=)

        Kommentera


        • #5
          Ha en eller två spinn mete spön ute och pilka eller spinnfiska samtidigt så det kommer mycket fisk.

          Ungar har en tendens att tappa koncentrationen och tålamodet fort, vet jag av egen erfarenhet...

          Så ska du se att det blir fart på grabbens smilband när fiskarna börjar trilla in .

          Storleken brukar inte ha någon betydelse bara det är fisk och det händer saker.

          Kommentera


          • #6
            Beror väl på vilket ismetespö men, är inte det lite grovt till abborre? Tråkigt och större risk o tappa fisk?
            Finns ju fina små pimpelspö ~30-70cm, brukar säljas med haspelrulle till en rimlig peng.

            Kommentera


            • #7
              Det finns väldigt olika ismete spön och även liknande för borre. Funkar bra.

              Till när sonen är med och metar så letar jag oftast platser med vitfisk och gärna mindre brax etc. En halvkilos brax kämpar på riktigt bra för en sexåring.

              Trolling/bondtrolling funkar rätt bra för barn också. Ismete spön återigen och sen en mindre wobbler när man glider förbi vassen.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
                Det finns väldigt olika ismete spön och även liknande för borre. Funkar bra.
                Ja sa väl beror på vilket ismetespö? :-)
                Dom jag har skulle jag säga är för grova. Om jag skulle köpa ett nytt för grabbens skull hade jag satsat på ett något längre "pimpelspö".

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                  Ha en eller två spinn mete spön ute och pilka eller spinnfiska samtidigt så det kommer mycket fisk.

                  Ungar har en tendens att tappa koncentrationen och tålamodet fort, vet jag av egen erfarenhet...

                  Så ska du se att det blir fart på grabbens smilband när fiskarna börjar trilla in .

                  Storleken brukar inte ha någon betydelse bara det är fisk och det händer saker.
                  Det där känner jag igen från förra sommaren när han var 3, vägrade hålla i eget spö och fick jag inte upp en fisk på 5 minuter ville han antingen äta godis/fika eller åka hem...=)
                  Då satt vi vid en liten å, i år blir det som sagt båt i en mindre sjö...
                  Beställde nu 2 set av:
                  http://www.dogger.se/vinterfiske/pim...amhandtag-67cm
                  http://www.dogger.se/vinterfiske/pim...mpel-stor-60mm
                  Var ju i fiskesammanhang rätt billiga grejer så blir det tokigt får man väl komplettera, vi har ju enkla toppknutna metspön att använda också (plus mitt lilla förråd fullt med MINA fiskegrejer)...;P
                  Tillbaka till det där med att jigga, det är något som är helt nytt för mig, har en hel del små jigga ligger och skräpar och är sugen på att lära mig få fisk på dom grejerna...
                  Hur gör man, på vilket djup fiskar man dom, stora eller små rörelser, rycka ofta eller sällan osv?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ögnade igenom lite snabbt bara men här fanns nog en del bra tips, http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=111381

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 310 svar
                    263 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    857 svar
                    139 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X