Köp av St. Croix spö/spön, hjälp att välja rätt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av St. Croix spö/spön, hjälp att välja rätt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av St. Croix spö/spön, hjälp att välja rätt.

Hallå där som topic lyder ska jag försöka uppgradera min utrustning lite med nya spön samt även kanske en rulle. Jag har då fastnat för St.Croix's Legendary spö serie. Men det är svårare än man kan tro att veta vilket spön man bör införskaffa.

Jag har ingen affär i närheten för att klämma eller fråga om dessa spön så därför vänder jag mig hit för funderingar och tankar samt att de som har dessa spön kanske kan ge lite input på hur de upplever dem

Först och främst vill jag ha ett jerkbait spö och har då funderat på "Classic Jerk".
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ltmu69xhf.html

Som såklart kommer användas till Jerkbait's. Kastar mest piggar, busters och kanske även något lite tyngre träbete.
    Denna känner jag mig ganska säker på... men jag använder även gummibeten, jiggar, tails, wobblers etc.

Jag har då kollat på "Downsizer" som är klassat för en kastvikt från 21-70G.
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ltmu73mhf.html

Gillar att den har lite lägre kastvikt för wobblers etc men samtidigt så vill jag kunna kasta lite tyngre gummin osv, tycker inte det blir någon riktigt känsla i ett stenhårt jerk spö med dessa.

Så har även kollat på "Lip Stick" med en kastvikt på 50 till 170g
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ltmu79hmf.html

Så får ju bli lite av en kompromiss.... Vilket av dessa två bör jag välja för mitt "allround" spinnspö för gädda? Jag är kluven, rör sig om en del pengar(iallafall för mig ) så vill gärna göra rätt första gången. Köpa bägge två är inget alternativ för mig

Tänkt komplettera detta spö med en Revo Toro och självklart finns det en hel del att välja på där med. Har bestämt mig för en 51 i vilket fall, men då är det detta med highspeed, som jag inte har någon erfarenhet av. Tycker mest man hör man ska fiska sakta men vad vet jag

Tacksam för hjälp.

Jag har ett Downsizer i nyskick till salu. Kolla köp/sälj! Den kommer passa dina ändamål perfekt. Det är såklart underklassat som alla LTM-spöna. Kastar utan problem 100 g. Lip Stick är också underbart, men lite väl långt för klassiskt jerkfiske enligt mig.

Kommentera

Använder min Downziser till jerk och det är inga problem att dänga gummi typ Big MC Rubber.
      Fick jag bara ha ett spö hade Downziser varit mitt första val

Kommentera

Finns jätte mycke info om just downsizer spöt på forumet där jag själv beskriver vilket fantastiskt spö det är. Sök och du skall finna.

Kommentera

Har alla tre spön du nämner,till det du beskriver är det nog Downsizer som gäller tycker jag.
          Jag har mina Downsizer parade ihop med Calcutta 201d tycker det blir bra balans på den combon.

Kommentera

Köpte mig ett Swim Bait spö förra veckan, mycket med tanke på vikten.

Efter test i helgen kan jag bara konstatera att jag gjorde rätt. Känner varenda pet på betet och spöet svar direkt på mothugg. Inget kralligt spö utan allt är lätt och nedtonat (är ett Bass spö). Fiskade allt från 30 g tails upp till B MC Rubber utan problem. Jerkade med både Buster och MCTail, testade lite vobbler, för en gång skull är jag faktiskt riktigt nöjd.

En sak som jag dock kommer att göra, det är att förlänga butten med 7-10 cm, så man kan klämma fast spöt ordentligt i armvecket.
            Senast ändrad av manged_71; 2015-03-10, 09:50.

Kommentera

Amerikanernas viktklassningar är lite annorlunda än vad vi normalt har här, Downsizer kastar det dubbla.

Kommentera

Kör downsizer för jerkbaits sen top-n-tail för tail och gummibeten. Älskar dem båda! Hade jag bara fått välja ett av dem så hade det utan tvekan blivit top-n-tail.

Kommentera

Tackar för alla svar, innan jag startade tråden hade jag inte tänkt så mycket på downsizern som ett jerkspö, då jag själv kör med ett "klassiskt" 6.6 fot stenhårt spö för detta fiske. Men en sån får det blir, ska bli intressant och prova.

Läst mycket gott om detta "top-n-tail" med så det kanske införskaffas för gummibeten eller kanske ett "longranger", verkar också vara ett väldigt fint spö. I vilket fall tack för all hjälp!

En liten följdfråga ni säger att man nästan kan dubbla kastvikten på ett St.Croix, gäller det även t.e.x deras "finess" I legend serien som då inte alls blir något vidare jigg spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av 0lle Visa inlägg
                    Tackar för alla svar, innan jag startade tråden hade jag inte tänkt så mycket på downsizern som ett jerkspö, då jag själv kör med ett "klassiskt" 6.6 fot stenhårt spö för detta fiske. Men en sån får det blir, ska bli intressant och prova.

Läst mycket gott om detta "top-n-tail" med så det kanske införskaffas för gummibeten eller kanske ett "longranger", verkar också vara ett väldigt fint spö. I vilket fall tack för all hjälp!

En liten följdfråga ni säger att man nästan kan dubbla kastvikten på ett St.Croix, gäller det även t.e.x deras "finess" I legend serien som då inte alls blir något vidare jigg spö?
                    Jag kör med ett Slingblade. Fiskar gummi runt 90-120 gram och en del andra tailar runt 120 gram med spöet.
                    Är riktigt nöjd.
                    Fick provkasta ett Longranger nyligen, hängde en Mc rubber riggad som shallow.
                    Tyckte man tappade en hel del i kastlängd och att spöet var ngt mjukt för min smak.
                    Som många andra skrivit så tycker jag du provkasta några olika modeller om du har möjlighet innan köp.
                    Mkt pengar och jobbigt att vilja byta spö efter en säsong.
                    Med vänlig hälsning, Tobbe
                    Tobbe.J

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 248 visningar
                    0 gillar